Transportör-straff om man ej registrerar sig??

rebus

Trådstartare
En bekant har sina hästar skrivna på en jordbruksverksamhet, de tar ett föl om året och har några tävlingshästar som tävlas lokalt och regionalt. De åker ej utomlands och tävlar, så nu till frågan kan man tvingas att registrera sig som transportör? Risken att bli kontrollerad i Sverige verkar obefintlig, förutom om djurskyddsinspektören kommer ut, men denna sa att han ej kommer lägga ner så mycket krut på att tvinga dem att registrera sig. Någon som vet vad straffet är om man åker "fast" i Sverige eller om man kan tvingas att registrera sig?

Sv: Transportör-straff om man ej registrerar sig??

Jag förstår nog inte riktigt frågan? Måste man vara registrerad som transportör för att köra hästen på tävling? I så fall har jag MISSAT NÅGOT...:eek:

Det handlar om de nya EU-reglerna som är fantastiskt svårtolkade. Svårast är nog att klassa vad som är företagande. Det kan tolkas som att det gäller endast de med registrerat företag men kan lika gärna ses som om man gör det för någon form av ekonomisk vinning. Kontrollinstanser av transporter och utbildningskrav verkar inte vara utklarat ännu. Verkar som man avvaktar (beror kanske på flytten av frågan från Djurskyddsmyndigheten till SJV).

Syftet är gott: Få en möjlighet att komma åt slakttransporterna inom EU som vi sett på TV-nyheterna.

Jag förstår nog inte riktigt frågan? Måste man vara registrerad som transportör för att köra hästen på tävling? I så fall har jag MISSAT NÅGOT...:eek:

Ja, om hästen är registrerad på en ekonomisk verksamhet t ex jordbruk e d och man kör mer än 65 km i Sverige. Åker man utomlands bör man vara registrerad transportör om man kör häst till tävling e d då olika länder tolkar EU direktiv olika, t ex i Danmark måste alla som kör hästar till tävlingar vara registrerade transportörer oavsett om hästen är i ekonomisk verksamhet eller ej. Åker man fast i Danmark kan man få böta 25000 DKK, så jag undrade vad motsvarigheten är här.

Det handlar om de nya EU-reglerna som är fantastiskt svårtolkade. Svårast är nog att klassa vad som är företagande. Det kan tolkas som att det gäller endast de med registrerat företag men kan lika gärna ses som om man gör det för någon form av ekonomisk vinning. Kontrollinstanser av transporter och utbildningskrav verkar inte vara utklarat ännu. Verkar som man avvaktar (beror kanske på flytten av frågan från Djurskyddsmyndigheten till SJV).

Syftet är gott: Få en möjlighet att komma åt slakttransporterna inom EU som vi sett på TV-nyheterna.
När det gäller tex krav på §16 tillstånd så tolkar många kommuner det som att man inte nödvändigtvis är yrkesverksam trots att man har hästarna i företeaget.

Olika myndigheter verkar ha olika tolkningar dessutom.

Jag har nu kollat med SJVs expert i frågan om man har sina hästar registrerad på ekonomisk verksamhet.
Man får får enligt henne köra enstaka längre turer över 65 km utan att registrera sig, tanken bakom Sveriges tänk är att man egentligen inte ska behöva registrera sig om man tävlat typ några lokala eller regionala tävlingar, men sedan sa hon att kör man frekvent mer än 65 km så ska man vara registrerad transportör. När det kommer till straff om man vägrar fick jag inget svar, hon sa att om det upptäcks t ex av inspektör så ska detta anmälas till SJV och de tar då ställning i varje enskilt fall till om man ska vara transportör eller ej och hittills har alla tydligen varit solklara fall, jag tolkade det som att verksamhetsutövarna hade följt det som SJV hade beslutat i de fallen.
En annan information var att det i stort sett är klart att Bilprovningen tar över inspektörernas besiktningsroll av transporter f r om nästa år, dock är inget datum satt, troligen hösten 2008.

Det gör alltid livet litet krångligare när det inte finns prejudikat eller tydliga regler. Om SJV i efterhand ska göra bedömningen så får man en konstig situation eftersom man inte vet om man bryter mot regelverket. Leder till risk för godtycklig reglering och vem överklagar man till om man känner sig orättvist behandlad?

Andra beslut från Jordbruksverket kan man överklaga en del andra beslut från dem hos Länsrätten.

Ja, så länge prejudikat eller mer tydlighet ej finns så blir det nu, som i många andra fall, en godtycklig bedömning från fall till fall.

I förra numret av Ridsport stod att det utsetts en kommitté som ska verka för att de nordiska länderna har samma syn på transportområdet. Risken är då att det blir hårdare regler i Sverige eftersom en del nordiska länder nu har hårdare regler än vad vi har.

Ja, om hästen är registrerad på en ekonomisk verksamhet t ex jordbruk e d och man kör mer än 65 km i Sverige.

Jag har galopphästar som privathästar, de tjänar några kronor då och då, men det när jag började fanns det iaf en regel om att man skulle ha minst 3 hästar i träning för att man skulle få driva det i företagsform. Jag har för tillfället 1 registrerad i träning.

Den transporteras 8 mil (80 km) enkel resa till Täby om den ska träna el tävla. Bör jag då ha tillstånd, eller är det BARA om man har företag?

Vid ett tillfälle hittills har vi åkt till skåne för att tävla, men det kanske inte spelar någon roll? Om gränsen är 65 km?

Ännu en grej att försöka kolla upp. Som jag kommer att glömma... Visst är det bra att det finns lagar, men nån måtta får det väl vara tycker jag. Det är ju jättebra att man försöker komma åt t ex slaktbilarna som kör utomlands under hemska förhållanden, och kanske vore det bra om alla som kör släp fick lite utbildnig inom ämnet, men jag tycker att allt bara blir krångligare hela tiden.

Det gäller i Sverige bara för hästar som är registrerade i någon form av ekonomisk verksamhet, ej för hobbyhästar.

Jag mailade en person på SJV för att försöka få klarhet i mitt fall.
Jag åker MAX 10 resor per år och då alltid över 65 km.
Men i en text hade jag läst att enstaka resor tillåts, och vad räknas som enstaka undrade jag då och mailade denna person.

Max 10 resor räknas som mer än enstaka ialla fall var hennes svar.

Ja, enstaka kanske räknas som ental då, dvs upp till 9 per år eller??

Resor till bete och vissa veterinärresor är undantaget, så om man inte har någon verksamhet med hästarna förutom det så slipper man också. Det står brådskande i fallet med veterinär, så om man t ex kör till betäckningsstation där veterinär finns på stationen så räknas det inte till dessa veterinärresor som är undantagna.

En sak att tänka på är ju att hur skall de veta hur många längre resor du gjort innan om du inte själv säger det, sannolikheten att bli stoppad är ju inte så stor och den gången du blir det så är det naturligtvis första längre resan du gör eller hur........

Jag anser att regler är till för att följas, inte för att hitta kryphål ur!
Jag ville bara få klarhet i vad som räknas som enstaka och OM jag behövde kursen eller inte.
Min transport har varit godkänd i över 6 år med dom gamla reglerna och sen i höst med det nya tillståndet som gäller i 5 år (det gamla gällde i 2 år endast) Jag är redan godkänd för transporter över 8 timmar men behöver nu alltså kursen för att få köra/handha hästarna under transporten.
Då kursen är dyyyr (2 300:-+ resa dit, uppehälle och förlorad arbetsinkomst) så ville jag kolla en extra gång OM jag verkligen föll under kategorin som behövde kursen och tillståndet då jag råkade snappa upp ordet enstaka resor.

Jag har anmält mig.

Har trots allt hästar i företag som ska flyttas hit och dit.

Sen är frågan när miljö och hälsa har tid att godkänna min transport... Bah. Och så lite andra tillstånd förstås.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar