Trasiga hovar...

B

Brian

Min häst har enormt dålig hovkvalite på hovarna. Så fort han går oskodd så fläks kanterna upp och lossnar. Så det blir enormt svårt att få på en sko. Så jag lär snabbt vara framme med hammaren å söm när en sko är av. Annars kan det sluta i att han inte alls kommer kunna bli skodd vid skoningen pga att hovslagaren inte har något att fästa sömmen i. Har ni nå bra tips på hovvård? Någonting som gör att hovarna blir hårdare? Fick tips om jäst av en horsemanship tränare. Det fugnerade men det var ett sådant elände att få honom att äta fodret med jäst i eftersom det inte smakade gott alls!

Sv: Trasiga hovar...

Fick tips av min hovslagare att testa kisel och foderkalk till en häst jag köpte som hade urkass hovar .Försök få svar av coari här på buke,då kan du få bra tips.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 930
Senast: Centaur
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst har sedan ett par år kronisk lymfangit i ena bakbenet. Han är ej halt och rids som vanligt. Tyvärr har detta dock skadat...
Svar
5
· Visningar
1 615
E
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite tips på foder eller tillskott eller liknande för att få bättre hovar och finare päls...
Svar
13
· Visningar
4 582
Senast: Try
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård