Trasiga täcken

S

sorina

I dag när jag kom till stallet så var två av hästarnas täcken trasiga, lååånga revor längs med sidan :cry:
Vi har en ny (sedan november) häst i stallet och vi misstänker förstås honom då vi inte haft problemet tidigare, hästarna har gått ihop i flera år.

Frågan till er är: finns det något att göra åt saken? (förutom att sätta den hästen i en annan hage) Det blir ju väldigt dyrt om det fortsätter... :eek:

Har ni några tips och råd om hur man kan bära sig åt?
 
Sv: Trasiga täcken

Sätter ni den hästen i en annan hage ka den ju inte fortsätta ha sönder dina täcken :)

i mit stall har vi sag så att om en häst sätter i system att ha sönder andras täcken får hästens ägare laga täckena eller betala ersättning.
 
Sv: Trasiga täcken

Antibit spray på täckena kan fungera..

Lägga ut halm/hö i hagen så den har annat att göra


Byta hage

Munkorg kan vara en möjlighet om inga andra lösningar finns?
 
Sv: Trasiga täcken

Håller med föreående talare, prova med antibitspray, lägg ut halm/hö/hösilage eller sätt på den nya hästen en munkorg..
 
Sv: Trasiga täcken

Tack för svaren!:bow:
De får redan hö och hösilage i hagen x flera, de brukar lämna höhäcken innan den är tom = mätta?
Halmen vi har är hackad (spelar det ngn roll?), tror inte de skulle bry sig om den i fall vi la ut det.
Har funderat på det där med munkorg, tror ni det skulle fungera med en s k "betesreduserare"? Eftersom vi fodrar ute i stor utsträckning kan han ju inte bli utan helt... Kan han äta hö och hösilage med den på eller fungerar den bara på gräs som "står upp"?

Har hämtat lite gamla julgranar, får se om det hjälper... lagar väl täcken under tiden :angel:
 
Sv: Trasiga täcken

Har ni provat med antibit spray eller tex ättika? Det är ju viktigt att lägga på med jämna mellanrum så att det smakar illa hela tiden.
 
Sv: Trasiga täcken

Hästägaren ska köpa "crib-halt" eller vad den heter, men imorgon är det ju söndag, ska tipsa om ättikan, fungerar det verkligen? Vore ju kanon i så fall :bow:

Hur ofta ska man lägga på ättikan?
 
Sv: Trasiga täcken

Det behöver ju inte vara så att det är den andra pållens fel heller...har ni kollat så att det inte finns några grenar,kvistar,trasig planka som sticker ut och kan var boven i hagen eller någon spik i staketet?
:rofl:
 
Sv: Trasiga täcken

Nu har vi har sett honom.... in action...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trasiga täcken

För att vara på den säkra sidan skulle jag nog lägga på lite varannan dag så att det alltid smakar illa.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp