Transportproblem

_Eulalia_

Trådstartare
Finns säkert massvis av transporttrådar.. Här kommer ännu en.

Enda sedan jag köpte min ponny för 3 år sen så har transporteringen krånglat från och till. Efter hemfärden tog det lååång tid innan jag fick in honom(vi pratar månader). Efter lång träning får jag så in honom(många gånger då vi bara lastat utan att åka och även åker iväg kortare turer och så). Vi åker iväg ca 1 mil till ridklubben, han går in realtivt enkelt(lite övertalning behövdes men inte mycket), det är en lugn resa och man märker knappt att man har med några hästar(hans tjejkompis var med i transporten). Vi kommer fram, går in i ridhuset och pratar lite med dom som är där, hästarna står då kvar i transporten en bra stund och dom är helt lugna. Vi lastar ur, inga problem. Är med på träningen. När vi sedan ska hem är det BOMSTOPP. Han totaltvägrar att gå på trots att kompisen står där inne och väntar.. Vi får hjälp av tränaren som i mina ögon är mycket duktig och har erfarenhet av svårlastade hästar.
Man får fram honom till luckan där han ställer upp framhovarna, sen är det stopp, försöker man då mana på honom att gå in så kastar han sig bakåt/stegrar. Så här kan det hålla på i evigheter(så pass länge att man helt enkelt inte klarar av det). Har provat allt men vi kommer inte längre än dit. Han tvärnitar på luckan och när man kräver mer av honom, alternativt när han har tröttnat så kastar han sig bakåt.
Jag känner hästen väl och ser ingen som helst rädsla/oro/ängslan hos honom(vilket han brukar visa mycket tydligt annars). Varför gör han så här tror ni?

Jag har aldrig haft något intresse av att flänga runt och så men nu har det äntligen skapats en ny sektion på ridklubben som passar mig och hästen så bra och som skulle vara jätte nyttig för oss! Men hur fasen ska jag göra när vi inte kommer dit(alternativt kommer dit men inte hem)?

Tips någon?:(

Sv: Transportproblem

Kan tillägga att vi även testat att "vänta ut honom". Och se till att han har riktigt tråkigt, inte har något att tugga på och att enda utvägen är att gå in i transporten.. Men då får jag sitta där resten av mitt liv typ...

Hur går det om ni lastar honom först? Kan ju var så att han inte gillar att det blir trångt med den andra hästen i släpen. Har själv hästar som är svåra att lasta med mellanväggen helt i mitten. Går lätt om man drar den lite år sidan och sätter tillbaka den när hästen är inne.

Det var första gången vi hade med oss sällskap, så problemet har alltså varit när vi varit själva också. Ska testa att ställa mellanväggen på sidan eller ta bort den helt!:laugh: Har dock ett minne av att jag provade detta i början och att det inte gjorde någon skillnad.. Men vi kan ju göra ett nytt försök!:laugh:

Jag har haft samma problem som dig.
Jag tog ut en NH-tränare som hjälpte mig en gång, sedan fortsatte jag med hennes sätt och det fungerade bra. Nu går hon in i transporten om nån går bakom och nån som leder in henne. I början stod vi jämt 2-3timmar innan av&hemfärd :(

Lycka till.

Vet inte om detta hjälper men du kan ju alltid sålla bland de tipsen jag har att komma med :D

Mitt gamla sto var ett rent helvete att lasta rent ut sagt. Hon slängde sig ALLTID bakåt och åt vänster (alltid alltid vänster).

Jag provade att muta in henne (ta ett steg så får du en bit godis), det kunde ju funka när man bara övade hemma men eftersom en sådan lastning kunde ta upp mot 5 timmar så var detta inget bra alternativ om man var iväg.

Vi provade med tröja över ögonen och ett gäng karlar som "bar" in henne. Inte att rekommendera men jag var 15 då (hade inte så mkt att säga till om) och det var hem som gällde.

Vi provade att ha 8 karlar som stod på vänstersidan. HA säger jag bara, hon slängde si g ändå åt vänster.

Vi provade att ställa transporten med stllväggen på vänster sida.. Brydde sig inte då heller (man kan klämma sig igenom).

Vi provade att lina in henne.

Det provades spö och stigbett vid ngt tillfälle (inte heller min vilja) och detta kan inte heller rekommenderas.

Slutade med att jag red vart jag än skulle. 3 mil på vältrafikerade 70 vägar vid ett tillfälle. På bro över motorväg till träningarna (häst gillade inte när långtradarna körde under oss)..

Sen blev Tussi skadad och vi var tvungna att åka till vet. stup i kvarten..

Detta blev då lösningen:

*Longerlina istället för grimskaft, som jag gick in och slog ett varv runt bommen
*Linor för att lina in henne
*En röd kasse med hö och annat gott som alltid hängde längst fram INNAN vi började lasta
*En ljus och luftig transport

Longerlinan runt bommen användes för att jag märkte att hon oftast prövade ens motstånd en gång innan hon slängde sig, eftersom man inte är helt styv i armen utan ger efter litegrand så slängde hon sig. Med linan så hade jag en anna kraft och om hon verkligen skulle slänga sig så var det bara att släppa efter helt och hon skulle inte bli skadad.

Linorna baktill behöver kanske eg. inte förklaras

Höpåsen var för uppmuntran, inget godis vid lastning utan det var påsen som gälldeoch den fanns ju längst in (samma påse alltid så att hon visste vad som fanns i den).

Just en ljust transport gjorde även det lite skillnad.
------
Jag ska inte säga att det var lätt i början men efterhand så tog det mindre och mindre tid. Efter 6 månader räckte det med att jag lade longerlinan runt bommen (inte sträckt) och att ngn lyfte på vänster lina (använde inte höger längre) så gick hon in.

När jag sedan skaffade egen (den ljusa) transport så gick hon till slut in själv med mig utanför bara hon såg att den röda kassen var längst fram (och att hon inte precis ätit).

Hoppas att ngt av detta åtmisntone gett dig lite tips på do and don't

Tack så jätte mycket för dina tips!!:laugh:

Just detta med att sätta något runt bommen testade vi vid senaste lastningstillfället. Ett kraftigt "NH-rep"... PANG sa det och så var det paj... Och en häst som troligtvis tänkte "ahaa! drar jag tillräckligt hårt så kommer jag nog loss".:devil:
Så jag får väl försöka inhandla nått riktigt rejält och hoppas på att grimma och transport håller för det.:p

Har även testat med mutor och det är det som har funkat förut för han är en riktig gottegris, men senaste gången så brydde han sig inte ett skit om äpplet framför mulen.:grin:

Han går också alltid på vänstersida! Har dock aldrig testat att ha en lina där så det ska jag prova.:laugh:

Min första ponny var heller inte så imponerad av det här med lastning! Spenderade många timmar med att truga och fösa och putta och försöka lina in honom efter att vi varit på någon tävling. Jag var inte nervös för tävlingarna tillslut, jag var nervös för hur vi skulle få hem ponnyn :grin:

Min kära pappa hjälpte mig att fixa en kula som vi satte fast i väggen. Sedan hade jag transporten fasthängd där och kunde lasta när jag ville. Så varje dag när vi gick in från hagen passade vi på att lasta några gånger i transporten samtidigt!

Till en början gick vi mot transporten, stannade och backade några steg. Vi kom närmre och närmre men jag var noga med alltid (försöka) lyckas be honom stanna och sedan backa innan han själv gjorde det.

Börja inte med att kräva att han ska gå hela vägen fram, börja gå så långt som han accepterar och beröm och backa och sedan prova igen, så långt han accepterar, stanna, beröm, backa. Allt eftersom så kommer ni längre och längre in. Om han stressar upp sig så bara var lugn själv och beröm sedan när han lugnar ner sig.

För att komma längre och längre in i transporten så får du ju "driva" på honom framåt, om han spänner till eller fösöker komma undan så bara fortsätt tills han ger efter minsta lilla. Beröm och prova igen.

Även om det inte syns på utsidan så kan det handla om osäkerhet och rädsla vad gäller transportering och lastning. Hästar är ju i regel inte dumma utan brukar vilja göra rätt. Så även om han inte "ser" rädd ut så hade nog iallafall jag utgått från att det är något med hela situationen som han finner obehagligt.

Lycka till med lastningen :idea:

Träning, Träning och ännu mer träning.

Bara att komma på ett knep som fungerar och sedan träna vidare.

Min älsta blev lätt upprörd och sprang som en dåre utanför transporten henne var det bara att vänta ut, ta det lungt lasta inte köra och sedan lasta av igen. Idag lastar hon sig själv och står kvar inne till jag har puttat in hennes föl.

Hennes dotter växte fast. Linor stegrade hon sig ur annars gick det inte att rubba henne trotts alla tips och knep. Så henne fick vi slå på en brems och sedan lina in henne, efter ett tag blev det bara brems så gick hon, sen räckte det med att visa bremsen så gick hon in. Idag hatar hon när det står folk runtomkring så jag MÅSTE lasta själv och då går hon in själv.

Lycka till och ge inte upp!

Om du har möjlighet att träna:

Ställ transporten mot en vägg, så nära att bara bakluckan nedfälld får plats.
Sen går du med hästen över bakluckan åt andra hållet, alltså inte in i transporten, utan över själva luckan från långsida till långsida. Hoppas du fattar.

Ofta så är det gunget i bakluckan som hästen reagerar mot, här kan du öva bara själva "gunget" utan att ha med det där "du måste in".
När hästen går fram och tillbaka på bakluckan är det ofta enkelt att bara vika av och gå in.

Ett annat tips:
Öva att skicka hästen framför dig. Rigga en gång, du kanske har nån dörr till nån loge du kan använda. Öppna dörren lagom mycket och öva på att skicka in hästen i logen.
Har du ingen loge får du tillverka dig en liten passage, tex av stora tunnor som du ställer två och två med ett mellanrum som du skickar hästen igenom.

Genom att öva på delarna i själva lastningen brukar det aldrig bli problem när du sen sätter ihop det till en del.

som sades förut, låt honom gå fram tills han stannar, beröm när han tar steg framåt, innan han hinner börja tänka på att backa, så ryggar du honom.

Jag har själv problem med lastning. Men när man backar o går fram, backar o går fram, när du håller på såhär, då tröttnar iaf min häst och går rakt upp.
Men ibland tröttnar jag själv före honom. Jag har lätt för att bli irriterad, men detta hjälper inte heller. Däremot så har vi tagit hjälp av longerpisken, OBS, endast tagit hjälp av. Vi rör inte vid honom, utan "föser" den bakom honom. Detta funkar också bra!
Till råga på allt så "retar" alla mig, för min häst är en travare, så dem tycker att han borde gå upp direkt, efter att gått på banan i 8 år ;)

Lycka till!

Du ska använda dig av ett kraftigt rep, vi har ett som är avsett för båtar tror jag. Repet ska vara så långt att du kan ta det runt rumpan och få fram det över bomen, och grejen är att du ska trä repet genom grimman, fö r lägger du repet över bommen samt genom grimman, kommer inte huvudet upp så högt och hästen blir inte så stark. du ska också ha en rem som går över ryggen och är fäst i repet då. Vi har en kraftig slang trädd över repet, i bakpartiet som går runt rumpan, för då "bränner" inte hästen sig på repet. En liknande modell finns på Börjes och heter lastningssele, men den är för kort! Tro mig efter 2-3 ggr med den "selen" går hästen på direkt bara den har den på sig!

Första gången jag lastade min häst tog det 3 timmar o 40 min o jag var i upplösningstillstånd fullständigt. Säljaren hävdade bestämt att hon var lättlastad. jag ar testat det mesta, mutat, linat in, bakcat ut så fort hon velat gå bakåt. För in går hon, men så fort hon gått i helt slngt sig panik bakåt. Nu har jag börjat tappa tålamodet. Och det FUNKAR! Det kanske inte är att rekommendera, men vet att hon är käsnlig, vill göra rätt. Så planen var att verkligen tala om då hon gör fel. När hon slänger sig bakåt vrålar jag till, höjer rösten o säger ngt i stil med NEJ; NU GÅR DU IN!
Döm om min förvåning då hon fått denna tilsägelse en eller två gånger går in o bara ställer sig.
Men man måste ju vara helt säker på att de inte är rädda. För min häst verkar det vara ngt inlärt beteende. Som jag nu lyckats börja få bukt på. Idag tog det tex ca 5 min o lasta. Så stolt över henne! Och vi har inte tränat, bara åkt då det varit nödvändigt.

Min häst ville inte heller gå in i transporten, och precis som din fanns det absolut inga tecken på rädsla, obehag, stress eller liknande. Bara ett stort, surt "jag vill inte." Och en nästan 700kg elefantkorsning flyttar man ju inte på i första taget. Hon blev aldrig farlig, hade man inget bakom henne så backade hon bara, så vi började med linor. I början funkade det jättebra, men sen blev hon sämre och sämre, kom på att vi inte va så starka .. Så hon vek av ner till vänster, alltid vänster, hur än vi hade mellanväggen eller inte alls.

Det som har funkat för oss är ledarskapsövningar. Fruktansvärt mycket, hela tiden. Och att resorna alltid har varit behagliga för henne, hon vill helst åka boogie. Finns det inte möjlighet till det så ska det vara en mjuk mellanvägg. Funkar inte att ta ut den helt.. Annars är det 10 km/h i rondeller & kurvor som gäller, annars är hon väldigt tråkig att lasta gången efter det.

Puttar upp mig gamla tråd.

Lastträningen har legat nere ett tag men nu senaste månaden har jag tagit tag i den igen.

Nu får jag in honom hur lätt som helst i transporten. Behöver bara säga "Fram" och dra lite i grimskaftet så knallar han på(har dock inte kört något med honom bara lastat hemma). Problemet är att få honom att stanna kvar där inne....
Det går bra en stund(vi pratar sekunder). Finns det något gott att äta så stannar han tills det är uppätet sen backar han ut snabbt. Försöker man stoppa honom och håller emot grimskaftet så kastar han sig bakåt. När man har kommit ut så är det bara att säga "Fram" igen och så knallar han snällt på...

Men hur ska jag få honom att stanna? Vill att han ska kunna stå kvar där inne och att man inte ska behöva skynda sig för att få på bakbommen.

Att sätta grimskaft runt bommen funkar absolut inte, då får han totalpanik och drar tills något går sönder och sen vill han absolut inte gå på igen.

Tips? Vill inte behöva ha 10kg äpplen där inne för att få honom att stå kvar längre än 10 sek.:D

Jag hade försökt att förekommit honom, börja backa ut honom innan han backar själv. Du kan ju börja med att gå upp på lämmen, stanna, beröm och stå där en stund, gå fram lite till, satnna beröm och stå där en stund. Backa av och fram igen. Variera var du stannar och hur länge du stannar så att han inte bara "tror" att han vet vad som kommer näst.

Att snurra grimskaftet så han känner sig helt fastlåst brukar ju få de flesta hästar att kasta sig ut. Nä, bättre då att lugnt och metodiskt öva på att han ska lära sig att stanna kvar.

Mycket kan säkert också handla om att han kanske inte känner sig 100% trygg när han står i trailern. Är det en 1-axlad eller 2-axlad transport ni har? En mindre transport är ju inte lika stadig och stabil om hästen rör på sig. Om du upplever att det är lite ostadigt kanske du kunde köpa stödben att sätta bak som man hissar ner vi i- och urlastning som stödjer upp trailern när hästen kliver på så släpet rör sig lite mindre.

Vad roligt iallafall att höra att själva lastningen går bättre! Ni måste ju vara på rätt väg så med tålamod och mer träning så löser sig nog det här också ska du se :idea:

av det du berättat att döma så är jag helt övertygad om att grundproblemet är att hästen tycker att någonting är obehagligt.
många hästar tycker inte om att gå på transporten för att det helt enkelt är läskigt, det låter i rampen, det gungar, det är trångt etc. men eftersom du inte ser någon rädsla i hästen när ni lastar och att detta nu verkar gå bra så tror jag inte att det är det som är problemet. andra hästar tycker inte om att backa ur transportan (och vill därför inte heller kliva på). det kan bero på att hästen vill bredda bakbenen när den backar men inte kan det pga. mellan väggen eller så kan hästen vara rädd för att kliva utanför rampen etc (det finns många saker som för oss är obegriplit/obetydlit eller till och med osynligt som hästen uppfattar som obehagligt.
obehag vid urlastning skulle problemet kunna vara eftersom hon nu har börjat kasta sig, men som jag fattat det så har det inte funnits några bekymmer med urlastning tidigare? därför tror jag att obehaget inte kommer därifrån heller utan när hon är inne i transporten och då under färd eftersom det verkar gå bättre med lastträning uder perioder då hon inte åkt något?
det absolut vanligaste som MÅNGA gör fel när de skjutsar sina hästar är att de kör alldeles för fort. (jag säger inte att du gjort det för det har jag ingen aning om) men olika hästar tål olika hastigheter. en annan sak kan vara ljudnivån, och en tredje att det är för trångt med mellanvägg (eller för stort utan), listan kan göras lång.
mina tips är att du ska utvärdera VAD det är som är obehagligt och åtgärda detta på bästa vis lyckas du med detta tror jag att du med lite tid och övertygelse blir kvitt alla "lastproblem".
det första jag hade gjort är att döva hästen med tussar i öronen, packa ett hönät längst fram i transporten, lasta hästen och ta hjälp att stänga bommen innan hästen är ute igen, ställ dig själv med hästen i transporten och provåk (SAKTA) en sväng, kanske du då ser vad hästen inte gillar. har du kanske en mellan vägg med gummi matta längst ner som slår mot bena? verkar hästen villa bredda bena mer än möjligt?
eller är kanske problemet löst med hjälp av tussar och fri tilllgång på hö?
fundera och utvärdera är mitt tipps!
lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.