Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

Sv: Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

Jag har tryckta 8 cm stolpar, ett 1,5 cm elband överst, sedan två vita trådar under.

Snön lägger sig på bandet om det är lite blötare snö, sedan töjer bandet sig, tyvärr.

Elrepet funkar bra tycker jag. Nu har vi inte fantastiskt mycket snö i skåne men jag tycker inte att det varit ett problem och jag upplever inte att det töjer sig. Hade band 1,5cm tidigare men tycker helt klart att repet är bättre. Har ingen bild på hagen så jag ska försöka förklara vad jag menar:

Du har en hörnstolpe och ca 50cm från den sitter ytterligare en stolpe på varje sida. Från toppen på hörnstolpen (fastsatt på sidan)och rakt över till närmsta stolpen sitter det en planka som stöd och sedan ytterligare en planka från toppen på den ena stolpen till botten på den andra alltså diagonalt. :confused::rofl::confused:
Fatta någon.....
Jag ska försöka ta nått kort imorgon så kan jag visa vad jag menar. Syftet är ivf att stärka hörnen så inte stolpen viker sig innåt när du spänner tråden.

vi har bytt staket i snart alla våra hagar och är mycket nöjda med vårt nya staket:
nedgrävda grovstolp (typ telestolp) i hörn och grindhål. spänt upp elrep mellan dessa och sedan satt grön trampstolp med 5-6 m mellanrum för att hålla upp tråden däremellan.
helt suveränt:bow:. ekonomiskt, lätt att sätta och minimalt underhåll.
trampstolparna har hållt otroligt bra trots minusgrader och de som råkat gå av när vi kört emot dem med traktorn (:angel:) byter man snabbt ut.
om det är tjälat borrar man bara ett hål i marken med en batteridriven borrmaskin, i med stolpen och sedan lite vatten. vips så är staketet helt igen trots vinter!

hur beter sig såpass breda band vid kraftigt snöfall? lägger sig snön på dem eller är dom såpass spända att snön ramlar av?

Snön lägger sig visserligen på dem om den är tillräckligt kompakt, vilket gör att banden blir lite slaka, men när den ramlat av ser de ut som vanligt igen. Någon gång ibland brukar jag gå runt o spänna upp dem, om det behövs. Inga problem alltså!

hur spänner du upp elrepen? har sett att det finns små grejer man kan späna eltråd med finns det liknande till elrep?

vi gjorde så att vi trädde på kabelrör/slang på tråden där den skulle ligga emot trästolpen.
sedan spände vi hela tråden mhja tre starka kvinnor:bow:.
"ändarna" gjorde vi som öglor runt hela stolpen -ingen infästning/spänning på isolatorerna alltså.
alla skarvar och ändar är gjorda med skarvbleck/vajerlås. hoppas du förstår!
skall se om jag kommer ihåg att fota någon dag...

Snön lägger sig på bandet om det är lite blötare snö, sedan töjer bandet sig, tyvärr.

Fördelen med Horse Guards band är just att de inte töjer sig. Åtminstone inte permanent. Någon gång ibland (blir väl några gånger om året) får man gå runt o sträcka upp dem lite bara.

Ahh låter smart! du får jättegärna ta nån bild och visa, men jag tror jag förstår hur du menar!:)

Liknande trådar

Anläggning Vi ska byta staket nu i vår/sommar runt hagarna. Just nu är det vanliga impergnerade stolpar med eltråd. Jag vill gärna ha kvar el men...
Svar
3
· Visningar
1 215
Senast: Strajder
·
P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: Cado
·
Z
Hästmänniskan Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama