Sv: Trasig foderhund
Det enklaste är ju att behålla hunden, vill uppfödaren inte avla på en hund som är deffekt så tillfaller ju hunden köparen när astalstiden går ut.
Väljer uppfödaren att avla på en defekt hund så ligger denne risigt till på SKK.
mvh
Om hon köper loss hunden kan hon göra avd hon vill med hunden, dock är det tydligen inte så enkelt ändå, detta kan SKK svarar på.Ok! Det är många juridiska termerJag har ju bara tagit omplaceringar och har därför aldrig haft någon andledning att kontakta någon uppfödare ang. sådant här.
Därför skrev jag tråden för jag vet vilken guldgruva av kunskap som bukarna sitter inne med
Så om jag nu har fattat rätt, hon kan betala uppfödaren tex 5000 kr och kan sedan göra vad hon vill (inom lagens ramar givetvis).
Men om det nu inte hade varit aktuellt att omplacera och det vid höftröntgen t.ex kom fram att hunden inte har i avelsarbetet att göra, vad händer då? Ska hon då ändå ersätta uppfödaren? Eller faller den meningen om tre parningar bara då eftersom det inte längre är aktuellt?
Det enklaste är ju att behålla hunden, vill uppfödaren inte avla på en hund som är deffekt så tillfaller ju hunden köparen när astalstiden går ut.
Väljer uppfödaren att avla på en defekt hund så ligger denne risigt till på SKK.
mvh