Det är typiskt av enhäst som inte lita på dig eller sin närvaro.
Om du låt henne kommer ut frivillig utan att försöker stanna henne över huvudtaget kommer du längre fortare. Att du låt henne kommer ut så bevisa du till henne att hon ska inte DÖ
där inne. Och så småningom kommer hon in längre och stanna längre. När hon ger dig i ärligt försök (att hon går in och försöker stanna lite längre varje gång) går därifrån även om det är en lite runda 20 meter bort. Sen fråga henne igen.
Om hon vara lastat förut så vet hon PRECIS vad som kommer händer innan det händer, att ni ska stänga luckan och mentalt är hon inte bered för detta. Låt henne har den tid hon behöver och absolut inte tycker att du förlura nåt pga att hon kommer ut. du måste ändra den tänkestället till hennes. Hästar bäst svar med "pressure and release" (tryck och eftergift) du sätter trycket med att lasta och ger eftergift när du eller hon går därifrån.
Det brukar vara ett bakslag att de går tillbaks till deras vana instinkter men igen ger henne tid. Du kommer mycket längre och din "progress" hänger kvar bättre än att du tvinga in henne med linor.
När hon väl stanna inne ett tag då är det dags för nästa steget...ljud
!!!!
Det kommer känns som faller bakåt men det är att du nu måste lära henne att ska lugnas när hon hör vissa ljudet. Och där kan du ta hjälp av en kompis för mest hastar som din bruka vill backa en bit. Han någon börjar gång med en av bakbomar och slutet inte ljudet tills hon står still. så fort hon står still sluta. Ljudet ska alltid börjar jätte mjukt och vid den nivå hon börjar reagera så ska det aldrig gå högre, det kan dämpas lite men du vill att hon höras det. Jag brukar ta de tillbaks minst till lämnen så fort de står still så slutar jag. Då lära du inte att när de hör det att de INTE ska baka ut. Om de baka ut och ljudet sluta så då har du lärt de detta.
hitta på allt du kan och tränna med tryck och eftergift, INNAN man stänger lämen så du vet att hon är OK där inne. SAFTY FIRST!
Att hon stegra, ta det inte personligt det är bara en reaktion till vad händer, och när du ta i grimskaftet så stegra hon. Så då måste du ändra din "Grip" på grimskaftet. Att du stänga din hand runt den mjukt först sen gradvis hådare. Om du gör stegring till en diskation så kommer du alltid har den. Hitta på nåt annat istället som är positvt. Jag kan fråga istället att flytta bakändan (t ex) sammtidet jag ignorera stegringen. Hon flyttar hon bakdelen och är belönat med att får stå still.
Det har inte nåt med transporten att göra det har med hennes säkerhet och bekvämhet att göra. Bevisa till henne att hon kan lita på dig att du ska inte göra vad hon är mest rädd för....att stänga in henne. Efter stund, och om hon går in redan så är den svåraste biten gjort, kommer stanna längre och längre för varje gång du skicka in henne.
Hoppas det hjälper, säg till om det är för oförstårbar.
Lycka till.