Trästaket till hagar

Piffpuffen

Trådstartare
När det gäller material till stängsel helt i trä, hur farligt är det med tryckimpregnerat?
Vad är alternativet för att få ett hållbart staket som inte ruttnar bort på några år?

Vi har bestämt oss för att vägra eltråd/band utan bara ha snygga trästaket runt våra marker:d.
Men jag har dålig koll på vart jag får tag på det bästa materialet.

Nån som har tips?

Jättegärna bilder på era staket!!!

Sv: Trästaket till hagar

Annars är nog den ultimata kombinationen trästaket med eltråd på insidan. Hög synbarhet, och sen hindrar elen att hästarna äter upp det fina staketet. :idea:

Vi har trästaket runt vår vinterhage men för att skydda trä´t så har vi elrep på insidan, då slipper man byta stolpar som hästarna har fått för sig är extra goda;)

Man slipper vara rädd att hästarna gnager på de impregnerade trä´t, utan eltråd hade jag inte velat ha impregnerat eftersom det inte är så nyttigt för hästarna att få i sig det.

Då är det bättre att byta ut trä´t ofta.

Jag kikade runt lite på olika leverantörers hemsidor och på vissa ställen står det att dom behandlar trät med linolja eller någon annan "ofarlig" olja som gör att hästarna inte ska tycka om att gnaga på staketet.

från början tänkte vi ha eltråd på insidan men jag tycker helt enkelt inte att det blir lika snyggt;)

Vill ha den amerikanska stilen med låååååånga böljande trästaket:d

Men hittills har jag inte hittat någon leverantör som har "färdiga" paket för sådana staket. Blir till att hitta något eget!

Vill fortfarande se bilder på era staket!!!

Ek är ju ett alternativ om du kan hitta en bra leverantör. Ek håller länge även om det är obehandlat.

Vi använder bruna eband som nästan ser ut som trästaket på håll. Det stör inte landskapet som vita band gör.

Men visst är trästaket fina men jobbiga att sätta upp!

Ja ek är ju snyggt och hållbart, men hur jäkla dyrt blir inte det. Iåfs kanske det håller sig mycket längre. Ska börja räkna på olika alternativ. är ju som sagt en hel del jobb att sätta upp så jag vill inte göra om det sedan på MÅNGA år!!

Det vi inte tänkte på är att det blir stort vindfång om marken ligger öppet till när man har plank. I den hagen vi har plank har staketet blivit skadat när det har varit storm. Inga skador där vi bara har elrep.

Liknande trådar

Hästhantering Behöver lite tips och råd om vad jag ska ta mig till med min ilskna shettis. Han är 4 år, och har bott hos mig sedan i februari. Dåligt...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Lill
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 131
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi ska byta staket nu i vår/sommar runt hagarna. Just nu är det vanliga impergnerade stolpar med eltråd. Jag vill gärna ha kvar el men...
Svar
3
· Visningar
1 215
Senast: Strajder
·
Hästmänniskan Dags att stängsla om hagarna och tänkte då se till att det blir ett riktigt staket som står länge, just nu består staketet av diverse...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat