Transportkrångel

B

Beauty_Boss

Jag har en femårig d-ponny som vi är ute och tränar med på andra klubbar, tanken är att vi ska börja tävla snart också (debut på lördag).
Han åker alltså transport en hel del och står som ett ljus i transporten. Problemet är själva lastningen..
Han stannar, vägrar gå, går på sidan och vinglar omkring, sedan får han för sig att "OKej, då går jag väl in" och går bara rakt in, helt lugnt.
Är det någon annan som varit med om något liknande? Vad gjorde ni för att få hästen att gå direkt in i transporten istället för att hålla på och krångla först?

Jag brukar ge honom morötter när jag har spänt fast honom inne i transporten. Ska jag ge honom betfor i stället eller ska jag inte jag honom någon "belöning" alls?

Måste understryka att han är inte rädd för transporten.
Testar han mig?

Sv: Transportkrångel

skriver ett inlägg för att hitta tillbaka till tråden då min ponny gör EXAKT som din beskrivning ;)

jag har haft mycket problem med min ena häst när det gäller lastningen och det bästa tips jag kan ge är att försök se till att hästen tycker att det är så trevligt och roligt som möjligt att gå in i transporten, alltså så fort den går ett steg frammåt så beröm på en gång. och när den har gått in ge godis och massor av beröm.

antagligen testar han dig. försök med att inte titta på honom när du ska lasta, vänd bort hela kroppen från honom. av någon anledning brukar det funka. sen måste du bli lite arg om han inte är rädd, då gör han det bara för att jävlas.

Åh vad jag känner igen mig. Så där gör min Thora också ibland. Mycket envis och bestämd är hon. Men har hon väl fått nosen in i transporten så går resten snabbt. Hon står sedan också som ett ljus. Hon har tom lärt min andra häst Verdandi hur man ska åka. :D Verdandi sparkade och krånglade som det värsta i början när hon fick åka själv. När jag skulle köra båda vid ett tillfälle, så fick Verdandi en ordentlig tillsägning av Thora att "Nu sköter du dig". :angel: Hon bet lite över nosen på Verdandi. Det såg faktiskt ganska komiskt ut. Hon blev mycket snopen.
Sen dess är Verdandi mycket lätt att både lasta och köra.
Jag kan lasta Thora själv även om hon krånglar lite. Men jag sätter fast en lång lina i grimman, lägger linan runt bommen och ställer mig bakom Thora med den andra änden av linan. När Thora rör sig framåt matar jag in linan och hon har ingen chans att backa. Men jag drar inte, hon väljer själv att gå fram. Då är det lätt att sedan stänga bommen och lämmen och sedan gå fram och sätta fast grimman.
På detta sätt kan jag lasta båda hästarna på mindre än 5 min. :banana:

Vi hänger in transportkrubba fram i transporten och där lägger vi i krafft eller något annat gott. På så vis får hästen belöning så fort den gått in. Nu har iofs våra hästar varit lättlastade (går in själva) men kompisens häst hade en period då han stod på två ben och kastade sig bakåt. Vi använde då korsade linor bakom honom och lastade ofta. Nu kliver han på själv och kör ner huvudet i krubban på en gång.

Se till att göra det så obekvämt för hästen som möjligt, på utsidan. Gör en massa ledarskapsövningar utanför transporten, flytta fram- och bakdel, backa, skicka ut på en volt runt dig, och sedan bjuder du den att gå in. Så fort den står inne i transporten så ge morötter, klia och klappa, och backa sedan ut igen. Gör om proceduren tills du inte behöver kämpa med honom.
Se till att inte bara lasta en gång, släng igen bakom och sedan kör. Utan låt honom förstå vad som händer, låt honom förstå att han inte blir lurad. Det gör du genom att backa ut honom så att han förstår att han inte ska behöva stå i transporten hur länge som helst.

Och förresten, gå aldrig före hästen in i kärran. Den kan försöka hoppa in och då landar den på dig. Gå istället i "spiltan" bredvid :)

*kl*

Tack för alla tips, ni verkar juu tycka ungefär likadant, så jag ska ladda med gosaker, beröm och tålamod på lördag :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 374
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka