Niyama

Trådstartare
Var får man tag på en obehandlad träskiva, typ furu eller ek eller nåt? Ska bli ett bord och den ska målas. Har googlat men lyckas inte finna svaret på, vad jag trodde, denna enkla fråga :confused:

Jag har nog aldrig sett någon skiva som bara är av solitt trä. Antingen väljer man då någon typ av skiva, som t.ex. plywood eller så limmar man ihop en skiva själv av brädor. Trälim, ett par rejäla tvingar och en fil/rasp för att rugga ytorna som ska limmas ihop är det enda som behövs då. K-rauta eller Byggmax har väl något material som kan passa.

Jag har nog aldrig sett någon skiva som bara är av solitt trä. Antingen väljer man då någon typ av skiva, som t.ex. plywood eller så limmar man ihop en skiva själv av brädor. Trälim, ett par rejäla tvingar och en fil/rasp för att rugga ytorna som ska limmas ihop är det enda som behövs då. K-rauta eller Byggmax har väl något material som kan passa.

Hu vad krångligt det lät! Har hittat ett ställe nu där man verkar kunna beställa en obehandlad bordsskiva i ek i de mått man önskar. Har skickat prisförfrågan så hoppas bara att det inte är snordyrt.

Plywood har man väl i hästboxar :D

Det går att
Vilka är det då? Alltså jag har noll koll. Trodde att bauhaus hade sånt men icke.
köpa både furu- och ekskivor på bl a Bauhaus och Beijer. Jag köpte ekskivorna jag har i köket från Beijer och Bauhaus, två stora furuskivor som jag och ex gjorde skrivbord av inhandlades på Bauhaus. Jag satte tvärgående reglar under furuskivorna för att vara säker på att de inte skulle slå sig innan vi monterade ben, sladdhållare, elbräda och betsade dem. Under hade vi varsin lådhurs från IKEA. Funkade utmärkt. :)

Hmm, jag tänkte om det kan finnas typ bänkskivor som man använder till kök. Har du kollat med något företag som säljer kök?

Det går att

köpa både furu- och ekskivor på bl a Bauhaus och Beijer. Jag köpte ekskivorna jag har i köket från Beijer och Bauhaus, två stora furuskivor som jag och ex gjorde skrivbord av inhandlades på Bauhaus. Jag satte tvärgående reglar under furuskivorna för att vara säker på att de inte skulle slå sig innan vi monterade ben, sladdhållare, elbräda och betsade dem. Under hade vi varsin lådhurs från IKEA. Funkade utmärkt. :)

Men vad underligt. Jag har letat på Bauhaus men här verkar det bara finnas för diskbänk =för smala.

Träskivan jag skickade prisförfrågan om gick på 3000:-. Måste väl gå att få tag på en billigare skiva? Den ska ju liksom vara obehandlad och bara 80x90 cm. Ben och "underrede" har jag redan.

Kolla Ikeas fyndavdelning, där brukar man kunna hitta det mesta. Eller kanske en loppis? Om du ända ska måla skivan gör det ju inget om den är gammal och sliten.

Det verkar som 80 är en väldigt udda storlek. Kan det kanske vara läge att kolla begagnat bord och rycka bordsskivan och såga till? Det kan ju bli verkligt billigt. Själv hittade jag ett jättefint furubord med rejäl skiva på en loppis, jag blev förtjust i det rejäla utförandet. Kostade 50 kr och jag var tvingad att lämna det - platsbrist.

Träskivan jag skickade prisförfrågan om gick på 3000:-. Måste väl gå att få tag på en billigare skiva? Den ska ju liksom vara obehandlad och bara 80x90 cm. Ben och "underrede" har jag redan.
åk till en bygghandel och köp ek brädor, gärna spontade(eller vad det nu heter, dvs såna som går att sätta ihop), be dem såga till dem till rätt längd och såga av de yttre långsidorna så de är plana, sen är det bara att sätta ihop dem och ev limma.

är nog det billigaste du kan göra. färdiga skivor är nog sällan obehandlade.

Liknande trådar

Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 091
Senast: SaraXX
·
Hemmet Ja, alltså sådana där i metall som man trär på ljuset och med ett litet lock som ska släcka ljuset på den nivå man sätter dem. Tyckte...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: 95johsv
·
Kläder & Bli fin Jag har en supersöt vit playsuit som jag aldrig har använt för jag trivs inte i helvitt så jag hade velat färga den. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka