Transportskydd ett måste?

MsSleepalot

Trådstartare
Fick höra idag att skulle det hända något under transportkörning med hästen och den inte haft på sig transportskydd skulle försäkringen inte gälla. Är det så?

Sv: Transportskydd ett måste?

Försäkringsbolaget SKITER i om du har lilla luckan öppen eller stängd, om du har nylongrimma eller lädergrimma, om du har transportskydd eller ej, om du har spö eller inte när du rider i trafik osv osv osv.

Det är SKRÖNOR alltihop!

Om folk istället LÄSTE sina försäkringsvillkor skulle man slippa de här vandringssägnerna.

Sålänge du inte är grovt oaktsam/vårdslös så ersätter de. End of story.

Däremot om du har en svårlastad häst som åker dåligt och brukar roa sig med att dänga sönder transporter, du VET OM detta, och ändå stoppar hästen - som är fullbroddad - i släpet utan skydd för benen, så kan det däremot bli fråga om vårdslöshet/grov oaktsamhet.

Men i normalfallet struntar de helt i vad du har på/inte på benen p hästen under transport. Dessutom så hästtransportörerna vill inte ha transportskydd på de hästar de transporterar, helt enkelt för ett kliande, glidande skydd är en STÖRRE skaderisk än oskyddad (dock vill de inte heller ha broddade hästar på bilarna om de kan undvika det).

Däremot så får man ju tänka på sunt förnuft och individen. Jag säger inte att man SKA ha transportskydd ALLTID som att man INTE ska ha transportskydd NÅNSIN.

/Alexandra - vars valack alltid åker med skydd, barfota, skodd, broddad - alltid skydd på oavsett. Men vars unghäst åker naken oskodd, åker med boots runt om och senskydd fram när hon är skodd, och boots + senskydd fram och lindor bak när hon är broddad.

Nej det stämmer inte, precis som Alexandra skrev i sitt utmärkta inlägg.

Jag såg något intressant en gång på en välkänd klinik. En tränare lastade två galoppörer i sin lastbil nakna som när de föddes. En ridhäst skulle in i en finka med täcke, svanskskydd, lindor, boots OCH transportskydd.

jag har alltid transportskydd på pollan min.

JAg har ett par SHIRS höga skydd.

Skulle aldrig köra hästen utan skydd.

Jag åker heller inte utan skydd/täcke mm, händer de nått då är hästen lite skyddad i alla fall oavsett hur långt man ska åka!

Vi har alltid boots fram, transportskydd fram och bak. När vi tävlar har vi boots runt om och lindat eller höga transportskydd. Har sett hur det kan se ut när en häst fått panik och börjat härja, jag tycker man ska skydda hästen så mycket som möjligt och minimera skador OM något skulle hända, för allt kan hända även med den snällaste hästen

Nej det stämmer inte :)

Men jag har alltid skydd runt om på mina hästar när jag transporter dom, jag tycker att man ska ha det, okej om man kanske inte vill ha det på sitt föl eller likande, men jag har skydd på min 3 åring när vi åker transport, därimot har jag haft det svårt att hitta ett par skydd som e så pass bra och sitter tajt, så dom inte glider ner, mitt sto har så fruktansvärt smala ben, därför kör jag med tjocka paddar och lindor med boots under runt om, det funkar super bra, sitter kanom, och ser desutom riktigt proffsigt ut :D

*lånar tråden lite*
så då får man alltså åka med lilla luckan nere på varma sommardagar:confused:
har nämligen för mig att jag hört att det skulle vara en ny eu-regel för det har hänt att så många hästar kommit ut den vägen, vilket jag egentligen tycker är lite underligt... :p

Om du lusläser villkoren i din(hästens) försäkring så kommer du inte att hitta någonstans där det står att den måste a) ha lädergrimma, b) ha transportskydd vid transportering och slutligen c) luckan måsten vara stängd.

Du får åka iväg med din häst utan varesig transportskydd eller lädergrimma och med lilla luckan nerfälld utan att något försäkringsbolag gnäller! Om någon annan påstår något annat så be dem visa dig svart på vitt var det står. :smirk:

bara det att jag har inte möjlighet att läsa mina villkor.... dom ligger i fel bostad men säger du det så:banana:
slipper man pina hästen vara sommardagar på väg till tävling:banana: :banana: :banana: :banana:

men samtidigt, hur kul är det för hästen när lilla luckan är helt nere? Den kommer, säger inte att alla hästar,reagera på trafiken bakom och kanske bli orolig. Har åkt efter en transport där luckan var helt nere(lilla) och hästen stod inte still en sekund, den tittade bakåt hela tiden och trampade. Tror det är lugnare för hästen om den är stäng eller endast lite öppen. Jag sj skulle få panik om jag stog i en transport och såg hur en stor långtradare kom upp bakom mig...uscha..

titta i dina försäkringspapper där står det,hur skulle någon här kunna svara på om det gäller i ditt fall när man inte vilket bolaget lr försäkringsforn du har...

*KL*

Min häst hade svårt att stå upp och hålla balansen med skydden på - fungerade mkt bättre när hon åkte naken! Hon blev bara klumpig i skydden.
Tänk på sånna grejer också... vill man absolut ha skydd, om man har en skadebenägen häst, tycker jag att det är bättre att LINDA.

MIn fick aldrig en skråma, kändes bara som skydden var i vägen de ggr jag använde dom.

*knapplån*

Har aldrig på min häst transportskydd längre, hon blir mer nervös av dem än själva transportåkningen :D . Benskydd och boots runt om funkar finfint!

*spinner vidare*

Tänkte på detta med lilla luckan bak på transporten. Jag har hört att det blir som ett slags vakuum i transporten när man har luckan öppen. Kan det verkligen stämma?
Själv vill jag ha luckan stängd när jag åker någonstans med någon häst (har dock ingen egen häst och kör inte bil men det är vad jag tycker)
OM det skulle ha varit så att man var tvungen att ha luckan stängd så skulle man nog börjat efterfråga gallerluckor, alltså luckor som släpper in luft som man (antagligen) vill när man har luckan öppen men som hindrar ev. lösa hästar att krypa ut...

De flesta hästtransporter som jag har sett på vägarna har haft sina luckor öppna vid varmt väder, både när de kört på motorvägen och mindre vägar...

//Lillan

Om det blev vakuum i transporten skulle hästen ligga död... :smirk: Vakuum = lufttomt! Däremot så kan det vara dålig cirkulation i många transporter, i synnerhet äldre, men det är vid stillastående och sällan under själva transporten.

karuso_00: Även om ditt försäkringsbrev ligger hemma så kan du alltid läsa på nätet vilka villkor som gäller, är ju bara att gå in på respektive bolags hemsida. :idea:

*Gotlandsrusset* skrev:
men samtidigt, hur kul är det för hästen när lilla luckan är helt nere? Den kommer, säger inte att alla hästar,reagera på trafiken bakom och kanske bli orolig. Har åkt efter en transport där luckan var helt nere(lilla) och hästen stod inte still en sekund, den tittade bakåt hela tiden och trampade. Tror det är lugnare för hästen om den är stäng eller endast lite öppen. Jag sj skulle få panik om jag stog i en transport och såg hur en stor långtradare kom upp bakom mig...uscha..

För det första - de transporter som 'bara' har tallriskventil och ev något hål i taket. Dvs majoriteten av de transporter som rullar på vägarna idag - de har INTE GODKÄND VENTILATION med lilla luckan uppe.

Så har du en transport som inte har öppningsbara fönster, taklucka etc, så bryter du mot lagen om luckan är stängd. Vilket de flesta inte vet. Anledningen är att transportera typas med lilla luckan nere för att klara ventilationskraven (20% av golvytan i friskluftsinsläpp).
Väl värt att påminna om nu när varma sommardagarna kommer.

Sen - ang lilla luckan uppe eller nere. Jag har än idag inte mött en häst som inte fungerar med lilla luckan nere (men de finns såklart!). Utan samtliga här - unga som gamla - har fungerat utmärkt med lilla luckan nere.

Valacken lever rövare som fasiken om luckan är uppe och han inte SER vad det är som komme rutan bara hör. Lilla luckan nere och han är kolugn.

Min förra unghäst provkörde jag med luckan nere elelr luckan uppe, hon ville ha den nere och sen åkte vi till tvårspremiering. Nästan 30 mils resa, och låång sträcka motorväg, och vi blev omkörd av ambulansen under utryckning med. Ingen reaktion.

Min nuvarande unghäst hade bara åkt med luckan öppen, tills en dag i somras så det var så jävla varmt så jag var tvungen att öppna, och så fick det bära eller brista (hade inte vant henne ha den nere). Vi åkte genom stadstrafik, biköer, E4:an med tung trafik som körde om, via vägbyggen etc etc och hon var stencool.

Min helt ovetenskapliga uppfattning är att de flesta hästarna uppskattar att både kunna se och höra (och för vissa är det vääldigt viktigt, som min valack).

Men - gör era hästar en tjänst i sommar och öppna lilla luckan bak, eller hotta upp ventilationen om den inte är tillräcklig (vilken är väldigt sällsynt, ett fåtal släp har bra lösningar men majoriteten har det inte)

/Alexandra - som tyvärr sett tre släp med hästar i, bara tallriskventil, och lilla luckan stängd passera här idag. Det är 27 grader i SKUGGAN, och steker som attans i solen, så =/

Mia_R skrev:
Om det blev vakuum i transporten skulle hästen ligga död... :smirk: Vakuum = lufttomt! QUOTE]

Det är så jag har tänkt också... Och även om det inte avr så starkt vakuum att hästen dog av totalt syrebrist (alltså, att det är som ett evig "sug" inne i transporten men det blir inte helt tomt) så borde ju hästarna vara fruktansvärt trötta när man kommer fram!!!

Kom på nu, när jag satt o läste här.. Någon skrev att h*n hört att det var någon ny eu-regel eftersom hästarna klättrat ut genom lilla luckan... Jag har löst det! De klättrar inte ut, det är vakuumet som suger ut dem genom lilla luckan!!!:rofl:
Skämt åsido!

//Lillan

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 799
Senast: Tualma
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama