Trasiga hovar

S

Skuggabaldur

Det har varit så torrt ute nu så min hästs hovar har börjat spricka. Det börjar nerifrån och går snett upp mot sömmen liksom. Vid förra skoningen hade hon lite bärrandsröta, men det var inte mycket och hovis rensade ur det.
Jag försöker få tag på en hovslagare, har en tid bokad om lite mer än en vecka, men får höra med honom om han kan komma tidigare.
Tills jag får tag i honom tänkte jag fråga hur jag ska göra med ridningen? Hoppade över den igår när jag såg hur hovarna såg ut och vågade inte rida idag heller. Vad tror ni, kan jag rida på mjukt underlag? Vet att det är jättesvårt att svara när man inte sett hur det ser ut, men nån av hovisarna här kanske har nån idé om vad det är jag försöker beskriva iaf?

Sv: Trasiga hovar

jag har haft samma problem som du. Det du ska göra är
Börja ge hästen Biotin det finns på Överskottsbolaget billigast och bäst. Tvätta hovarna varje dag gärna vatten bada. olja in dem med hov olja, INGET HOVFETT!! det tokar ur!!
Lycka till

Om du har mjuka boots, doppa dom i en hink med vatten och lite olja (raps el. liknande), du måste blanda snabbt och sen doppa fort, annars delar det lätt på sej...

Sen låt hästen stå med dem eller ha dem i hagen, det brukar fungera som en första lösning! Man kan även använda bara vatten.

Mvh Domino_s

Håller med om att biotinet på ÖoB är kanon! Har det till lillponnyn (32år), han hade katastrofhovar när vi fick honom, nu är dom stenhårda... Och växer så det knakar....:eek:

Skulle varken prova Biotin eller fett. Biotin har sällan hästar brist på och även om biotinet verkar göra n ytta tar det mycket långt tid innan man ser resultat. Fett ska man aldrig smörja på en hov. Det torkar bara ut. Hur lång är din skoperiod egentligen ?

Skulle varken prova Biotin eller fett. Biotin har sällan hästar brist på och även om biotinet verkar göra n ytta tar det mycket långt tid innan man ser resultat. Fett ska man aldrig smörja på en hov. Det torkar bara ut. Hur lång är din skoperiod egentligen ?

Ang Biotin håller jag med dig om,,, ang. fett så får du nog ge en bra förklaring på hur det kan bli så,, ang. hur lång skoperiod undrar jag oxå över.

Sitter sömmen lågt?

Nä, inte särskilt tror jag inte.

Hur lång är din skoperiod egentligen?

I vanliga fall (höst, vår och vinter) går hon ca 8 veckor, men nu hade vi tänkt ta 7 bara. Brukar bli det på sommaren, ibland kortare också. Hon brukar ha fina hovar, men när det är riktigt torrt och varmt på somrarna så blir det så här ibland. Har hänt en eller två gånger innan. Så väldigt hemskt ser det ju inte ut heller, men jag blir ändå lite orolig.

Men jag fick tag i hovis och han kommer redan imorrn och skor:laugh: så det blir 6 veckor denna gången. Och nästa skoning efter det blir (av olika omständigheter) i slutet av augusti. När jag bokade det så kändes det som lite väl snart (bara en månad), men det passar nog bra ändå tror jag.

Coari Är det en bra idé att smörja med hovfett när det är såna här perioder med torrt väder? Varje dag eller mer sällan? Var ju delade meningar om det här, svårt att veta vad som är rätt...

Jag har samma problem med min ponny, torra hovar som spricker. Hon har även som din haft röta. Nu vågar ju inte jag uttala mig om ridningen men våran hovslagare rekomendenderade ett medel som vi kört på i något år som funkar jätte bra! Det är något slags hovlack som man applicerar på hoven och lägger sig där precis som ett nagellack ;) Sen kärar vi hennes sulor eftersom att hon haft rötan och hovarna har blivit mycket bättre! Men jag kan rekomendera detta "nagellack". Nu kommer jag ju givetvis inte ihåg vad det heter men kan kolla upp det imorgon. Vi har köpt det i en vanlig ridsportsbutik så det borde finnas lite överallt. :)

Jag har samma problem med min ponny, torra hovar som spricker. Hon har även som din haft röta. Nu vågar ju inte jag uttala mig om ridningen men våran hovslagare rekomenderade ett medel som vi kört på i något år som funkar jätte bra! Det är något slags hovlack som man applicerar på hoven och lägger sig där precis som ett nagellack ;) Sen kärar vi hennes sulor eftersom att hon haft rötan och hovarna har blivit mycket bättre! Men jag kan rekomendera detta "nagellack". Nu kommer jag ju givetvis inte ihåg vad det heter men kan kolla upp det imorgon. Vi har köpt det i en vanlig ridsportsbutik så det borde finnas lite överallt. :)

Tack för länken!! :bow:

Hur vet man att det är fleromättat fett man använder? Står det på förpackningen om man kollar? :)

Och fodertran, vart kan man köpa det?

Jag fick just i dag tipset av min hovslagare om olivolja, det är väl fleromättat? Vår ponny har också lite mindre torrsprickor.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka