Transportproblem, Någon mer än jag? Förslag på Tränare?

S

_Sarah_

Är det någon mer än jag som har transportproblem med sin häst?
Jag har ett arabsto som vägrar att stanna kvar inne i transporten.
In går hon men sen ska hon ut på en gång. Visst är det lite tvekan först när hon ska in men sen går hon men nu har hon lärt sig att så fort hon är inne så får hon gå ut igen och håller man fast henne så stegrar hon sig och får panik. Vad ska jag göra? Vill inte använda mig av linor eller sådant.

Nu funderar jag på att lämna iväg henne eller ta dit en tränare som kan hjälpa mig. Någon som har något förslag på en sådann? Ska helst bo så nära mig som möjligt. Bor i Rättvik som ligger i dalarna.

Sv: Transportproblem, Någon mer än jag? Förslag på Tränare?

Har du testat att ge henne lite mat/godis i en hink när hon gått in i transporten? Som belöning. Gör det varje gång hon går in och beröm massor. Flyger hon ändå ut igen så ha tålamod och led in henne igen. Och igen och igen och igen om så behövs... Till slut kommer hon tröttna på att gå fram och tillbaka och förstå att det inte är läskigt att stå kvar i transporten.

En grej till som du kan testa är att du leder upp hästen en bit på lämmen och INNAN hästen hinner backa ut själv så ska du vara FÖRST med att "putta ut henne" så hon uppfattar att det är du som vill att hon ska backa. Sedan leder du upp henne en bit igen och backar ut henne på nytt. Varje gång leder du in henne lite längre och till slut kommer hon gå hela vägen in. Känner du på dig att hon kommer backa så putta ut henne innan hon gör det. Till slut kommer stå kvar. Glöm inte godis varje gång hon vågar sig in och lyssnar på vad du säger.

Om du till slut får henne att stanna i transporten så låt henne stå där inne och äta sin mat där varje dag!! Då kopplar hon ihop transporten med något bra och det kommer inte vara något problem med att ta in henne. Men vad gäller att lasta och mycket mer... HA TÅLAMOD!

Det viktiga är att inget läskigt händer i transporten. Att hon fastnar eller så. Och om hon reagerar med panik om du håller fast henne så gör inte det! Då kopplar hon ihop transporten med något otäckt! Du skrev även att du inte ville använda linor. Helt rätt, gör INTE det. Det förvärrar bara om hästen är rädd men kan underlätta om det bara är tjurighet...

Detta blev visst ett långt svar men hoppas du fått nåt tips iallafall. Lycka till och hör gärna av dig hur det går =)

Det är typiskt av enhäst som inte lita på dig eller sin närvaro.

Om du låt henne kommer ut frivillig utan att försöker stanna henne över huvudtaget kommer du längre fortare. Att du låt henne kommer ut så bevisa du till henne att hon ska inte DÖ :eek: där inne. Och så småningom kommer hon in längre och stanna längre. När hon ger dig i ärligt försök (att hon går in och försöker stanna lite längre varje gång) går därifrån även om det är en lite runda 20 meter bort. Sen fråga henne igen.

Om hon vara lastat förut så vet hon PRECIS vad som kommer händer innan det händer, att ni ska stänga luckan och mentalt är hon inte bered för detta. Låt henne har den tid hon behöver och absolut inte tycker att du förlura nåt pga att hon kommer ut. du måste ändra den tänkestället till hennes. Hästar bäst svar med "pressure and release" (tryck och eftergift) du sätter trycket med att lasta och ger eftergift när du eller hon går därifrån.

Det brukar vara ett bakslag att de går tillbaks till deras vana instinkter men igen ger henne tid. Du kommer mycket längre och din "progress" hänger kvar bättre än att du tvinga in henne med linor.

När hon väl stanna inne ett tag då är det dags för nästa steget...ljud:eek: !!!!

Det kommer känns som faller bakåt men det är att du nu måste lära henne att ska lugnas när hon hör vissa ljudet. Och där kan du ta hjälp av en kompis för mest hastar som din bruka vill backa en bit. Han någon börjar gång med en av bakbomar och slutet inte ljudet tills hon står still. så fort hon står still sluta. Ljudet ska alltid börjar jätte mjukt och vid den nivå hon börjar reagera så ska det aldrig gå högre, det kan dämpas lite men du vill att hon höras det. Jag brukar ta de tillbaks minst till lämnen så fort de står still så slutar jag. Då lära du inte att när de hör det att de INTE ska baka ut. Om de baka ut och ljudet sluta så då har du lärt de detta.

hitta på allt du kan och tränna med tryck och eftergift, INNAN man stänger lämen så du vet att hon är OK där inne. SAFTY FIRST!

Att hon stegra, ta det inte personligt det är bara en reaktion till vad händer, och när du ta i grimskaftet så stegra hon. Så då måste du ändra din "Grip" på grimskaftet. Att du stänga din hand runt den mjukt först sen gradvis hådare. Om du gör stegring till en diskation så kommer du alltid har den. Hitta på nåt annat istället som är positvt. Jag kan fråga istället att flytta bakändan (t ex) sammtidet jag ignorera stegringen. Hon flyttar hon bakdelen och är belönat med att får stå still.

Det har inte nåt med transporten att göra det har med hennes säkerhet och bekvämhet att göra. Bevisa till henne att hon kan lita på dig att du ska inte göra vad hon är mest rädd för....att stänga in henne. Efter stund, och om hon går in redan så är den svåraste biten gjort, kommer stanna längre och längre för varje gång du skicka in henne.

Hoppas det hjälper, säg till om det är för oförstårbar.
Lycka till.

vi har ett sto hemma som har vart helt omöjlig att lasta. och jag menar detta. ingen fick överhuvudtaget komma nära henne när hon såg transporten. hon högg,sparka name it. hon har alltid varit sådan i tempramentet, inte min häst inte mitt problem. men men , efter timmar av duster för att kunna ta i henne gav vi upp. vi ringde en som heter jörgen.. tyvärr kommer jag inte ihåg efternamnet. men han öppnade ägarens ögon för horse man ship. eftersom ägaren hade tröttnat på att ha att göra med hästen tog istället jaag hand om den ca 3 veckor innan han kom. vi började sakta med ledövningar där hon skulle inse vart mitt spelrum var. sen gick det bara framåt när han kom var hon lugn som en filbunke. sen kom problemet.

han var hela tiden lugn, höjde aldrig rösten kollade inte henne i ögonen. så började han gå runt runt. tillslut va hon inne, helt mirakulöst. men hon stog inte still, han började då klappa henne på rumpan . han skickade in henne( gick inte med in) så fort hon började visa tendenser till att backa sa han backa. så höll dom på i 3 veckor. men nu lastas hon utan några problem (av en enda person):D sry att det blev så långt^^

sån där är min kille oxå.. in går bra men man hinner lixom aldrig stänga...:smirk:
Nu har jag använt mej utav linor (såg att du ej ville det men det var det enda som hjälpte mej) har försökt m mat,godis.. ja allt.. men så fort man börjar pilla o ska stänga så backar han ut.... med linan lyckas jag hålla han kvar o mitt mål är att om ett tag slippa använda den...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar