transporthjälp

mylisen

Trådstartare
har aldrig haft problem med att köra min häst förut.
nu helt plötsligt så har han börjat försöka lägga sig ner i transporten.
bara när vi svänger åt vä och ibland när man bromsar in.
jag kör jättelugnt och försiktigt och saktar av i god tid innan jag ska svänga nånstans.
åker som en snigel i svängen och då KAN det gå bra.
detta har han börjat med de senaste 4 ggr.
och då har vi åkt i ett par år till lektioner mm och han tycker det är jättekul.
så jag vet inte vad jag ska göra nu.
tips nån??

Sv: transporthjälp

håller med föregående, Låt hästen åka brett:laugh:

Nästan så gjorde min när han blev bredåkare över en natt (efter att jag hade haft honom i 4 år). När jag ställde väggen åt sidan var det inga problem längre.

Du kan alltid testa att ställa på andra sidan i transporten. Finns några som vill ha en bra vägg att luta sig mot i svängarna, å byter man sida blir det bättre.
Annars röstar jag för att köra brett, men med mellanväggen i.
Hoppas det hjälper.
Annat alternativ är att låna en transport (eller lastbil) där hästen kan åka baklänges. Om inte något annat fungerar. Men det kan bli dyrt att köpa ny transport och ta nytt körkort ev för att kunna åka med hästen, så jag hoppas ju att de första alternativen passar dig och hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 664
Senast: s957
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama