Transporttäcke

Jag har också en häst som svettas som en jag vet inte vad i transport, och han är ändå 12 år :p
Täcken hjälper inte, det är bara låta honom svettas tyvärr! Eller så är det iaf för min, täckena blir genomsura på två minuter så det känns bara onödigt...
Att åka med luckan nere är ju rent livsfarligt, hur folk kan göra det förstår jag inte :crazy:
Det kan komma en stor lastbil bakifrån och hästen ser den och så har man en häst som försökt hoppa över bommen och fastnat eller vad som helst... Eller om olyckan är framme och man välter och har övre luckan nerfälld, fy vad läskigt det skulle vara :crazy:
Så, kanske lika bra att inse det, du har en svettfarbror :p

...Eller så kommer det en stor lastbil bakifrån som hästen bara HÖR, men inte ser, och så vips, så har den hoppat över frambommen. Så den teorin håller inte.
Samtliga hästar jag sett som klättrat över bommen har gjort det med luckan stängd. Bara en parantes...

Jag tror att det är värre för hästen att både höra och skymta en stor lastbil än att bara höra den...

Jag säger stängd lucka, bra ventilation. Träna på att åka KORTA sträckor (åker du ett varv på gårdsplanen kan du åka med i transporten för att se "vad" din häst gör, om du kan se på honom varför han svettas så mkt o är orolig).
Och sen en självklarhet, att man kör väldigt lugnt med en orolig häst.

...Eller så kommer det en stor lastbil bakifrån som hästen bara HÖR, men inte ser, och så vips, så har den hoppat över frambommen. Så den teorin håller inte.

Då håller det med bomull i öron'a OCH stängd lucka! :idea:

Min häst (jag också för den delen) tycker det är betydligt mer obehagligt med ljud som hon inte vet var det kommer ifrån än om hon ser vad som orsakar ljudet. Hon kan stå i stallet och vara helt på tårna för att någon kör med en skottkärra på gruset utanför som hon inte ser. Hon reagerar dock knappt när en lastmaskin kör förbi några meter ifrån henne när hon ser den.
Jag tycker också ljud jag inte vet var de kommer ifrån är läskigare än när jag ser vad det är. Varför går man alltid (eller skulle vilja men kanske inte vågar) och kollar vad det är som låter i rummet med stängd dörr när man är ensam hemma?

Håller med! Vi försökte att åka med öppen lucka, men jag ändrade mig oc stannade innan vi kom ut på E6. Då var hästen väldigt orolig, och svansen hang på UTSIDAN! :crazy:

Tror inte jag. Om hästen hör något skrämmande brukar den ofta vända sig för att titta. Om den då inte ser något uten bara fortsätter att höra -något-, så är min erfarenhet att hästen upplever det som mer skrämmande. Om den däremot ser det konstiga som låter så brukar de oftast bara titta och ingenting mer.
Har man luckan uppe blir det i regel sämre luft i transporten vilket kan bidra till stressad och svettig häst.

Och alla hästar jag har träffat har bara krypit över med öppen lucka ;)
You do it your way and I do it my :)

Har man luckan uppe blir det i regel sämre luft i transporten vilket kan bidra till stressad och svettig häst.

Det finns ju "ventilationshål" på nästan alla transporter?
Öppna upp dom för fullt. :idea:

Min häst står och kikar lite bakåt men stressar inte upp sig av att ha luckan öppen. Men hon är i andra lägen så trafiksäker det går att få en häst.

Och så har jag tysto i öronen på henne.

Jo, det är min ponny också. Han skulle säkert kunna åka på taket egentligen, skulle väl sitta o ta en cigarr o whiskey ;)
Hästen åker med öronen fulla av bomull, han är stissig så det räcker :p

Man gör ju vad man känner som är bäst för ens egen häst. Jag kan omöjligt sitta och skriva här hur din häst uppfattar saker.

Ang. mej själv så låser ja in mej i nåt annat rum när det låter äckligt.. :D

Jo, det är min ponny också. Han skulle säkert kunna åka på taket egentligen, skulle väl sitta o ta en cigarr o whiskey ;)

Åh, neeeeeeeej. Nu fick jag upp en sån där ful bild. Sluutaaa! :rofl:

Och fortsätter vara rädd? :confused: :)
Självklart gör man som man själv vill men frågan är hur många som testar båda alternativen eller bara förutsätter att hästen blir mer nervös med luckan nere för att man själv tycker att det borde vara läskigare.

Till den som hade hästar som kröp över om de hade luckan öppen. Sitter den inte fast framtill då? :confused:

Vad gäller ventilation. Visst har transporter luckor men hur många transporter har tillräckligt stora? Kanske jag har åkt i urkass transporter, främst en standard värmlandsvagn, som bara har en liten "snurra" i dörren framtill och det är långt ifrån tillräckligt.

Till ett normalstort halvblod i en normalstort släp räcker det inte med att öppna de snurror som finns + ev öppningsbara fönster. Antal liter syre blir ändå för lite, dessutom får du inte ut "gammal" luft och vattenångor lika lätt med stängd lucka bak. Enl jordbruksverket (?) så ska man ha en ventilation motsvarande 1/3 av golvytan.
En stressad häst har större andningsfrekvens än en lugn häst och behöver därmed mer ventilation (plus hjälp att få ut överskottsenergi=värme). Visst har jag med kört med stängd lucka bak. Det har dock rört sig om när jag kört ponnyer (står lösa). Mindre hästar=mindre syrebehov i liter räknat.
Visst var och en är salig i sin tro och var och en får göra som de vill. Jag motiverar bara varför jag föredrar öppen lucka. :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 564
Senast: EZMK
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 771
Senast: Linn-Nora
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London