Transportsperma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Love_fantasy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Love_fantasy

Jag har en skoluppgift som går ut på att vi ska välja en hingst som vi vill betäcka med, motivera varför och sedan göra ett överslag på vad fölet kommer att kosta när det är 10 dagar gammalt. Man ska alltså räkna med det mesta, från betäckningsavgifter och försäkringar till stoets uppstallning under vinterhalvåret. Hingsten vi har valt finns tillgänglig med transportsperma över hela landet. Kostnaden är 11.000:- vid 45 dagars dräktighet och då ingår föl- och fosterförsäkring.

Jag vet inte riktigt hur det här med transportsperma fungerar, kan man inseminera stoet hemma eller måste man åka till en seminstation? Måste stoet bo kvar på seminstationen tills man konstaterat dräktighet i såna fall? Kostnader?

Jag vill gärna ha hjälp med vad ni har för utgifter för stoet, från första betäckningen fram tills fölet är 10 dagar!

Tack på förhand!

Sv: Transportsperma

Jag vet inte riktigt hur det här med transportsperma fungerar, kan man inseminera stoet hemma eller måste man åka till en seminstation? Måste stoet bo kvar på seminstationen tills man konstaterat dräktighet i såna fall? Kostnader?

Tack på förhand!
Du måste åka till stationen med stoet. Där tillkommer stationsavgift och seminkostnad. Om stoet ska stå kvar eller inte bestämmer du själv och då tillkommer dygnsavgift.

Resten av läxan kanske ni ska göra själva:p

Sv: Transportsperma

Borsalino har gett dig ett utmärkt svar, nu kan du jobba vidare med din skoluppgift! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 409
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Boj
·
Avel Finns väl 1 miljon trådar om detta.. men äsch frågar ändå! Första gången här som jag skall ta ett föl men innan jag bestämmer mig måste...
Svar
12
· Visningar
2 762
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka