Transportväska

Tassetass

Trådstartare
Transportväska (och sele)

Till hösten kommer jag behöva transportera min stackars katt en hel del, både på cykel, på buss och i bil. Det är inga långa sträckor, men det kommer att bli ofta.

Just nu har vi en vanlig plastbur som förvisso fyller sitt syfte, men jag kan inte se hur jag skulle kunna ha med den på cykel. :p

Således söker jag tips på en riktigt bra transportväska som har plats för en liten (ca 3,7 kg) katt, som är bekväm att bära, som funkar bra att cykla med (kanske rent av någon går att spänna fast på pakethållaren?) och som gärna får vara lätt att rengöra.

Priset är inte så viktigt, huvudsaken är att den verkligen är hållbar och smidig.

Tacksam för tips!

Tillägg: Tar gärna emot tips på bra selar också!

//Jenny

PS: För er som undrar "Men har hon inte två katter?" så är svaret att jo, det har jag, men Dimma kommer inte följa med utan det här blir hennes sista sommar. DS
 
Senast ändrad:
Sv: Transportväska

Det finns halvmjuka väskor som ska vara riktigt bra, sleepypod, sleepypod air och sturdibag är bland de mest kända. Dyra, men åtminstone vad jag provat mer stabila än de billigare kattväskorna. Jag hade gärna köpt någon av sleepypodarna om jag hade behövt en väska.

Annars finns det en bur gjord som cykelkorg, kanske vore ett bra komplement? Jag hade inte vågat cykla med någon kattbur på pakethållaren, man ser ju inte om katten är på väg ur eller något annat händer.

Min absoluta favoritsele är come with me-kitty. Den behöver man inte spänna idiothårt för att den ska vara rymningssäker, eftersom y-et över bringan dras åt om kopplet sträcks. Många gillar puppiaselarna, men de har både suttit uselt och varit lätta att ta sig ur för mina katter. Den näst bästa selen vi har är en vanlig y-sele från Hornbasch, men den är lättare att ta sig ur än come with me-kitty-selen.
 
Sv: Transportväska

Sleepypod ser riktigt bra ut, men även Sturdibag ser bra ut (dessutom verkar den ha ett bra axelband). Frågan är om Sleepypod är värd sitt pris i jämförelse?

Vad gäller selarna så hade jag spanat på Puppia, jag tycker ju att de ser bekväma ut men är passformen inte perfekt så blir det ju värre än med en smalare sele eftersom det blir mer material som hamnar fel. Med "Come with me - Kitty", menar du då denna? http://www.petcare.se/se/easy-walk-kitty-small-blue/ Får bara träffar på Easy Walk Kitty när jag googlar på det.
 
Sv: Transportväska

Jag lånade en av mina kattungeköpares Sleepypod air till en utställning när vi skulle åka massa tåg. Den var sjukt smidig, eftersom man kan hänga den över handtaget på kabinväskan. Den är stabil i sidorna, men går att vika ihop till platt. Helt klart mitt val om jag ska flyga med katt i kabinen.

Den runda Sleepypoden har en uppfödarvän, den verkar också trevlig, bra utrymme för katten eftersom den är rund och sidorna är stabila. Dock är det inget för stora katter, mina honor på 3-4 kg hade gillat dem men hanen tror jag hade blivit lite väl mycket korvstoppning.

Jag har den här selen, men det ser ut att vara samma. Kopplet gillar jag inte, men det följer ju med vare sig man vill eller inte.
 
Sv: Transportväska

Isola är ju en rätt liten katt som dessutom gärna kurar ihop sig och blir så liten som möjligt när hon sitter i bur, så det var bra att få en referens på den runda Sleepypoden.

Kör du med flexikoppel eller ett vanligt koppel? Hur långt?
 
Sv: Transportväska

*kl*
Jag har en ngt större katt som inte riktigt verkar trivas i sin standardbur (med ungefärliga måtten: H28xB30xL45). När jag ändå letar ny transportbur tänkte jag byta till en mjuk väska med axelrem/ryggväska. Funderar på att införskaffa en sturdibag, men än så länge har jag endast hittat dem på nätet. Finns det någon butik i Gbgs-området var man kan titta/känna på en sådan?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 721
Senast: Nakeri
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp