Transprotrenovering pågår..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 994
E

Egonson

Men, hur får man bort den fula ytrosten som sitter lite här och var?
Finns det något medel?

Sv: Transprotrenovering pågår..

Stålborste alternativt slipa/skrapa av all lös rost. På med 'rostätare' eller liknande, och sen målar du (jag använde hammarlack). Det är halvbra lösningen och håller ny ytrost stången ett par år iaf.

Det bästa är att slipa ner så du får metallrent, sen kör du med primer, och sen lackar du om.

Men jag skrapade och borstade bort all lös rost, sen på med rostätare, och sen hammarlack (dels för det ger ett bra skydd, dels för det var estetiskt snyggare än 'omålat')

Alexandra_W skrev:
Stålborste alternativt slipa/skrapa av all lös rost. På med 'rostätare' eller liknande, och sen målar du (jag använde hammarlack). Det är halvbra lösningen och håller ny ytrost stången ett par år iaf.

Det bästa är att slipa ner så du får metallrent, sen kör du med primer, och sen lackar du om.

Men jag skrapade och borstade bort all lös rost, sen på med rostätare, och sen hammarlack (dels för det ger ett bra skydd, dels för det var estetiskt snyggare än 'omålat')

Ok. Rostätare, det har jag för mig de har på Biltema va? Tror det var där jag såg det.
Hammarlack har vi hemma har jag sett..

Och sen en fråga till. Ska måla transporten invändigt, i vitt (den är brun nu). Är på plyfa, och jag har planerat att rugga ytan med grovt sandpapper/slipmaskin innan jag målar så det fäster.
Men vilken sorts färg ska det vara invändigt i en transport?
Vatten eller oljebaserad, utomhus eller inomhusfärg?

Föreslår att spraya med zink spray på de ställen där du slipat bort rosten, dels så håller det rost borta bättre o dels så blir ytan som "galvad" ram. Vad det gäller målningen av plyfa så välj rätt färg annars finns risken att den flagnar och blir då "skit" ful om några år.
Bäst är att höra med någon målarfackhandel vilken färg som är bäst och hållbarast.

Hm Zinkspray, okej. Har jag aldrig hört talas om, finns att köpa vart :confused:

Har hört i alla fall att jag ska slipa på plyfan med grovt sandpapper så att ytan blir ruggad, och att färgen fäster bättre då..
(Plyfan är alltså omålad nu).

Men jag ska såklart fråga innan jag köper färg, inte skoj att behöva måla om igen efter bara två år.. :crazy:
Tänkte om någon hade lite tips så länge bara.
Ingen som har målat något på plyfa? Vad hade ni för sorts färg? Hur har det funkat?

Álin skrev:
Ok. Rostätare, det har jag för mig de har på Biltema va? Tror det var där jag såg det.
Hammarlack har vi hemma har jag sett..

Och sen en fråga till. Ska måla transporten invändigt, i vitt (den är brun nu). Är på plyfa, och jag har planerat att rugga ytan med grovt sandpapper/slipmaskin innan jag målar så det fäster.
Men vilken sorts färg ska det vara invändigt i en transport?
Vatten eller oljebaserad, utomhus eller inomhusfärg?

Du ska inte behöva rugga plyfan, det finns färg som går att måla direkt på, du behöver bara tvätta den. Men fråga i fackhandeln. Jag använde FEL färg, det blev jättefint - i ett år. Sen kunde jag DRA av färgen i stora sjok. Jag minns tyvärr inte vad jag använde men soms agt, det var totalt värdelöst och jag fick göra om allt annat. Det var som fuktigt mellan färg och plyfa då när jag kunde dra bort färgen. (Och japps, vagnen var snustorr när jag målade den)

Rostätare finns lite överallt, jag köpte på bensinmacken (samma med hammarlacken)

Álin skrev:
Hm Zinkspray, okej. Har jag aldrig hört talas om, finns att köpa vart :confused:

Har hört i alla fall att jag ska slipa på plyfan med grovt sandpapper så att ytan blir ruggad, och att färgen fäster bättre då..
(Plyfan är alltså omålad nu).

Men jag ska såklart fråga innan jag köper färg, inte skoj att behöva måla om igen efter bara två år.. :crazy:
Tänkte om någon hade lite tips så länge bara.
Ingen som har målat något på plyfa? Vad hade ni för sorts färg? Hur har det funkat?
Zinkspray har biltema, bilfackhandeln och många mackar, dvs även det finns lite överallt.

Som sagt, det finns färg du kan måla utan att rugga (sen är det säkert LÄTTARE om du ruggar, men om du har marinplyfa så är den alltså behandlad för att stå emot väta och röta, och jag ville INTE rugga den och förstöra ytskyddet).

Glömde i mitt tidigare svar att andra gången jag målade - med RÄTT färg, så satt den som berget i i alla fall fyra år (sen sålde jag släpet så jag vet inte hur det är nu). Och jag ruggade inte. Dyr färg var det dock jämförtmed den felaktiga jag använde först. Hmm, undra om jag har burken kvar nånstans så kan jag kolla vad det är för färg..

OM du ska måla med hammarlack, PLANERA både färgåtgång och tid. Det är kinkig med hur man ska måla, och man kan inte måla på lite som man vill när man tycker.

Alexandra_W skrev:
Du ska inte behöva rugga plyfan, det finns färg som går att måla direkt på, du behöver bara tvätta den. Men fråga i fackhandeln. Jag använde FEL färg, det blev jättefint - i ett år. Sen kunde jag DRA av färgen i stora sjok. Jag minns tyvärr inte vad jag använde men soms agt, det var totalt värdelöst och jag fick göra om allt annat. Det var som fuktigt mellan färg och plyfa då när jag kunde dra bort färgen. (Och japps, vagnen var snustorr när jag målade den)

Rostätare finns lite överallt, jag köpte på bensinmacken (samma med hammarlacken)

Okej. Då finns det alltså färg som går att måla direkt på även plyfa *jippie* :D
Får åka till stan och leta runt lite och se vad de har.
Det beror väl på plyfans blanka yta då att det inte fäster med "vanlig" färg?

Zinkspray finns på Mekonomen.
Tyvärr har jag inte målat min transport just för att det är svårt att få färgen att sitta länge.Det får bli brunt :smirk:
Men färghandeln bör ju veta vad som är bäst.

Alexandra_W skrev:
Hmm, undra om jag har burken kvar nånstans så kan jag kolla vad det är för färg..

Det hade varit bra, så kunde man fråga direkt efter den eller om de har nåt liknande.

Ja, iofs gör det inget om det är brunt som det är, men det blir ljusare och ser fräschare ut med nån ljus färg tycker jag.

Ska måla mellanväggen vit, väggarna kanske vita eller något annan ljus färg som täcker bättre, ta bort rosten på mellanväggsramen och fönstergallret (spraya gallret med svart färg), lägga nytt golv samt sätta upp nya bindringar :D

Det är roligt att renovera så jag önskar dig lycka till! Blir super fint när det är färdigt... ;)

Jag köpte slip och rostskydd på sprayburk. Sen hammarlack.

Men nu undrar jag: Vad ska man använda för att få bort plastfilm? (dekornamn på släpet)
Nån med bra tips?

/cj

Ja, visst är det skoj :) Det ska sättas in nya ventiler också, sen har vi fixat en lång bakbom :banana:

Finns det inte någon typ av lim-lösningsmedel?
Har för mig att det är sånt man tar bort dekaltexter och sånt med.

Kan vara bra att veta sen när utsidan ska målas.
Fast fartränderna (Trane-dekalerna) på vår har redan lossnat av sig själva (går skala av i stora sjok :D )

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31