Transportkris!!!

Det finns ju feromonpreparat som är receptfria och ska verka milt lugnande men de läggs inte under tungan utan smörjs in vid näsborrarna. Dock lär det krävas betydligt starkare grejer för att få effekt om hästen finner situationen mer än milt obehaglig.

Ja det är ju tyvärr så att bommarna är lite krångliga ... Har kollat runt lite efter smidigare.
Ska nog ta ett test med lugnande så man kommer iväg så får man fortsätta träna senare det är ju antagligen ett långtidsprojekt.... Är ju inte så lätt att vara tålmodig och lasta när man är helt slut o överstressad ... Tror liksom inte att det har positiv inverkan på hästen ;) Vad är det för lugnande man kan ge, finns det nåt man kan ge själv eller måste veterinären komma ut?

Är det så att hästen verkligen får panik kan lugnande vara farligt. Det ska man vara medveten om. Drogar man dem för att få in och effekten går ur i trailern/lastbilen och de kan då få panik och antingen slå sönder sig själv och trailer eller testa andra saker som tex hoppa bom.
Så ska man droga ska man veta vad man gör.

Jag hade ju hellre ringt ut en lasttränare och bett den om hjälp med träningen. Orkar man inte själv kan det säkert gå att lösa med betalning.
Men tala för guds skull om att du tänkt flytta hästarna inom kort. För man vill få välja om man ska ta sig an såna jobb där man ev inte kan göra det på sitt sätt eftersom tiden kan bli för knapp. Och man kan behöva göra något man tycker är övergrepp på hästen(nu menar jag inte vara olagligt våldsam.. men att forcera saker mer än man tror på).
Det är inte helt sällan folk hör av sig och vill ha hästarna lastade utan att tala om att det är för att de ska flytta inom 3 dagar. Eller ännu värre: tävla då. Är det en skraj häst som behöver mer tid egentligen vill man kunna säga nej.

Ang sedering om det är lagligt eller ej att köra rejält sederad häst vet jag inte. Lasten ska ju vara säkrad. Kan man påstå att den är det så.. ja..
Men man brukar ju undvika att köra drogade djur iom att hästen själv måste hålla balansen. Det är inte så kul om de ramlar omkull i trailern.
Därav rekommendationen att vänta tills sederingen släppt innan vet vill att man kör.
Det går ju att skapa transportproblem också genom att utsätta en häst för att åka sederad och känna att den inte kan balansera sig tillräckligt..
Om man tänker på hur lite illa det räcker att folk kör med vissa hästar för att de ska få negativa känslor kring åkandet så kan man fundera kring hur mysigt det är att som flyktdjur bli fråntagen möjligheterna att fly och sen dessutom behöva tappa balansen, det som är det absolut värsta som kan hända ett flyktdjur iom att man inte kan fly då heller.

Så ts: Var bor du i landet? Kanske någon vet en bra tränare i dina trakter?
Annars om du ska droga och köra: anlita proffs. riktiga såna..

Min häst gick ju på lugnande under flera månader då han var konvalecent, kommer nu inte ihåg vad det medler heter bara för det. Men det sprutade man in i munnen, under tungan helst då. Min häst blev rejält sömnig på det där om man gav lite mera, gav jag bara lite så agerade han som vanligt i stressad situation, i hans fall när någon häst lämnade stallet. Annar flög han runt i boxen i halv panik emellanåt när hästarna gick ifrån honom ibland.

Dock hade inte medlet någon som helst verkan när jag gav det och han redan var det minsta lilla stressad, då blev reaktion nästan värre då han även blev smått okontaktbar.

Sen var jag tvungen att sluta ge det för effekten försvann efter ett par månader.

Så det medlet kan jag mycket väl tänka mig att det går utmärkt att köra hästen med, se till bara att hästen får det när det inte finns den minsta lilla stress i närheten. Det är på recept dock, så kontakta veterinär.

Min häst gick ju på lugnande under flera månader då han var konvalecent, kommer nu inte ihåg vad det medler heter bara för det. Men det sprutade man in i munnen, under tungan helst då. Min häst blev rejält sömnig på det där om man gav lite mera, gav jag bara lite så agerade han som vanligt i stressad situation, i hans fall när någon häst lämnade stallet. Annar flög han runt i boxen i halv panik emellanåt när hästarna gick ifrån honom ibland.

Dock hade inte medlet någon som helst verkan när jag gav det och han redan var det minsta lilla stressad, då blev reaktion nästan värre då han även blev smått okontaktbar.

Sen var jag tvungen att sluta ge det för effekten försvann efter ett par månader.

Så det medlet kan jag mycket väl tänka mig att det går utmärkt att köra hästen med, se till bara att hästen får det när det inte finns den minsta lilla stress i närheten. Det är på recept dock, så kontakta veterinär.

Det jag upplever med de lugnande man ger oralt är att de kan ta rätt olika sas. Samma dos på en häst som känns och ser ut att vara i samma mentala läge kan få olika utslag även om det ges samma tid på dygnet med samma mängd foder gett samma klockslag. Jag vet inte om det beror mängd vatten de har i kroppen eller vad..

Ger man lugnande via spruta kan man ju snabbare tillföra mer och då grunda med väldigt låg dos. Alla de orala tar ju längre tid att verka..

Och oavsett: de blir ju lite mer slow av drogerna. Om än så lite. Jag har också gett konvalecenter tex inför att man ska ta ut dem ur boxen om de inte får slita upp skadorna och är mkt taggade. Man känner att de är långsammare i reationerna och att de inte tar in lika bra.
Är hästen skraj tycker jag det är ojust att köra på droger.
Jag tycker det är viktigt att framhålla i alla sån här trådar. Så det inte blir så att det ses som ok och normalt att inte kunna lasta hästarna, inte ta tag i det och sen helt plötsligt stå där och behöva till klinik och då behöva antingen ta in dem med våld eller droga.
Det är alldeles för vanligt, tyvärr.

Det jag upplever med de lugnande man ger oralt är att de kan ta rätt olika sas. Samma dos på en häst som känns och ser ut att vara i samma mentala läge kan få olika utslag även om det ges samma tid på dygnet med samma mängd foder gett samma klockslag. Jag vet inte om det beror mängd vatten de har i kroppen eller vad..
Det viktiga är ju oavsett att hästen är lugn från början. Man ska inte ge en häst som redan är lite stressad, då har det nästan garanterat fel effekt. Handlar mest om hästens sinnesstämning hur ett sådant lugnande fungerar.
Ger man lugnande via spruta kan man ju snabbare tillföra mer och då grunda med väldigt låg dos. Alla de orala tar ju längre tid att verka..
Tog bara ett par få minuter för det att verka på min häst. Man klart man fick ju ge det som krävdes direkt, att öka på vid början till oro är ju ingen idé, har det inte tagit så kommer det heller inte fungera.
Är hästen skraj tycker jag det är ojust att köra på droger.
Det beror ju helt på, min häst som blev stressad behöll ju sitt vanliga jag i situationen när han började stressa. Han var nöjd och glad då stressen inte kom.

Annars är det klart det inte är en lösning på lång sikt, jag hade ju aldrig använt det på min häst ifall det nu inte var så otroligt viktigt att han inte sparkade och började göra sina bocksprång varje gång dom andra gick.

Som i Ts fall så kan jag tycka det är värt ett försök bara för att få bort hästen från stallet till det nya stallet. Sen får man börja jobba mera långsiktigt.

Det viktiga är ju oavsett att hästen är lugn från början. Man ska inte ge en häst som redan är lite stressad, då har det nästan garanterat fel effekt. Handlar mest om hästens sinnesstämning hur ett sådant lugnande fungerar.

Tog bara ett par få minuter för det att verka på min häst. Man klart man fick ju ge det som krävdes direkt, att öka på vid början till oro är ju ingen idé, har det inte tagit så kommer det heller inte fungera.

Det beror ju helt på, min häst som blev stressad behöll ju sitt vanliga jag i situationen när han började stressa. Han var nöjd och glad då stressen inte kom.

Annars är det klart det inte är en lösning på lång sikt, jag hade ju aldrig använt det på min häst ifall det nu inte var så otroligt viktigt att han inte sparkade och började göra sina bocksprång varje gång dom andra gick.

Som i Ts fall så kan jag tycka det är värt ett försök bara för att få bort hästen från stallet till det nya stallet. Sen får man börja jobba mera långsiktigt.

Vi gav då hästarna stod och sov med hängläppar etc. Så någon stress fans absolut inte och påverkade inte resultatet.

Ok, intressant med medel som verkade så direkt. Det jag har haft alla gånger har krävt mycket längre tid. Vi har haft Vetranquil varje gång.

Jag håller med.

Jag tror inte att tränarhjälp kommer hjälpa vidare mycket eller göra transporteringen så vidare mycket säkrare heller på så kort tid. Det brukar ta månader att råda bot på transportproblem så att det är helsafe.
Jag hade om jag var tvungen aldrig transporterat en halvgalen häst, då känns lite lugnande betydligt snällare mot alla inblandade. Förhoppningsvis är man medveten om att hästen ev har sämre balans och får köra väldigt väldigt försiktigt alternativt ser man till att boka en stor och stabil lastbil för flytten om man är osäker att hästen ska hålla sig på benen eller ej (dessutom då tryggt med en chaufför med alla papper i ordning och kompetens, de brukar vara riktigt duktiga). Men inte ens de vill ha sina transporter söndersparkade eller avslitna armar eller ben..så jag är för lugnande om det är absolut nödvändigt..Alternativen känns få om tiden är knapp och de måste flyttas.

Ibland kanske man borde ha tränat..och ibland kan det finnas tillfällen när det inte är applicerbart, alla gör vi missar ibland helt enkelt pga olika omständigheter.

Senast ändrad:
Vi gav då hästarna stod och sov med hängläppar etc. Så någon stress fans absolut inte och påverkade inte resultatet.

Ok, intressant med medel som verkade så direkt. Det jag har haft alla gånger har krävt mycket längre tid. Vi har haft Vetranquil varje gång.
Jag gav Plegicil till min, fungerade snabbt och lätt. Tror jag provade Vetranquil ett tag också men trots att veterinär sa att det typ var samma så tycker jag inte det fungerade lika bra. Tycker det var mycket drygare med plegicil då det höll lite längre, fick ge mera Vetranquil för att att få samma effekt.

Jag håller med.

Jag tror inte att tränarhjälp kommer hjälpa vidare mycket eller göra transporteringen så vidare mycket säkrare heller på så kort tid. Det brukar ta månader att råda bot på transportproblem så att det är helsafe.
Jag hade om jag var tvungen aldrig transporterat en halvgalen häst, då känns lite lugnande betydligt snällare mot alla inblandade. Förhoppningsvis är man medveten om att hästen ev har sämre balans och får köra väldigt väldigt försiktigt alternativt ser man till att boka en stor och stabil lastbil för flytten om man är osäker att hästen ska hålla sig på benen eller ej (dessutom då tryggt med en chaufför med alla papper i ordning och kompetens, de brukar vara riktigt duktiga). Men inte ens de vill ha sina transporter söndersparkade eller avslitna armar eller ben..så jag är för lugnande om det är absolut nödvändigt..Alternativen känns få om tiden är knapp och de måste flyttas.

Ibland kanske man borde ha tränat..och ibland kan det finnas tillfällen när det inte är applicerbart.

Det tar sällan månader om ett duktigt proffs gör jobbet.
Speciellt inte om man själv låter bli att göra fel, dvs inte håller på när man inte vet vad man gör.
Det är inte flummigare att lasta en häst än att utbilda dem i ridning/körning. Vet man vad man gör går basics ganska fort och utan att hästen panikar. Man har system.
Om de panikat någon gång kan det gå att lösa iaf med proffshjälp på kortare tid. Det beror på hur illa man sabbat dem. Men är de bara inte åkvana kan man göra det hyfsat fort om de i övrigt inte ha några stora issues.

Är det inte längre än att man kan rida hade jag hellre gjort det. Och det har jag gjort när jag inte kunde nog och inte hade planerat nog. Det tog några h och jag fick gå en del. Men hästen behövde aldrig må dåligt. Jag fick ta det..

Det tar sällan månader om ett duktigt proffs gör jobbet.
Speciellt inte om man själv låter bli att göra fel, dvs inte håller på när man inte vet vad man gör.
Det är inte flummigare att lasta en häst än att utbilda dem i ridning/körning. Vet man vad man gör går basics ganska fort och utan att hästen panikar. Man har system.
Om de panikat någon gång kan det gå att lösa iaf med proffshjälp på kortare tid. Det beror på hur illa man sabbat dem. Men är de bara inte åkvana kan man göra det hyfsat fort om de i övrigt inte ha några stora issues.

Är det inte längre än att man kan rida hade jag hellre gjort det. Och det har jag gjort när jag inte kunde nog och inte hade planerat nog. Det tog några h och jag fick gå en del. Men hästen behövde aldrig må dåligt. Jag fick ta det..

Jag ställer mig lite tveksam till att häst och förare ska bli så pass stabila och trygga på kort tid därav att jag inte riktigt håller med till 100% om att proffshjälp/proffstränare är lösningen i allt, alla tillfällen tyvärr. Hästen ska liksom inte bara kunna lastas, den ska vara helt säker att köra sedan också. Jag kör alla gånger en häst som är trög/ovillig att gå in..men aaaldrig en häst som sedan ev inte står still, det är livsfarligt i vanlig transport (skulle aldrig riskera avåkning)
Ibland är det kris.

Flummigare är det inte, men det är stora säkerhetsaspekter man inte heller ska ta för lätt på genom att stressa sig fram, därav att det bör vara ett långsiktigt projekt där man gör det till en vana när man fått rätta grunder.
Den där proffshjälpen kan ju inte vara standby hela tiden utan lägger en grund som man får följa och sedan får man nog stå på egna ben - men ska avflytt ske snarast ser jag att man kanske får ta hjälpen i ett senare skede när det finns bättre planering. Återigen jag är ingen vän av snabba utvägar, jag ser det som en absolut nödlösning att ta till i vissa lägen.

Som nämnt tidigare kanske inte heller proffshjälpen vill ställa upp på så kort varsel/ser det inte som en vettig lösning?

Jag ser det som att välja mellan pest eller kolera, typ.

Senast ändrad:
Både Vetranquil och Plegicil har receptbelagda preparat för oral distribution. Men det finns inget på marknaden som är receptfritt, om det inte är av typen örter, hormoner etc.

Hej! Har ett hysteriskt problem som börjar bli så jobbigt att jag inte ens vill se åt hästarna .... Har lite problem med utmattningssymptom och bestämde därför att mina hästar skulle flyttas från eget litet stall till större anläggning där man kan få mer hjälp . Problemet är att det inte går att lasta mins hästar !!!! Den yngre 4 årigt halvblod på 170cm kan jag få på släpen men så fort jag funderar på att stänga kastar hon sig ut ... Vi har testat allt!!!!
Idag provade vi med lastbil då lastade vi den äldre först vilket ledde till att hon fick total panik o höll på att slå halvt ihjäl sig - transportören var rädd om sin bil och gav upp. Jag står alltså här med två hästar som jag inte kan transportera vad gör man jag bryter ihop!!!!

Hur långt är det till nya stallet då? Jag hade en svårlastad kuse förr och jag skulle byta stall så bestämde jag mig ganska omgående att rida var det absolut bästa alternativet, ca 2,5 mil. Förutsatt att hästen är frisk så är det inga problem alls att rida eller gå några mil med den. Det tar sin tid, men det kan det vara värt istället för att kämpa med en lastning som inte fungerar och riskera allt som det innebär.
Senare skulle jag till klinik (6 mil) och var tvungen att lasta. Mina erfarenheter är att med lugnande gick det inte alls, det vart totalt fastväxt häst på 170cm dvs inget man flyttar på. Fick vänta tills det gått ur kroppen.... samma med täcka för huvudet..... det enda som funka var lirka lugnt och trötta ut och till slut komma så långt att det gick att stänga några timmar senare. MEN alla kusar är ju egna individer, du känner säkert bäst vad som kan vara värt att prova själv.
Jag rekomenderar en lååång dagstur till häst med fika i ryggsäcken eller någon som kan möta upp och fika lite med dig och hästen istället. Lycka till!!!

@Lycka44
Jag tror du hittade pudelns kärna i ditt första inlägg, att du snart bryter ihop. Känner du dig inte fullt hundra och lätt bli stressad/orolig/nervös så är nog det bästa att du sitter i bilen och låter någon annan lasta.

Min häst var en riktig kastare i yngre dagar och jag provade lite olika metoder vid lastningen. Det som funkar för min häst är en longerlina i grimma, in i släpet, runt bommen fram och ut till mig (som står brevid hästen). OBS det handlar inte om att vinscha in då jag inte drar. Men, alla hästar är olika.

Går det rida den till nya stallet så gör det och ta tag i lastträningen när du känner dig ok igen. Hörde om en svårlastad ponny där lastningsförsöket avbröts och ponnyn reds hem (3 mil). Den fattade vinken och var väldigt lätt att lasta efter det.;)

Lycka till och hoppas att du snart mår bättre!

Det känns som det är lite akut för dig att få bort hästarna till nya stallet. Isf tycker jag också att du kan be vet skriva ut lugnande om det bara är som en engångsgrej.

Sen, när du mår bättre, kan du ta tag i problemet mer och be tränare om hjälp att lösa det. Antar att du inte orkar göra några stora projekt just nu...

Hoppas du mår bättre iom lösningen med nya stallplatsen!!!

Jag skulle köra min då transporträdda häst till ett bete ett par mil bort tillsammans med 2 andra hästar. Lösningen? Kreaturskärra, det är en fiffig grej! Lånade en utan tak med sänkbart golv så ingen ramp behövdes, bara en planka högt att kliva på. Lastade alla 3 hästarna, den rädda sist. Han reste sig 1 gång sen stod han stilla, dom andra 2 stod och njöt ;)
Men i ditt fall tror jag framför allt att du inte ska närvara vid lastningen. Känner du någon trygg, erfaren och pålitlig hästmänniska du kan be?

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama