Trästaket

B

Borst

Hejsan!
Har planer på att sätta upp ett Trästaket till sensommaren/hösten. Men det tycks mig ganska krångligt just nu, efterssom att jag behöver mer kunskap. Här kommer några frågor:
Hur mycket kostar det? Utan stolpar.
Vilket avstånd mellan stolparna är lämpligt?
Hur fogar man samman plankorna?

MVH Borst

Sv: Trästaket

Kostnaden kan kanske bli rimlig om du har egen skog och sågar upp. Stolpar: Ek eller tryckimpregnerade?

Det som framför allt kostar är underhållet! Hur har du tänkt ytbehandla?

Stolparna vi har är tryckinpregnerade och sedan målade ovanpå det. De plankor vi vill sätta upp ska målas i vitt.

Obehandlat virke kostar mellan 6:- och 10:- per meter. Två brädor i stängslet innebär alltså 12-20 kronor per meter. Lägg på kostnaden för färg. Välj en färg lämplig för staket, inte en vanlig fasadfärg, annars ruttnar det snabbt!!! Trolig kostnad exklusive grindar och stolpar hamnar på 20-25:-/meter.

Tryckimpregnerat blir något dyrare och blir ett miljöproblem då det ska rivas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur