L
Love_fantasy
Jag har en skoluppgift som går ut på att vi ska välja en hingst som vi vill betäcka med, motivera varför och sedan göra ett överslag på vad fölet kommer att kosta när det är 10 dagar gammalt. Man ska alltså räkna med det mesta, från betäckningsavgifter och försäkringar till stoets uppstallning under vinterhalvåret. Hingsten vi har valt finns tillgänglig med transportsperma över hela landet. Kostnaden är 11.000:- vid 45 dagars dräktighet och då ingår föl- och fosterförsäkring.
Jag vet inte riktigt hur det här med transportsperma fungerar, kan man inseminera stoet hemma eller måste man åka till en seminstation? Måste stoet bo kvar på seminstationen tills man konstaterat dräktighet i såna fall? Kostnader?
Jag vill gärna ha hjälp med vad ni har för utgifter för stoet, från första betäckningen fram tills fölet är 10 dagar!
Tack på förhand!
Jag vet inte riktigt hur det här med transportsperma fungerar, kan man inseminera stoet hemma eller måste man åka till en seminstation? Måste stoet bo kvar på seminstationen tills man konstaterat dräktighet i såna fall? Kostnader?
Jag vill gärna ha hjälp med vad ni har för utgifter för stoet, från första betäckningen fram tills fölet är 10 dagar!
Tack på förhand!