Trästolp?

WaterLily

Trådstartare
Undrar lite över trästolp till hagstaket, och om jag har förstått rätt så finns det olika dimensioner/storlekar på trästolp. Vilken är egentligen bäst för häststaket?

Och är det någon som vet var man kan få tag på så billiga trästolp som möjligt? :)

Sv: Trästolp?

Ju större ju bättre;)

Kolla runt vad butiker i din närhet ta för dom, jämför sen med postorder företag. Glöm inte bort att det ofta läggs på extra fraktkostnad på stolp.

Vi har gjort egna. Dels av gran och på sambons jobb får de strön, /4-kantiga trästolp.
De tar sambon hem så spetsar vi till dom och slår ner dom i backen. De grova är dock lite jobbiga, för hålet måste vara jättestort. men de mindre är perfekta. :) De grova har vi i hörnen och vid grindar.

Vi har runda 2,5 m stolp som är 8 cm i diameter, tror jag. Slår ned dem så att det är 170cm som sticker upp, då brukar de sitta stadigt. Kolla med diverse brädgårdar och postorderaffärer. Granngården har också, men de brukar ligga lite dyrare i pris.

Klyvda ekstolpar tycker jag är de bästa. Men slipper impregneringen och de håller lika länge som impregnerade stolpar. Vill man ytterligare förlänga brukningstiden kan man bränna dem i den del som ska ner i marken så där bildas ett förkolnat lager ytterst ( tex i en brasa när man eldar löv, ris etc).

Det brukar gå att köpa klyvda ekstolpar på pall. Dvs 50 st på en gång. Och då blir priset mycket bra i jämförelse med att köpa impregnerade stolpar.

Det jag tycker är bäst är att ha olika storlekar. Man kan aldrig hota alla hål lika stora, ibland får man upp ett jättestort hål och ibland är det en massa sten. Så det bästa är att få tag på blandat.

Vi har en alltiallo cykelaffär, som säljer stolpar till mycket förmånligt pris.

Visst nordpost och andra postorder kanske är bra, men oftast för att tjäna på det så måste man ha företag för att kunna dra moms.

Vi har 8 till vanliga stolpar och 10 som hörnstolpar och som grindstolpar, kolla runt om det finns någon i närheten som sätter stolpar med maskin, helt klart värt det, går supersnabbt och stolparna står spikrakt och som berget. Väl värda pengar jämfört med att man själv sliter en hel dag med samma stolpar och med hälften så bra resultat och då har vi ändå hyrt motordrivet jordborr pga att vi har mkt sten här.

Jag har som Gylle 10 i grindar och hör och 8 i övrigt.

När jag gör trästaket har jag dock 10 runt om, ibland telefonstolpar i hörn och grindar om jag får tag på såna.

Liknande trådar

Anläggning Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom...
Svar
3
· Visningar
245
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka