E
Egonson
Men, hur får man bort den fula ytrosten som sitter lite här och var?
Finns det något medel?
Finns det något medel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alexandra_W skrev:Stålborste alternativt slipa/skrapa av all lös rost. På med 'rostätare' eller liknande, och sen målar du (jag använde hammarlack). Det är halvbra lösningen och håller ny ytrost stången ett par år iaf.
Det bästa är att slipa ner så du får metallrent, sen kör du med primer, och sen lackar du om.
Men jag skrapade och borstade bort all lös rost, sen på med rostätare, och sen hammarlack (dels för det ger ett bra skydd, dels för det var estetiskt snyggare än 'omålat')
Álin skrev:Ok. Rostätare, det har jag för mig de har på Biltema va? Tror det var där jag såg det.
Hammarlack har vi hemma har jag sett..
Och sen en fråga till. Ska måla transporten invändigt, i vitt (den är brun nu). Är på plyfa, och jag har planerat att rugga ytan med grovt sandpapper/slipmaskin innan jag målar så det fäster.
Men vilken sorts färg ska det vara invändigt i en transport?
Vatten eller oljebaserad, utomhus eller inomhusfärg?
Zinkspray har biltema, bilfackhandeln och många mackar, dvs även det finns lite överallt.Álin skrev:Hm Zinkspray, okej. Har jag aldrig hört talas om, finns att köpa vart![]()
Har hört i alla fall att jag ska slipa på plyfan med grovt sandpapper så att ytan blir ruggad, och att färgen fäster bättre då..
(Plyfan är alltså omålad nu).
Men jag ska såklart fråga innan jag köper färg, inte skoj att behöva måla om igen efter bara två år..![]()
Tänkte om någon hade lite tips så länge bara.
Ingen som har målat något på plyfa? Vad hade ni för sorts färg? Hur har det funkat?
Alexandra_W skrev:Du ska inte behöva rugga plyfan, det finns färg som går att måla direkt på, du behöver bara tvätta den. Men fråga i fackhandeln. Jag använde FEL färg, det blev jättefint - i ett år. Sen kunde jag DRA av färgen i stora sjok. Jag minns tyvärr inte vad jag använde men soms agt, det var totalt värdelöst och jag fick göra om allt annat. Det var som fuktigt mellan färg och plyfa då när jag kunde dra bort färgen. (Och japps, vagnen var snustorr när jag målade den)
Rostätare finns lite överallt, jag köpte på bensinmacken (samma med hammarlacken)
Alexandra_W skrev:Hmm, undra om jag har burken kvar nånstans så kan jag kolla vad det är för färg..