Trasiga tänder, vad kan det vara?

salladfinger

Trådstartare
Nu har lilla olycksfågeln precis kommit igång efter senaste gegg-sträckningen, och självklart dyker nya problem upp..

Luktar urk ur rumpan, bajsar löst och fiser mycket, bajset ser mer ut som strimmlat gräs än som bajs. Har svårt att behålla kraftfodret i munnen och det ser ut som att en bit av emaljen har lossnat på en tand i främre tandraden i överkäken.

Vet kommer ut på onsdag för en genomgång, som tur är så har hästen för en gångs skull både en rund sommar-mage och lugnt sällskap i hagen så jag slipper oroa mig fram tills dess.

Är det någon som varit med om något liknande eller är tandkunnig?
Jag tänker att det kan vara hål i tänderna som ställer till det, men hästen äter för tillfället bara riktigt klövergräs och någon näve lucern så det känns otippat..

Kollade tänderna för ett halvår sedan, då var hon fin i munnen, inga antydelser till hål eller liknande, har aldrig heller tidigare varit trasslig i munnen :confused:

Vad tror ni?

Sv: Trasiga tänder, vad kan det vara?

Att en bit tand/emalj saknas på framtänderna brukar inte vålla några besvär (såvida man inte har en defekt som blottlägger pulpan), så det tror jag inte är orsaken. Låter som en störning i tarmfloran, ev pga det kraftiga betet. Klöver är ju lite mastigt. Jag tycker du ska ta hästen från betet, åtminsotne halva dygnet, och fodra med hö/halm ett par dagar.

Att han tappar mat kan vara ett tandproblem, så det är absolut en bra idé att kolla tänderna.

Att en bit tand/emalj saknas på framtänderna brukar inte vålla några besvär (såvida man inte har en defekt som blottlägger pulpan), så det tror jag inte är orsaken. Låter som en störning i tarmfloran, ev pga det kraftiga betet. Klöver är ju lite mastigt. Jag tycker du ska ta hästen från betet, åtminsotne halva dygnet, och fodra med hö/halm ett par dagar.

Att han tappar mat kan vara ett tandproblem, så det är absolut en bra idé att kolla tänderna.

okej, skönt att höra, det såg då inte inflammerat ut :) våran Vet är otroligt noggran och kunnig + att hon känner till olyckans alla defekter sedan tidigare så hon har säkert någon åsikt om saken, tills dess får det bli några timmar torrhö då :)

Lilla olyckan har lyckats igen..:(

fick mig en tandräkning på 1600 inkl. mediciner
hon har då alltså två tänder lååångt bak i överkäken på vardera sida som slits knepigt vilket resulterat i hål i kinderna varav på höger sida det fanns foderpackning och hon har grymt ont..

kollade tänderna i vintras och då såg båda dessa tänder ok ut och kinderna var fina, men peppar peppar..

så nu blir det ivomec behandling oralt i fem dagar och uppföljning om tre månader om allt verkar ok..

fick iallafall god feedback av vet vad gällde tränset och bettet, och hon såg absolut inte att det skulle kunna påverka olyckan negativt så det kändes skönt att höra :angel:

nu ska vi då utreda hur ofta vi kommer behöva lägga rutinkontroller efter att kinderna läkt för att förhindra att det händer igen,
och vad gällde emaljbiten så hade du rätt, det fanns inga vassa kanter runt den så den stör inte damen på något sätt,
nu blir det kraftfoder-förbud under resten av sommaren.

Tror då också att tarmstörningarna uppkommit pga. att hon inte velat tugga maten ordentligt och på den vägen även svalt luft som irriterat magen..
Får väl vara glad över att det inte hann bli värre iallafall :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka