Transportkris!!!

Lycka44

Trådstartare
Hej! Har ett hysteriskt problem som börjar bli så jobbigt att jag inte ens vill se åt hästarna .... Har lite problem med utmattningssymptom och bestämde därför att mina hästar skulle flyttas från eget litet stall till större anläggning där man kan få mer hjälp . Problemet är att det inte går att lasta mins hästar !!!! Den yngre 4 årigt halvblod på 170cm kan jag få på släpen men så fort jag funderar på att stänga kastar hon sig ut ... Vi har testat allt!!!!
Idag provade vi med lastbil då lastade vi den äldre först vilket ledde till att hon fick total panik o höll på att slå halvt ihjäl sig - transportören var rädd om sin bil och gav upp. Jag står alltså här med två hästar som jag inte kan transportera vad gör man jag bryter ihop!!!!

Hej! Har ett hysteriskt problem som börjar bli så jobbigt att jag inte ens vill se åt hästarna .... Har lite problem med utmattningssymptom och bestämde därför att mina hästar skulle flyttas från eget litet stall till större anläggning där man kan få mer hjälp . Problemet är att det inte går att lasta mins hästar !!!! Den yngre 4 årigt halvblod på 170cm kan jag få på släpen men så fort jag funderar på att stänga kastar hon sig ut ... Vi har testat allt!!!!
Idag provade vi med lastbil då lastade vi den äldre först vilket ledde till att hon fick total panik o höll på att slå halvt ihjäl sig - transportören var rädd om sin bil och gav upp. Jag står alltså här med två hästar som jag inte kan transportera vad gör man jag bryter ihop!!!!

Vad man gör? Man tränar och tränar, alternativt låter någon annan träna och träna, tills hästen går att transportera :)

Klarade inte att lasta på ett lugnt och konsekvent sätt. Så ska du ta hjälp av en tränare, ta hjälp av tränaren till att bara få på och flytta hästarna nu och ta sedan hjälp för att fortsatt träna på att lasta då ofta du kan.

Vet inte var du bor eller hur långt det är hästarna ska åka. Men det kanske skulle gå om du talar om i förväg att det är svåra hästar och hör med de som transporterar hästar professionellt, om du kan få hjälp.
Annars så är det att träna och träna. Klarar man det inte själv så får du försöka få hjälp av andra. Men jag förstår att det inte är lätt när man är i din sits och har nog med att hålla ihop sig själv.

En annan lösning för den yngre hästen kan vara att prova en annan typ av transport t ex en B-kort lastbil där hästen ju går på från sidan. Den äldre verkar ju ha gått på bilen idag, så där kanske det funkar bara den slipper stå och vänta på nästa häst.

Hej!

En sak som kan fungera är att låta någon helt annan lasta. Jag har haft svårlastade hästar som utan problem knatat på och stått snällt bara jag inte varit inblandad.

/Lavinia, som i ren desperation täckte ögonen på pållan en gång när det var akut och därmed lärde mig att det faktiskt var mitt fel att hon inte gick att lasta...

Mina hästar går på hur lätt som helst, ibland.:meh: Och ibland så får man kämpa sej blå, sist gick den ena på medans jag fick knyta en jacka över ögonen på den andra innan han gick att få på.

Träna och som Lavinia säger ta hjälp av ngg annan som kan. ;)

Antingen tar du hjälp och lasttränar hästarna (inget du ska göra själv eftersom det redan gått åt fel håll). Eller så rider du dit alt. leder dem till nya stallet. Kan ju bli segt om det är långt dit.

Tack för alla svar! Känns bra när någon förstår problemet:) och ja jag vet att jag ska träna ... Men det är ju lite akut;) jag har tränat lastning mkt innan detta tillfället men alltid varit själv och jobbat med att skicka in hästen vilket gått bra .... Bara den lilla detaljen att jag inte tränat att stänga ... Smart !? Har aldrig haft detta problem innan så det fanns liksom inte i min värld. Någon som har tips på hur man tränar eller tips på personer man kan ta hjälp av? Tror också att jag själv är det stora problemet just nu :( känns hårt men jag är nervös och extra " stirrig" just nu o hästarna vet ju oftast det innan en själv....

Har du provat ge mat i transporten så att hon kan stå och äta medan du stänger?

Yes! Hon står o äter o man tycker att allt e lugnt ... Men så fort ngn ska stänga kastar hon sig bakåt. Kommit så långt i träningen att ngn iallafall kan gå bakom henne nu ..

Om det blir absolut panik kan lugnande vara ett nödalternativ. Det man lägger under tungan tex. (slår inte ut helt men tar udden av stressen)

Jag förespråkar inget quickfix.. MEN om det är absolut kris kan det vara en nödlösning.. Det är ju inte alltid snabbträning hjälper heller då all transportproblematik ofta grundar sig pga ovana..

Vad för bakbommar har du i släpet? Är det ett par som är komplicerade att stänga (dvs som det inte är ett enkelt grepp utan kräver 2 händer och mer än en halv sekund), så tycker jag att du ska hyra ett släp med snabb bommar så som thule, star, böckmans nya t ex.
eller så får du ha 2 medhjälpare som lina in hästen och håller longerlinan som bakbom tils du fått på bakbommen.

Är det akut så kan du kontakta en veterinär som kan ge lugnande. Ta hjälp av flera personer vid lastningen. Tar lite tid att putta in en sovande häst, men det går.

Ja det är ju tyvärr så att bommarna är lite krångliga ... Har kollat runt lite efter smidigare.
Ska nog ta ett test med lugnande så man kommer iväg så får man fortsätta träna senare det är ju antagligen ett långtidsprojekt.... Är ju inte så lätt att vara tålmodig och lasta när man är helt slut o överstressad ... Tror liksom inte att det har positiv inverkan på hästen ;) Vad är det för lugnande man kan ge, finns det nåt man kan ge själv eller måste veterinären komma ut?

Min ena häst går inte lasta om jag är med och är nervös/stressad. Det spelar ingen roll om det är någon annan som håller i grimskaftet, står jag bredvid och är nervig går hon inte på. Om jag däremot går min väg, sätter mig i bilen eller nåt, då knallar hon på lätt som ingenting.
Man påverkar mycket mer än vad man tror..

Är det akut så kan du kontakta en veterinär som kan ge lugnande. Ta hjälp av flera personer vid lastningen. Tar lite tid att putta in en sovande häst, men det går.

Dock en undran - får man transportera fullt sederade hästar och får vem som helst göra det?
Är man på klinik tex får man alltid vänta tills det värsta gått ur.

Tex lugnande som man lägger under tungan är receptfritt och man får ge själv och är ju inte fullt så starkt som när det åker direkt in i kroppen på nolltid.

[QUOTE="
Tex lugnande som man lägger under tungan är receptfritt och man får ge själv och är ju inte fullt så starkt som när det åker direkt in i kroppen på nolltid.[/QUOTE]

Det är det väl inte? I alla fall domosedan gel är recetbelagt men man får sen ge det själv och vad jag vet finns det inga andra "under tungan" preparat.

[QUOTE="
Tex lugnande som man lägger under tungan är receptfritt och man får ge själv och är ju inte fullt så starkt som när det åker direkt in i kroppen på nolltid.

Det är det väl inte? I alla fall domosedan gel är recetbelagt men man får sen ge det själv och vad jag vet finns det inga andra "under tungan" preparat.

Jag vet en som köpt nyligen, det var inte receptbelagt.

Måhända att det inte är lika fullstarkt som ex domosedan men som jag skrev, kanske det tar udden av stressen inte att det slår ut hästen helt. Ska man sedera ordentligt tar jag för givet att man konsulterar vet först.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama