transportskydd

Olympus

Trådstartare
Har no ngr tips på hur man kan vänja in hästen med göha transportskydd? Eller är det inte så svårt egentligen?
När jag testade på min vallack så gick fram bra men när han fick på sig bak fick han panik, så efter det hade vi aldrig såna på honom igen. han har korta och det går bra.

Men nu har jag köpt en ny häst, lite mer ruttinerad i tävlingssamanhang och transport än vad han var så jag vet inte om hon har haft såna transportskydd där (hon är köpt i belgien och kom till sverige via holland, vet inte hur dom har det med transportskydd i andra länder :p)
Men hur tycker ni att jag på bästa sätt ska vänja in henne med dem om hon nu aldrig har haft ngr på sig? Är det bäst i boxen, eller ska man vara ute i paddocken med en longerlina eller dyl?
Hon kanske inte bryr sig alls och jag har oroat mig i onödan :p

Typ sånhär modell jag menar
transportskyddSH198.jpg

Sv: transportskydd

När jag började med höga transportskydd på min häst (son tidigare bara haft låga) så satte jag på dem och stoppade in henne i transporten. Hon lyfte lite mer på benen, men annars var det väl inget speciellt (jo, hon stod lite mer stilla än vanligt i tranpsorten för att det var läskigt att röra sig :devil:) . Hon är ändå en häst som man skulle kunna tro att det skulle slå hus i hel*etet om.

När jag började med höga transportskydd på min häst (son tidigare bara haft låga) så satte jag på dem och stoppade in henne i transporten. Hon lyfte lite mer på benen, men annars var det väl inget speciellt (jo, hon stod lite mer stilla än vanligt i tranpsorten för att det var läskigt att röra sig :devil:) . Hon är ändå en häst som man skulle kunna tro att det skulle slå hus i hel*etet om.

Oj det var så lätt :p När vi satte på dom på min vallack fick han panik, slet sig och rusade in i stallet där han stod och skakade.
Men ska se om jag ska prova idag, det kanske är lättare än vad jag tror. Känns ändå som om hon borde ha lite transportskyddrutin med tanke på att hon är rätt mkt tävlad.

Det är nog inga problem, men sätt på ett skydd i taget och gå några steg så du ser hur hästen beter sig med skydden på. Oftast tar dom några "konstiga" steg tills dom vant sig, sedan är det OK.

ÄR det problem så börja med ett par mindre skydd, sedan borde det gå bra att vänja hästen vid större skydd allteftersom.

Börja med att inte spänna dom där uppe typ så det inte spänner så mycket gå några steg se hur h*n reagerar sen om det går bra så spänn åt dom som vanligt testa igen, det är ju normalt att dom går väldigt konstigt de första 10-15 stegen. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar