Transporttäcke

Centaur

Trådstartare
Vad för täcke är bra till en häst som blir jättesvettig på transporten? Och då menar jag så svettig att det Rinner.... :crazy: Behöver nånting som transporterar bort fukten mkt effektivt! Har funderat på Rambo Cotton Cooler, är det bra?

Blir hästen så svettig pga stress eller pga dålig ventilation? Se över ventilationen först och främst. Jag hade inte lagt på något täcke på en häst som blir så varm. Iallafall inte under denna årstiden.

Jag har ett jättebra täcke från Horseguard. :love: Det är stickat i ett material som används i sportkläder (basket) för att ventilera mycket. Det var dessutom jättesnyggt i silvergrått med blå kan nedtill. Det var nog ganska dyrt, men det är två år sedan. Kanske har någon affär kvar ett som dom rear ?

Är det Arrow vi pratar om? :confused:
Har han inte åkt mkt transport innan?

Skulle snarare testa att åka korta men många sträckor ofta, så han vänjer sig. :)

Ja, det är det. Har inte åkt så mkt, men har inte möjlighet att köra omkring med honom bara för att köra, eftersom jag inte kan göra det ensam. Han är inte rädd, det är bara Väldigt Spännande.

om hästen blir så svettig hjälper det nog inte med ett täcke, han är väl lika stressad ändå, svettas lika mkt med täcke och det kommer bli varmt för han och då kommer han nog svettas ännu mer :crazy:.

Jag har oxå Rambo cotton cooler, har dock bara hunnit använda det ett par ggr, men tkr det funkar mkt bra!
kan oxå rekommendera ett fleecetäcke m hals (för det är väl på halsen han svettas mest?) har själv ett från exklusiv som är både bra o billigt!

Kom och tänka på Hansotäckena när jag satt på toa häromdagen :D :o
Finns på Börjes. Tyvärr inte i dom norska färgerna ;)

Har redan ett sånt, i norska färger. ;) Men jag tycker inte alls om dom, dålig passform, glider fruktansvärt mkt bakåt och inte torkar hästen heller. Torkar fortare UTAN det täcket än med ju... :p

Tyvärr så finns det nog inget täcke som kan lösa detta problem helt.

Jag säger som en av de andra, träna på att åka korta vändor. Det gjorde jag och det blev så mycket bättre!
Öka ventilationen eller ha överluckan nere nu när det är så varmt under sommaren.

Annars kan jag rekommendera ett nättäcke. Funkade med min förra då han blev svettig.

Men som sagt, träna på att åka! Det är det absolut bästa hjälpmedlet.

(Ett annat alternativ är att ge något som kallas Räddarpiller, en sorts ört som du kan köpa genom nätet, som du ger 10 minuter innan du lastar).

Lycka till!

Att ha luckan öppen är HELT uteslutet, då blir han ju rädd för all trafik och ännu mer strässad, och dessutom är han så stor att det inte känns säkert att åka med öppen lucka. :crazy:

Bomull i öronen lugnar lite (mycket :)) också!
lightbulb.gif

du behöver inte åka iväg för att träna på att åka. Det kan räcka med att ställa hästen i transporten och stänga igen och låta den stå där en stund.
Bomull i öronen är som sagt också ganska effektivt.
Sen så har equimins kommit med ngt som heter serenity, som ska vara mkt bra för hästar som blir stressade och svettas mkt, spec. vid lastning. har inte hunnit prova det själv än, men jag har hört att det ska vara bra.

Har också en häst som är sjöblöt efter 20 min resa. Är det inte kallt, under 5 +, har hon inget alls på sig och stängd lucka. Är hon ändå svettig så lägger jag på ett fleecetäcke när vi kommit fram, då är hon snabbt torr. Under 5+ har hon tunt fleecetäcke och så har jag ett torrt med mig som jag byter till när jag kommer fram. Är det varmare, som nu är det öppen lucka som gäller och inga täcken.
Kollade min häst när vi åkte senast, med luckan nere, och hon stod mest och tittade bakåt och verkade tycka det var mest kul och inte mer nervös än vanligt. Att stänga luckan vid 20 graders värme och dessutom en stressad häst som svettas och därmed avger värme ger rena bastun i transporten och det om något tycker jag borde vara stressande.

Kallare än ovan angvina grader har jag nog inte kört i så då vet jag inte hur jag skulle göra.

Hästar brukar faktiskt inte stressa upp sig något extra om man har luckan nere. Faktiskt, men så är det.
Jag håller fast vid min teori att du lär nog träna på att åka.

Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 564
Senast: EZMK
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 771
Senast: Linn-Nora
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London