Transportering av sto VS semin

B

Bell

Jag har ett litet tanke problem. Mitt tilltänkta hingstval står 65 mil bort. Hingst ägaren vill inte ha kvar stoet mer än tills hon är konstaterad dräktig. Mitt sto är inte förtjust i mitt privata släp varför det är mest lämpligt att skicka henne i lastbil (detta vet jag inte vad hon tycker om). Hon blir alltså hem skickad när hon bara är dräktig på ca 21 dagar? Hur stor är risken att hon reabsorberar under resan?

Eller ska jag avvakta iår och se om hingstens sperma duger till frysning nästa år? Detta förslag komifrån hingstägaren. Jag bor nära en semin station och kan då köra henne imellan om jag känner för det.

Priset blir nog ungefär det samma hur jag än gör... Borde bestämma mig snart...

Lite tanke hjälp tack :)
Bell

Sv: Transportering av sto VS semin

Lite beroende på hur du bor så misstänker jag att det kan bli både billigare och säkrare att skicka stoet med lastbil till hingsten. Om man inte bor helt off side så kostar det inte så mycket. Troligen mindre än avgiften för att få seminerat med fryst. För att seminera med fryst är dyrt och jag vet inte om du kollat så din station kan göra det, för det inte alla som kan. Det ska dessutom semineras vid exakt rätt tidpunkt vilket gör att det kan bli svårt om inte stoet står uppstallad där. Sedan är det tydligen ovisst om hingsten fungerar på frys, så det blir en dubbel chansning att vänta till nästa år då.

Varför funkar inte vanlig transportsemin?

Jag antar att hingsten finns på naturligt.
Sen undrar ju jag varför man har mottagning och betäcker ston, men i ett sånt här fall inte kan ge servicen att låta stoet vara kvar till efter 42 dagar?

Är det 42 dagar som det är känsligt till? Jag hade fått för mig att det var i 90 dagar... Ska kolla med hingstägaren om det går att ordna.

Jag fick ett pris för 21 dagars dräktighet. Och då jag trodde att det var 90 dagars "känslighet". Men det är ju ingen stor skillnad mellan 21 och 42... :) När hon ändå har åkt menar jag :)

Och ja hingsten går på naturligt annars. Han skulle bara tappas för min skull.:love:

Är de dräktiga på 42 är det lugnt att transportera.
Däremot undrar jag om hignstägaren vet vad den lovar när den erbjuder att frysa hingsten för ett enda sto. Jag tror de inte har en aning om kostnader för provtagningar och tappningar.

Får passa på att fråga vad som ingår i :stationsavgift, inklusive veterinär?
Har sökt semistatioen i fråga men de har inte svarat ännu :)

Det var jag som satte igång denna cirkus för ägaren så jag antar att denne kan ändra sig under tidens gång... Ännu en osäkerhets faktor med att vänta.

:banana: Jag har nu beställt lastbil till min lilla tös :banana:
Om inget konstigt inträffar så åker hon nästa vecka och får stanna hos hingstägaren i 45 dagars konstaterad dräktighet:bump:

Tack så mycket för all eran hjälp. Nu blir det till att läsa ännu mera. Och en fördel för mig med ett sent föl nästa år är att jag kan åka hem till bekanta och "öva fölning". Det var 10 år sedan sist :)
Känns bara så jättebra att bestämt sig.

Kram på er alla :love:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 226
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar