Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

Sv: Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

Vi har impregmerade stolpar. Sedan har vi elrep. Repen är inte alls så dyra på Börjes. Vi ska stängsla in 6 ha i sommar. Jag har redan nu börjat köpa på mig lite stolp och elrep.

Det lblir nog tryckimpregneraade stolp, så nu är det bara vlken tråd!

Den du har ser både snygg och hållbar ut!;)
Var har du köpt ifrån?

Till vinterhagen använde vi järnstolp. Jobbigt att sätta ner men otroligt hållbara sedan. Går ju inte av direkt! Till det hade vi elband, kanske 2-2,5 cm breda, vita. Först hade vi ännu bredare, skulle tippa på ca 5 cm, svart-vita band, men när vi gjorde om vinterhagarna så bytte vi band då den svart vita inte skulle räcka.

Till sommarhagen har jag smal, lätt, behändig, plaststolp, som man slår ner enkelt med ett rör. Sen samma elband. Hur smidigt som helst.

Tack för länken!
Har pratat om tråd med ägaren till medishästarna idag, hon ansåg att det var bra med en tråd som kunde ge vika och gå sönder om hästen försökte spränga staketet!

Vad tycker ni?
Är det bättre med en tråd som går sönder, eller ska man ha en som är svårare att focera?
Vilka trådar går av och vilka går inte av?

är som sagt helt grön, så jag tar tacksamt emot alla svar!:)

Jag har vanligt elrep men så har jag monterat in elastiska bitar så att om hästen går över följer bandet med... Inte det bästa om hästen vill över men skaderisken blir ju garanterat mindre iaf.
Har även elastika grindar och rullar i alla hörn så att tråden verkligen "följer med".
Hellre en lös häst än en skadad häst. Även rådjuren ser nog detta som ett tack!
Jag har inga problem med mina elrep så länge strömmen är på då o då men min systers häst kantklipper gärna lite långt ut ibland...

Tänkte lägga in bild på mitt staket som jag beskrev innan. Klyvda ekstolpar 2 ekslanor och 2-3 eltrådar av galvad järntråd. Tre eltrådar är ut mot vägen.

Ponnyn på bilden Timon är ca 115 cm hög. Men staketet är byggt pga av att vi har nordsvenska hingstar och man vill ha ett staket som håller inne även om strömmen inte skulle fungera av någon anledning.

Timonfastihagen28dec2007.jpg

Timonibuspiruett28dec2007.jpg

Bilderna tagna idag.

/KT

Senast ändrad:

spiralgrinar, menar du såna med en fjäder? har haft men bytt bort, farliga har jag märkt när dom tyvärr råkat fastna.

ja sånna... mina har också dragit sönder några stycken men aldrig att det blivit farligt..

Jag har brunlaserade tryckimprengerade stolpar och 40 mm bruna elband från Horse Guard. Jag tycker det är nästan lika snyggt som bruna trästaket, men betydligt billigare! Dessutom håller själva banden superkvalitet!

Jag har tryckinpregnerade stolpar med 3m mellanrum och strävor i hörnen. Tre trådar med elrep. Tyvärr har jag 4 bävrar till hästar som när de har tråkigt knaprar i sig stolparna fast strömmen är på :mad:. Funderar på att köpa vita plaststolpar till nästa vinter och trä en trästolpe innuti för att de inte ska vika sig som jag har hört att de kan göra.

KL

Ni som köpt tryckimpregnerade trästolpar, hur mycket fick ni ge för dom?

Köper alltid hela buntar och då brukar man komma ner mot 22:-/st för 8 cm stolpe. En bunt brukar vara 84 st där jag handlar.

Det lät ju som ett riktigt bra pris!
Tack för du svara, så man har ett hum på hur mycket kostnaden ligger på.

Jag har tryckinpregnerade stolpar med 3m mellanrum och strävor i hörnen. Tre trådar med elrep. Tyvärr har jag 4 bävrar till hästar som när de har tråkigt knaprar i sig stolparna fast strömmen är på :mad:. Funderar på att köpa vita plaststolpar till nästa vinter och trä en trästolpe innuti för att de inte ska vika sig som jag har hört att de kan göra.

Vad tycker du om elrepet? töjer det sig?
fastnar det mycket snö på?
och vad menar du med strävor i hörnen?

/sara med noll koll:D

Det ser onekligen starkt ut!;)
tyvär känns det inte som det passar in riktigt i landskaps bilden hemma hos oss..

hur beter sig såpass breda band vid kraftigt snöfall? lägger sig snön på dem eller är dom såpass spända att snön ramlar av?

Liknande trådar

Anläggning Vi ska byta staket nu i vår/sommar runt hagarna. Just nu är det vanliga impergnerade stolpar med eltråd. Jag vill gärna ha kvar el men...
Svar
3
· Visningar
1 215
Senast: Strajder
·
P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: Cado
·
Z
Hästmänniskan Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama