Transportskydd ett måste?

Sv: Transportskydd ett måste?

Alexandra_W skrev:
För det första - de transporter som 'bara' har tallriskventil och ev något hål i taket. Dvs majoriteten av de transporter som rullar på vägarna idag - de har INTE GODKÄND VENTILATION med lilla luckan uppe.

Så har du en transport som inte har öppningsbara fönster, taklucka etc, så bryter du mot lagen om luckan är stängd. Vilket de flesta inte vet. Anledningen är att transportera typas med lilla luckan nere för att klara ventilationskraven (20% av golvytan i friskluftsinsläpp).
Väl värt att påminna om nu när varma sommardagarna kommer.

Sen - ang lilla luckan uppe eller nere. Jag har än idag inte mött en häst som inte fungerar med lilla luckan nere (men de finns såklart!). Utan samtliga här - unga som gamla - har fungerat utmärkt med lilla luckan nere.

Valacken lever rövare som fasiken om luckan är uppe och han inte SER vad det är som komme rutan bara hör. Lilla luckan nere och han är kolugn.

Min förra unghäst provkörde jag med luckan nere elelr luckan uppe, hon ville ha den nere och sen åkte vi till tvårspremiering. Nästan 30 mils resa, och låång sträcka motorväg, och vi blev omkörd av ambulansen under utryckning med. Ingen reaktion.

Min nuvarande unghäst hade bara åkt med luckan öppen, tills en dag i somras så det var så jävla varmt så jag var tvungen att öppna, och så fick det bära eller brista (hade inte vant henne ha den nere). Vi åkte genom stadstrafik, biköer, E4:an med tung trafik som körde om, via vägbyggen etc etc och hon var stencool.

Min helt ovetenskapliga uppfattning är att de flesta hästarna uppskattar att både kunna se och höra (och för vissa är det vääldigt viktigt, som min valack).

Men - gör era hästar en tjänst i sommar och öppna lilla luckan bak, eller hotta upp ventilationen om den inte är tillräcklig (vilken är väldigt sällsynt, ett fåtal släp har bra lösningar men majoriteten har det inte)

/Alexandra - som tyvärr sett tre släp med hästar i, bara tallriskventil, och lilla luckan stängd passera här idag. Det är 27 grader i SKUGGAN, och steker som attans i solen, så =/


Har samma erfarenhet...:bow:
 
Sv: Transportskydd ett måste?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ja du det var ju roligt med att det är vakumet.... men seriöst är det ingen annan som har hört det, om att det skulle blir som en ny eu-regel precis som det ska prövas att man ska få dra 4,25 ton på vanligt B-körkort????

P.S: det var alltså jag som sa det om "nya eu-regeln";)
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Djur i transport är den enda "lasten" som man inte ens behöver förankra. Knepigt tycker jag.
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Det är en SKRÖNA det där med lilla luckan! Den har funnits lääänge, och den tar ny fart med jämna mellanrum. Men EU skiter i om luckan är uppe eller nere, polisen skiter i vilket, Djurskyddsmyndigheten och JSV skiter i vilket och försäkringsbolaget skiter i vilket.

Och soms agt, släp med bara tallriksventil har inte godkänd ventilation med luckan öppen varma dagar. Det med ventilationen finns det flera myndigheter som bryr sig om däremot.

Så gör hästarna en tjänst och ha endera lilla luckan nere sommartid, eller sätt in mer ventilation i transporten om den bara har tallriksventil/hål i taket. (Dvs inte öppningsbara takfönster, taklucka etc)
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Finns det någon som typ använder lindor istället för transportskydd...Går det??
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Jo allt det är skrönor, men många försäkringsbolag vägrar lämna ut all info, jag har bett om det när jag funderade på att byta försäkringsbolag att jag ville ha allt på papper så att jag kunde läsa i lugn och ro, men fick som svar att nää det kan du inte en del behåller vi allt... jaaa men hur ska jag vet vad som gäller? du får fråga blev svaret på den frågan...

Kan ju tillägga att jag kör med skydd fram och svansskydd men inga bakskydd frö hästen blir bara nervös av dem och åker sämre.
Brorsnas häst åker i bara svansskydd.
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Det går utmärkt att använda lindor istället för transportskydd, bara du paddar ordentligt. Mina åker i lindor hem från träningar etc, och unghästen åker lindad bak (isf transportskydd) när hon är broddad.

Ang försäkringsvillkor så har samtliga av de större bolagen sina fullständiga villkor på internet. Och du får dem i pappersform om du ber om det (ja jag har provat). Så det finns inga ursäkter för att inte veta vad försäkringen täcker/inte täcker.
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Alexandra_W: Du verkar ha koll på detta;) BRA! Tänkte att jag vänder mig till dig eftersom du säger att endast tallriksventil i taket och luckan stängd= ej godkänd (Jag tror dig, man kan ju tänka sig själv att stå där inne då!) men de luckor som går att reglera, som har två eller fler fästen? Alltså, huruvida är det godkänt/icke godkänt om jag lämnar luckan på glänt?
Antar att det beror på storlek på transport och sånt eftersom du nämnde att det skulle vara 20% (måste kolla tillbaka) av golvytan.
Är bara lite nyfiken på om du har koll så långt... (eftersom jag inte har det). Andra är också välkomna att svara på mitt inlägg!

OBS OBS OBS!!! Detta är INTE menat som något påhopp och jag hoppas att det inte låter så heller! Jag är bara okunnig i ämnet och vill veta mer!

//Lillan
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Jag hoppas verkligen att det var ett misstag med någon i början som hintade att den alltid körde hästen i täcke? Hoppas att personen i fråga bara menade när vädret kräver...

Håller med Alexandra fullt ut at hästtransporter oftast har fruktansvärt dålig ventilation... Framförallt på vintern... Hästar ska ha tillgång till frisk luft även då men de måste kunna välja, om de håller upp huvudet ska de kunna "supa in" frisk luft om de sänker det ska de slippa draget. Takventilationen har jag dessutom erfarenhet av vara vidrig på vintern. Är det någon här som har känt på ryggen på en häst som stått under takventiolation på vintern? Dom måste svettas i övrigt för att inte bli för kalla på ryggen kan jag meddela...

I fårgan om transportskyddets/lidornas/senskyddens/bootsens/svansskydets vara eller icke vara så anser jag att folk borde lära känna sina hästar lite bättre, vissa hästar hatar transportskydd, andra har inget emot dom. Många köper för små transportskydd (hasdelen sitter halvvägs nere på skenbenet), andra för tunna skydd som knappast hjälper bättre än plastfolie... Där jag har jobbat hade vi under en resa fem hästar på lastbilen, En med transportskydd bak, lindad utanpå transportskydden och transportskydd fram, en med lindor bak och transportskydd fram, två med enbart transportskydd bak och en utan någonting alls... samtliga hästar var skodda men inte broddade och skulle aldrig transporterats broddade. Täcke efter väder och ventilation men använde alltid svett, flece eller ulltäcken pga andasfunktionen.

Dessutom, hur många av er öppnar upp överallt när ni stannar för att tanka, köpa en glass etc. Har ni kännt efter hur kvavt och varmt det blir på en minut? Om ni inte redan har luckan nere ta ner den och öppna framdörren, parkera i skyggan om möjligt. ATT KÖRA HÄST I TRANSPORT OCH LASTBIL ÄR SOM ATT HA HUND MED I BILEN!!! Lämna inte hästen för länge utan tillsyn och känn efter, hur varmt är det egentligen i transporten nu? gäller även på tävlingsplatsen...

Sist men inte minst, :bow: :bow: :bow: :bow: för Alexandra_W. Du har koll på grejerna du! Vi andra behövs knappast här innne... (vi bara skriver för att vi vill synas också....)
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Rent teoretiskt så ska du ha minst 20% av golvytan där luft kan ventileras. Men när det kommer till kritan så är det ju luften i transporten som avgör. Kalla dagar t ex med en lugn häst i släpet och tallriksventil fullt öppen, 'två hål i taket' (som t ex VV har) och luckan på 'andra hålet' så kan du ha luft som är helt okej. Men samma förutsättningar och en häst som svettas och det räcker inte.

En het sommardag så kommer man dock inte långt med lilla luckan 'på glänt', och är då luften för dålig i släpet så är det inte tillräckligt (dvs godkänt).

Ska man ha stenkoll får man sätta mätinstrument i släpet, lite krångligt kanske. Men bara en mätare för luftfuktighet är ganska avslöjande. När vi människor upplever luften som för dålig och/eller upplever det som för varmt/kvavt i släpet är det under all kritik redan.

Men prova lite och känn efter hur luften känns när du öppnar och har kört ett tag. Jag kommer att skaffa en extra utsugsfläkt jag kan jag ju meddela. Körde unghästen i måndags, van åkare, åker lugnt och stressar inte minsta lilla, ensam i tvåhästarstransport (dvs har ganska stor luftvolym för sig själv), tallriksventil på skötardörr fullt öppen, lilla luckan fullt nedfälld och 'två hål i taket'. Det var 26 grader varmt i skuggan sa biltermometern, jag körde 80 konstant i en timme. Det var FÖR varmt i släpet när jag stannade och köpte en dricka till mig (och jag hade ändå AC i bilen). Så, helt uppenbart räckte det inte ens med maximal ventilation, det blev inte bra ändå. Så såfort det står mitt namn (det är ett långtidshyrsläp) på släpet så blir det en till tallriskventil, och solcellsdriven utsugsfläkt i taket.

med mitt förra släp räckte tallriksventil fullt öppen + lilla luckan helt nere hur varmt det än var. Där satt ventilen mitt fram dock, och släpet var VITT både invändigt och utvändigt. Mitt nuvarande är större och har mer ventilation så borde vara svalare. Men det är grönt in och utvändigt och det är antagligen därför det blir för varmt ändå.


Så som sagt, in och kolla ventilationen helt enkelt.

Henrasläpen är ett av FÅ släp jag hittat som har riktigt BRA ventilation. De har gardin bak där det även i stängd läge kan komma ut luft (deras ventilation är förresten inte gjord för att ha inte ha gardinen för), dubbla öppningsbara (både framkant och bakkant) takfönster OCH taklucka. Och likförbenat kan du få det för varmt och kvavt heta dagar i bilköer t ex. Men som sagt, det är ett av få släp som verkligen har ventilation som fungerar med 'stängt' bak. Och betänkt då hur enormt mycket mer ventilation de har än standardsläpet med en tallriksventil och ev lilla luckan på glänt..
 
Sv: Transportskydd ett måste?

Tack Alexandra_w för dina svar! Jag hoppas att du inte kände dig påhoppad.
Som jag sagt tidigare så kör jag inte bil/transport själv (har inte körkort) och har inte heller någon hästtransport (annars had ejag ju kunnat klättra runt i transporten och mätt hur stort "hålet" (all ventilation menar jag då) måste vara för att bli 20% av golvytan.
Jag håller med dig, visst är det i slutänden luften som avgör hur hästen mår i transporten, som du skrev, är det varmt ute så behöver hästen antagligen mer frisk luft för att må bra.
Man kan ju jämnföra när vi sitter i bilen, är det behagligt ute så räcker det antagligen med att vi slår igång fläckten lite, är det HETT ute så blir vi nästan tvungna att veva ner rutorna till max en stud för att ens tänka oss att överleva!

Men, inbiten hästmännsika som jag är så misstänker jag att jag i framtiden kommer att köra häst i transport och DÅ är det bra att veta!

//Lillan
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 799
Senast: Tualma
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp