transportproblem!

H

Hunter

Hej,
jag har ett sto som är en extrem tävlingsindivid. Hon vet precis när det är dags för tävling och "laddar" extremt redan i stallgången. Hon kan inte stå stilla i mer än en sekund och jag hinner knappt sopa undan en hög förren det är dags för nästa. Jag är van att hantera tävlingshästar med mycket nerv så det bekommer mig inte så mycket att hon studsar runt i stallgången.
När det är dags att lasta gäller det för mig att inte komma i vägen för hon har så bråttom in i trailern!
Problemt är att hon fortsätter att ladda även inne i trailern... på mindre än ett halvår har hon mer eller mindre demolerat min trailer. Böjt bommarna, knäckt mellanväggen, sparkat stora fliser i väggarna och för att inte tala om dörren fram som knappt går varken att öppna eller stänga. Gummimattans "ränder" har hon lyckats skrapa ner..
Framme på tävlingsplatsen står hon hur cool som helst utan stress och väntar, ibland lååånga dagar.
Vad kan jag göra för att få min häst mer stilla i trailern? Jag är rädd att hon sparkar igenom en dag och drömmer mardrömmar om de hemska olyckor som kan hända! Kan tillägga att jag kör försiktigt och har inga problem när jag åker med andra hästar.
 
Sv: transportproblem!

Min ena börjar vid knoppningen.:crazy: men står lugnt vid färd.
Du kanske kan rida den en stund innan- gå upp vid 4-tiden:cool:

Det är det enda som jag kan tänka mig kan hjälpa.
Vet att du rider ft o behöver energin, men å andra sidan gör hon av med mer energi i släpet.
 
Sv: transportproblem!

att energin skulle tryta på den kusen behöver jag nog inte bekymra mig om.. jag har prövat med att longera/låta henne gå ute i hagen (dom har en stor kuperad hage och rör sig mycket) utan effekt.

jag har testat att åka med henne både smalt och brett utan någon skillnad.
 
Sv: transportproblem!

Är det bara vid lastning till tävling eller är hon lika dan vid lastning till träning. OM hon alltid är sån så kanske mer lastning skulle hjälpa. Ut och åka ett varv runt omgivningen och sen hem igen och så var det ingen tävling.
 
Sv: transportproblem!

nja hon är jobbig i trailern även när det inte är tävling, men inte lika hysterisk som när vi ska tävla.
saken är den att vi åker och tränar i på en annan anläggning minst en ggn per vecka, hoppning och dressyr. sen åker jag även med henne till en hästklinik för att få henne skodd. det är så tydligt hennes minspel, när jag lastar ur på kliniken så är hon väldigt förväntansfull och alert men efter att ha sett sig omkring i ca tre sekunder ser hon att "vi är bara hos hovis" och då går all spänning ur och hon nästan somnar under skoningen..

det är en bra ide, bara åka runt med henne en sväng och sen hem igen och lasta ur.
 
Sv: transportproblem!

Hästarna märker skillnad på träning o tävling.
Min vet att knoppar=tävling.
 
Sv: transportproblem!

axel skrev:
Hästarna märker skillnad på träning o tävling.
Min vet att knoppar=tävling.


Man kanske kan knoppa till träning ibland också, bara för att visa henne att just det betyde rinte tävling, eller låta bli att knoppa till en tävling någon gång.. Kanske ?

/Fanny.
 
Sv: transportproblem!

Armani__ skrev:
Man kanske kan knoppa till träning ibland också, bara för att visa henne att just det betyde rinte tävling, eller låta bli att knoppa till en tävling någon gång.. Kanske ?

/Fanny.

Det där tyckte jag lät som en bra idé. Bryta alla- vanliga -tävlings- göra-iordning- rutiner.
 
Sv: transportproblem!

Jag har inga problem med att de vet vad tävling innebär, dels för att det inte har blivit ngn på länge, men oxå för att det ger taggade hästar på banan inte i trailern.
 
Sv: transportproblem!

Prova att ge equimins serenity paste, jag har inte gett det själv men jag har en bekant som har gett det till sin häst som blir nervös och stressad vid lastningen och hon var mkt nöjd med resultatet.

get.document.asp
 
Sv: transportproblem!

Bara att lasträna! Upp på rampen, beröm. Backa ner henne igen. Upp på rampen igen och backa ner henne igen. Berömma! Sedan ska du kunna gå in halvvägs i transporten och backa ut henne igen.. Och berömma såklart. Samma sak vid urlastning. Hon ska kunna stanna på rampen och gå in i igen. Bara att träna lugnt och försiktigt.
Lycka till.
 
Sv: transportproblem!

Ja, jag tror att de kanske kan fungera att byta rutiner.
Även när man inte ska tävla, alltså ibland stå ute och rykta, ibland på ena platsen i stallet, ibland på den andra platsen.

Kanske kan fungera? :idea:

/Fanny.
 
Sv: transportproblem!

Ja, de lär sig så fort vad som gäller. Karnske inte bada å frisera eller vad du nu gör före du åker å tävlar.

Har haft ett sto som va fruktansvär att åka med, kan ju säga att det va INGEN som ställde upp att köra henne till tävlingar.
Vi fick ljudisolera släpet så gott det gick. Tussar i öronen gick inte att ha, de skakade hon ur, lika så om man satte på en huva. Man fick sätta tussar, huvan å sen en mask som trav/galopphästar kan ha (ser ut som de har flugögon) satte man den över allt detta så satt det, karnske...

Till henne satte vi in ett babylarm, då kunde hon höra oss när vi lyssnade på musik å pratade m.m. Hon blev iaf mycket bättre då.
 
Sv: transportproblem!

Harmonica skrev:
Bara att lasträna! Upp på rampen, beröm. Backa ner henne igen. Upp på rampen igen och backa ner henne igen. Berömma! Sedan ska du kunna gå in halvvägs i transporten och backa ut henne igen.. Och berömma såklart. Samma sak vid urlastning. Hon ska kunna stanna på rampen och gå in i igen. Bara att träna lugnt och försiktigt.
Lycka till.

Hon har ju inga som helst problem att LASTA hästen, det är hästens beteende vid själv transporten som är problemet. Hon är ju inte rädd för själva transporten utan är spänd inför vad som komma skall när hon väl kommer ut därifrån.

Till TS: som så många andra sagt, kör mkt med henne, lasta henne och kör ett varv och lasta ut hemma, förbered lite likadant som inför tävling, bryt lite gamla vanor som ni har inför tävling.

Min häst hetsar också upp sig i gången när han inser att han ska åka transport, men står snällt när han är lastad.
 
Sv: transportproblem!

giffan skrev:
Ja, de lär sig så fort vad som gäller. Karnske inte bada å frisera eller vad du nu gör före du åker å tävlar.

Har haft ett sto som va fruktansvär att åka med, kan ju säga att det va INGEN som ställde upp att köra henne till tävlingar.
Vi fick ljudisolera släpet så gott det gick. Tussar i öronen gick inte att ha, de skakade hon ur, lika så om man satte på en huva. Man fick sätta tussar, huvan å sen en mask som trav/galopphästar kan ha (ser ut som de har flugögon) satte man den över allt detta så satt det, karnske...

Till henne satte vi in ett babylarm, då kunde hon höra oss när vi lyssnade på musik å pratade m.m. Hon blev iaf mycket bättre då.


Vad fiffigt med baby-larmet!! Det skull kanske underlätta en hel del för hästen. Det blir nog en trygghet för hästen att höra de bekanta rösterna, det hade nog min tyckt i alla fall =)=)=)=)
/Fanny.
 
Sv: transportproblem!

Du kan tro att de blir förundrande när man ryter STÅ STIIILLL och ingen är där :rofl:
men det fungerade på våran häst iaf, som alltid gick 10-11 lopp i trailern på väg till tävlingarna. Hem va det alltid mkt lugnare :smirk:
 
Sv: transportproblem!

Vad skulle hända om du tränade henen på att lastas?
Gör som du skulle göra när du far på tävling, men åk aldrig iväg.
Gör iordning henne, lasta på henne, stäng luckan. Vänta en kort stund och ta ut henne sen.

Om det är en skillnad redan från början, att hon är lugn fastän du gör som du alltid gör när du ska på tävling får du vara ärlig och ransaka dig själv.
Då är det dig hon läser av och förstår att ni ska och tävla.
Då får du träna själv på din energi.
 
Sv: transportproblem!

Hon har ju inga som helst problem att LASTA hästen, det är hästens beteende vid själv transporten som är problemet. Hon är ju inte rädd för själva transporten utan är spänd inför vad som komma skall när hon väl kommer ut därifrån.

Till TS: som så många andra sagt, kör mkt med henne, lasta henne och kör ett varv och lasta ut hemma, förbered lite likadant som inför tävling, bryt lite gamla vanor som ni har inför tävling.

Min häst hetsar också upp sig i gången när han inser att han ska åka transport, men står snällt när han är lastad.


Jag förstår vad Harmonica är inne på.
Det är visserligen inga problem att lasta hästen på så sätt att du får in henne. Men det är inte människan som lastar hästen, de är hästen som lastar sig själv.
Den tar över och blockerar sig själv.
Träna bort det gör man genom att göra som Harmonica föreslog.
 
Sv: transportproblem!

Hon har ju inga som helst problem att LASTA hästen, det är hästens beteende vid själv transporten som är problemet. Hon är ju inte rädd för själva transporten utan är spänd inför vad som komma skall när hon väl kommer ut därifrån.

Att hästen rusar in i transporten och är enormt uppjagad är för mig i allafall ett problem?!
Min häst var inte heller rädd för transporten,inte ett dugg. Men det gick inte att lasta honom, så jag fick tillkalla experthjälp.
Och problem kan det ju vara fastän hästen inte är rädd eller hur?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har...
Svar
17
· Visningar
1 781
Senast: Silverplats2
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 718
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp