Träskaklar

M

Madelene

Har för mig det fanns en tråd förut men hittar den inte.
Så förlåt om jag upprepar en fråga.

Var får man tag i träskaklar? Alltså nytillverkade?
Kan man göra egna? Ska man ha speciellt träslag eller hur går man tillväga???

Finns ju nästan inga träskaklar att få tag i för de flesta har ju gjort sitt och de som är i hyfsat skick är ju aldrig till salu.

Sv: Träskaklar

Jag tror att hon ska ha dom när hennes häst ska dra någon slags vagn, eller kanske en släde eller timmerkälke ;) :angel: ;) :angel:

Nejdå, skämt åsido, jag föredrar också träskacklar eftersom det inte blir så slamrigt, och nu på vintern är rörskacklarna så förbaskat kalla att hålla på med!

Jag pm-ar dig madelene, om en som gör skacklar!
Lotta

Tidaholmsvagnar har jag sett har någon modell av träskacklar.
Men det är nog billigare att hitta någon snickeri kunnig som har material och kan hjälpa en ;)
Själc hade jag en sån enorm tur att det fanns fräscha men ej helt färdiga skackelämnen till risslan, så då var det bara att ta lös järndetaljerna och meka dit dom efter bästa förmåga. :D

Nehej, tror du verkligen det!!??:p
Nävars, skämt åsido, att jag frågade var mest för jag vet en som har nya skacklar till timmerkälke till salu. Tänkte ifall det kunde vara intressant...:angel:

Tänker messt på om man kan få dem nytillverkade i lite bättre mått, då standardmåttet verkar vara lite för litet för min nordis som är stor i kroppen.

Planerar för att delta i istrav i slutet av Februari och försöker få tag i egen släde och skaklar till.

Madelene skrev:
Kan man göra egna? Ska man ha speciellt träslag eller hur går man tillväga???

Jag läste häromdagen i timmerhästens bok att träskaklar gjorde man alltid i björkträ (tror jag det var), är du intresserad så kan jag kolla igen!:)

:idea: Det får du jättegärna göra. :bow:

Finns den boken kanske att låna på biblioteket? Om du har lust att kolla vem som skrivit den kanske?

Ser nu att jag glömde skriva det i mitt svar, det ÄR björk som är det bästa träslaget för skacklar.
Sedan kan man ju allra helst leta efter en som växt krokigt i skackelform, då får man den allra bästa hållbarheten.
Har själv det problemet att alla skacklar jag hittar, på alla olika åkdon, är för smala i fram, alltså min häst går inte in emellan! Hon är inte tjock det är ju inte magen som tar emot, utan hon är för bred vid dragringen. Har fått höra att hästarna var mindre förr, så det är väl därför! När det gäller finare vagnar kan det ju vara så att dom dragits av smäckrare hästar, men de flesta bönder som hade trillor hade väl inga vagnshästar!

Lotta

Dom hade väl smäckra nordsvenskar?
Trilla vad menar du då?
Det finns ju lite finare trillor och typ mjölk/flakvagn och det är väl det sistnämda som var populärast?

Senast ändrad:

Jag har trott att trilla var den smäckrare och att mjölkvagn var en tyngre vagn? Menar du att även mjölkvagnen är en trilla, alltså!? Hmm, måste nog försöka läsa på lite, ska kolla biblioteket efter helgen:o

Men när det gäller bredden mellan skacklarna framtill är nästan alla för smala :( Köpte ju en vagn för några veckor sedan, som jag fått höra att det nog är en skånsk åkvagn. Fick med ett par skacklar som inte hör till vagnen, men de passar i alla fall i framändan :angel:

Som tur är har jag en händig man, så jag kan få hjälp att bredda och bygga om!
Lotta

Varför ska det vara björkträ?

Hur vet man hur långa skaklarna ska vara? Vad är lämplig tjocklek? :bump:

Tjocklek beror ju på vad du ska ha dom till, jag kan ta lite mått på dom jag har, och tala om i morgon vad jag fått fram:)

Björk är inte hårdast men det är segt! Har du försökt bryta av en björkkvist nån gång ;) Hårda träslag är ek och ask.
Man borde också kunna använda andra träslag om man helskor skackeln, alltså ett plattjärn längsmed hela. Det gör dom ju tyngre förstås, men hållbarare. Kanske vanligare på veka skacklar som ändå inte är så tunga.

Lotta

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24