Transportskydd på långfärd?

L

Linivia

Jag ska ta hem en häst med en transportfirma (lastbil), och har funderingar runt tranportskydden. Hästen ska åka sammanlagt 150-160 mil, med avbrott för mat, vattning och övernattning. Den är inte van att åka några längre resor i transport, men lugn i övrigt. För- och nackdelar, med eller utan transportskydd? Fördelarna är väl rätt uppenbara, men bland nackdelarna har jag hört riskerna med att hästen kan trampa av sig dem och fastna = panik, och att de på långresor lätt kan ge skav och "brännmärken" :( .

Hur skulle ni ha gjort, och varför?

Sv: Transportskydd på långfärd?

Min häst kom i lastbil från Holland och han hade inga skydd på sig. Han hade inte en skråma någonstans. Inte ens svansen var buskig.

Utan, absolut. Men gärna svansskydd.

Min har åkt från södra Frankrike och hit utan något på kroppen (och i stort sett vild) och hade inte en skråma, lite uppskavd svans bara (de ställde honom baklänges eftersom han var ovan och då "hängde" han sig på rumpan mot väggen och där var svart gummi så han var svart om rumpan i en evighet efteråt men..).

De blir svettiga under benskydden och blir irriterade av det och kan skada sig just pga det. I lastbil står de så stadigt att risken med att de skulle trampa sig inte är i närheten av lika stor som i trailer.

Min häst åker förresten helt naken även i boggie, men då är han barfota.

Jag skulle ha låtit den åka utan... Skickade mina 2 hästar från södra sverige upp till NB förra vintern. Ena hade lindor (tejpade) & den handra hade höga transportskydd. Lindorna satt kvar hyfsat, men hästen med skydd hade dem typ under hovarna, söndertrasade... Hon har endast blvit stressad av att ha dem på. Sedan upplever jag det som att hästarna tycker attd et är ännu mera obehagligt & vill ta av sig ev skydd när det är varmt (som nu på sommarn) & de svettas.
Låt du hästen åka utan tycker jag. Det brukar transportörerna rekommendera också...

Jag har tagit hem fyra hästar allt som allt från norra Sverig till södra Sverige. Alla har de varit på resande hov i mer än ett dygn.

Tre av dem var helt "nakna" när de reste. Två av dessa var oskodda och en skodd... ingen av dem hade den minsta skråma på kroppen vid ankomst.

En av dessa fyra reste med transportskydd. Hon hade trampat sönder ena bakhoven rejält.. gjort småflisor av båda bakre transportskydden. Framskydden låg som korvade nylonstrumpor runt framhovarna.. dock utan att ha skadat...

Nä jag förespråkar nakna hästar under långa transporter... speciellt om de åker stor bil.

Tack för era svar. De pekade enhälligt åt samma håll som jag själv tänkt, men det känns bra att höra att era erfarenheter. Det blir en långresa med bara ben och svansskydd för gossen som ska upp.
Nu återstår bara väntan :love:

Liknande trådar

Utrustning Vet att det finns många liknande trådar men har inte fått svar på några av de frågor jag har.. :confused: Jag ska skicka min häst...
2
Svar
31
· Visningar
4 447
Senast: Mitrolle
·
Hästhantering Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till. Jag ska flytta min häst till...
Svar
15
· Visningar
1 636
Senast: qnockout07
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama