S
Sezzan
Sv: Transportskydd ett måste?
Har samma erfarenhet...
Alexandra_W skrev:För det första - de transporter som 'bara' har tallriskventil och ev något hål i taket. Dvs majoriteten av de transporter som rullar på vägarna idag - de har INTE GODKÄND VENTILATION med lilla luckan uppe.
Så har du en transport som inte har öppningsbara fönster, taklucka etc, så bryter du mot lagen om luckan är stängd. Vilket de flesta inte vet. Anledningen är att transportera typas med lilla luckan nere för att klara ventilationskraven (20% av golvytan i friskluftsinsläpp).
Väl värt att påminna om nu när varma sommardagarna kommer.
Sen - ang lilla luckan uppe eller nere. Jag har än idag inte mött en häst som inte fungerar med lilla luckan nere (men de finns såklart!). Utan samtliga här - unga som gamla - har fungerat utmärkt med lilla luckan nere.
Valacken lever rövare som fasiken om luckan är uppe och han inte SER vad det är som komme rutan bara hör. Lilla luckan nere och han är kolugn.
Min förra unghäst provkörde jag med luckan nere elelr luckan uppe, hon ville ha den nere och sen åkte vi till tvårspremiering. Nästan 30 mils resa, och låång sträcka motorväg, och vi blev omkörd av ambulansen under utryckning med. Ingen reaktion.
Min nuvarande unghäst hade bara åkt med luckan öppen, tills en dag i somras så det var så jävla varmt så jag var tvungen att öppna, och så fick det bära eller brista (hade inte vant henne ha den nere). Vi åkte genom stadstrafik, biköer, E4:an med tung trafik som körde om, via vägbyggen etc etc och hon var stencool.
Min helt ovetenskapliga uppfattning är att de flesta hästarna uppskattar att både kunna se och höra (och för vissa är det vääldigt viktigt, som min valack).
Men - gör era hästar en tjänst i sommar och öppna lilla luckan bak, eller hotta upp ventilationen om den inte är tillräcklig (vilken är väldigt sällsynt, ett fåtal släp har bra lösningar men majoriteten har det inte)
/Alexandra - som tyvärr sett tre släp med hästar i, bara tallriskventil, och lilla luckan stängd passera här idag. Det är 27 grader i SKUGGAN, och steker som attans i solen, så =/
Har samma erfarenhet...