Transportering av häst

Det har du nog lyckats med! :)

Bättre att lyssna på andras erfarenheter än att lära sig "the hard way"...

DEt är väl bara positivt om det finns de som klarar det på egen hand. Däremot vill jag gärna ha hjälp vid lastning/urlastning ur säkerhets synpunkt. Men alla tänker ju inte på samma sätt..

Jag som är och tävlar och tränar var och varannan helg och i veckorna lastar alltid mina 2 hästar själv.

Dom går in själva i transporten sedan lägger jag på bommen, hämtar den andra och gör likadant, sedan stänger jag bakluckan och sist så sätter jag fast dom.

När jag tar ut dom kopplar jag loss , tar av bommen och ber dom komma ut och då går dom ut.

Jag har gjort såhär i 5-6 år och det har alltid gått bra!

Att lasta i och ur sin häst själv är väl inte konstigare än att sätta in och ta ut ur boxen - om man inte konstrar till det...
Precis min tanke!! :bow:
Jag är superglad om jag kan lasta i och ur min häst själv! har haft en svårlastad typ förut, men han blev bättre och bättre med konsekvent och lugn träning. Från att inte ha gått på alls och vänt ut ögonvitorna av skräck trots att inget hände gick han till slut upp med mig HELT solo och DÅ var jag stolt!!

Nuvarande häst är ung än, har inte åkt så mkt släp, men det har inte varit några stora problem att lasta. Bara tala om att vi ska gå på och så gör hon det. Hon har däremot hamnat med frambenen över bommen en gång. Efter losskoppling av grimskaftet hoppade hon lugnt ner och vi fortsatte resan utan problem. Var nog mest unghästfasoner - trist att stå solo i släpet osv. Hon var kolugn när vi stannade och verkade inte alls särskilt upprörd - dock lite trött eftersom hon nog försökt hoppa av några ggr då utan framgång.

-Tänker på damen som bara hann lossa 1 sida av lämmen och var på väg mot den andra när hennes häst bestämde sig för att gå ut.... Hon vart ganska så mosad under lämmen och hästen.. :crazy: Kanske var tur att vi var fler på platsen och att någon kunde ringa ambulans åt den medvetslösa kvinnan med hovspår i ansiktet? :cry:
Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara. DOCK skulle jag själv inte lossa min häst innan jag öppnar bakluckan. En häst som är van att stå kvar när grimskaftet tar emot står som regel kvar även i släpet i samma situation. Jag fäller luckan och SEN går jag fram och tar loss hästen och följer den ut i backningen. Jag lär mina hästar att stå kvar en stund när lämmen fällts ner och även att stå kvar när bommen lossats (sånt lär jag dem med hjälpare förstås) och gå ut på mitt kommando.

Och jag skulle nog helst inte öppna en transport alldeles solo om jag inte hade en ordentlig BOM bakom rumpan på kusen som kan stoppa eventuella snabba backförsök.

Kvinnan som lastade av som du beskriver måste ju ha stått bakom luckan när hon öppnade? Om hon stått på sidan av när hon spände upp haken kanske skadan inte skett? i alla fall inte i samma omfattning

Det kan du ju aldrig garantera eller hur?
Hästen behöver inte få panik av att gå in eller ur transporten, den kan få panik för den bir stucken av en geting? För att den snubblar-halkar eller något annat oförutsätt sker..
Men å andra sidan kan den få det i boxen också, eller när du leder den ut i hagen genom en stallgång, eller när du rider i skogen själv....
helt säkert är det ju ALDRIG med hästar. Jag förstår inte heller varför lastning är så mycket mer farligt än andra situationer vi är i med våra hästar.

Jag har hittills alltid haft medhjälpare med när jag åkt med min tjej, men hon är bara 4 år och har bara åkt släp ca 6-7 ggr. Hon har första gångerna haft sällskap med äldre lugna pojkar, sen med en 1-åring och sista gången åkte hon själv i släpet. Men så småningom räknar jag med att åka med henne själv.

Ser att jag tjatar om samma saker som andra sagt redan... :angel: Att jag aldrig lär mig att läsa ALLT innan jag börjar knappa frenetiskt! ;)

Men läs hela trådern... Du kommer ju bara med upprepningar på vad andra användare svarat och argumenterat... Dina frågor/påståenden får svar på tidigare sidor...

Att gå med hästen i stallet är för den att gå runt hemma- något som i normala fall sker flera gånger dagligen för en häst... Att lasta är att stoppa in ett flyktdjur i en pytteliten låda... Du måste ju själv se skllnaden?

Och som jag tidigare påpekat så händer olyckorna mycket snabbt och oftast med den "snälla och pålitliga" hästarna, vars ägare litar på dem...
Du skriver
Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara.
men det är ju just det som är farligt... Hästen har ALDRIG föut kastat sig bakåt, men just denna gången gör den det av någon anledning...

Att gå med hästen i stallet är för den att gå runt hemma- något som i normala fall sker flera gånger dagligen för en häst... Att lasta är att stoppa in ett flyktdjur i en pytteliten låda... Du måste ju själv se skllnaden?

Inte direkt , en van tävlingshäst lastas kanske 8ggr i veckan, mao en ganska normal vardag för en tävlingshäst.

En tävlingshäst lastas nog mer än vad den går in och ut ur hagen ;)

Ja jo, det finns ju alltid undantag osv... Jag åker ju in och tränar 1-2 gånger i veckan.. :)

Men det är ju inte alla som har tävlingshästar och åker och tränar så ofta...
Och sen är det likförbasknat (:p) skillnad på stallet där de bor och på transporten....

Jag lastar min häst själv.
Skickar in henne, stänger bommen och luckan. Går runt och knäpper fast henne och åker :) Lastar ut själv genom fronturlastningen. Så har jag gjort sen hon var 5... Åker iväg 1-2 ggr/vecka, oftare nu när säsongen är igång.
När jag är lugn är min häst lugn. Är jag stressad, blir min häst stressad...Träning och åter träning

Jag gör som många andra här. Min häst kliver mer än gärna på transporten själv. Jag stänger bom och baklucka, går fram och knäpper fast hästen. T om min pojkvän som inte håller på med hästar kan lasta henne... (dumt om någon vill stjäla henne... men ändå). Hon är guld värd! :bow:

Men läs hela trådern... Du kommer ju bara med upprepningar på vad andra användare svarat och argumenterat... Dina frågor/påståenden får svar på tidigare sidor...
Om DU hade gjort detsamma hade du även sett inlägget ovanför ditt... att jag just skrev det du nu påpekar! :crazy:
Du skriver
Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara.
men det är ju just det som är farligt... Hästen har ALDRIG föut kastat sig bakåt, men just denna gången gör den det av någon anledning...
Jepp, just därför går jag aldrig bakom en läm utan att ha säkerhetsavstånd när jag öppnar den. Jag har också en bom innanför som håller hästen på plats samt ett grimskaft som den är bunden i. :smirk:

Lita inte på säkerhetsbommen!

Hästar är starkare än så! Vet mer än ett fall där grimma, grimskaft, bom och lucka och allt har rykt när hästen kastat sig bakåt i panik.

Sen undrar jag lite om ni som inte knäpper loss hästen innan ni släpper ner luckan har panikhake eller inte? För om ni har det så spelar det ju ingen roll att hästen sitter fast, för den KAN ju ta sig loss ändå... :devil:

Sen kommer vi till det där med skillnaden på att lasta och att släppa ut och in hästen ur boxen eller hagen. TRAMS!

ENDA gången jag blivit rejält skadad av en häst (på 25 år nu) är när jag skulle hämta in hästen från hagen, precis likadant som alla andra dagar. Det var på sommaren och rätt mycket flugor, mygg och andra flygfän så hästen slog med svansen rätt mycket. Just när jag släpper förbi mig hästen och vänder mig om för att stänga grinden så fastnar hästen med svansen i en sån där kort liten spiral man kan ha för att det ska vara lättare att öppna/stänga grindar.
Hästen fick total panik, sprängde grinden, släpade med sig mig, staketet och knäckte fyra stolpar innan han kom loss. När jag väl fick hjärnkontroll över min hand och släppte taget om grimskaftet, (tyvärr håller man i instinktivt vare sig man vill eller inte när man först tappar balansen framåt), trillade jag ner vid hans bakdel och jag fick en passerande bakhov i huvudet. Blev tvungen att sy 10 stygn och ett av dem var 4 mm från pulsådern vid tinningen.

Så.. det jag skulle ha gjort var naturligtvis:
a) burit hjälm
och
b) ringt någon och meddelat att jag tänkte komma ut och ta in min häst ur hagen
eller
c) haft hjälp som öppnade och stängde grinden åt mig när jag hämtade hästen ur hagen.

Men hallå??? Man kan dö i sömnen också, man kan få ett snösjok i huvet när man går längs en gata i stan, man kan bli överfallen av en bortsprungen aggressiv hund när man är ute i skogen, man kan bli attackerad av en ilsken älgko och eftersom det HAR hänt så kan man även bli skjuten i huvet när man kommer åkandes längs en väg som är flera kilometer från ett militärt övningsområde bara för att slumpen (?) gjorde så att man körde exakt rätt (eller FEL!) hastighet och hade rutorna nedvevade exakt en centimeter just när någon drog av en "Rambo-salva" från höften åt fel håll... Dvs ett scenario som är så otroligt att det inte ska kunna hända.. rent statistiskt iaf.

Men i verkligheten, där jag lever, så kan man inte gå och tänka så, för då blir man nog tokig?? *tror alldeles bestämt*

Jag lastar alltid ur min häst själv. Detta av säkerhetsskäl. Min häst hade tidigare ganska bråttom att komma ut när han märkte att detta var på gång. Vid ett tillfälle öppnade en annan person luckan. Min häst försökte att backa ut men kedjan tog emot. Han försökte att backa ändå, blev rädd och till slut låg han nästan på sidan och sprattlade. Allt gick bra, han lugnade sig snabbt och alla grejor höll. Men efter det lastar jag alltid ur själv. Jag fäster en longerlina i grimman och drar den ut genom dörren. På detta sätt kan jag hålla koll på läget själv. Om min häst blir ivrig då han hör att luckan är på väg att öppnas så stänger jag den igen. Först då han står lugnt och stilla och väntar öppnar jag så att han kan gå ut. Detta har funkat jättebra i flera år nu. Jag lastar inte helt själv, men min häst är lugn och trygg och det är det viktigaste. :)

Läste ett svar och ditt svar till denna och känner att jag redan nu svarar ang. mina transport-erfarenheter. Min häst går på och av transporten själv för hon är tränad på de men när det verkligen gäller så ska man ha med sig en att hjälpa till. Hästar är individer precis som vi människor. En dag kan du va helt lugn när nån dyker upp bakom dig men så en annan dag kan du hoppa till för du inte är beredd på de t ex sitter och tänker på annat. Samma är det med hästen en dag eller två kan de gå bra men nån annan dag kan de plötsligt vara något som skrämmer hästen. Men om du vill få en häst som kan gå på och av transporten själv så föreslår jag att du ställer transporten på en relativt öppen plats och longerar hästen bredvid den. Sen gradvis närmar du dig transporten. Till slut är hästens enda utväg att springa in i transporten. Så fort den är på väg in, beröm. Och lasta ur den innan den själv tänker tanken. Börja först med mellanväggen bortdragen sen när hästen är säker på det ställer du mellanväggen tillrätta. Tänk på att jämt ha tillstängt på den sidan där du inte arbeta. Och arbeta på bägge sidor. Genom att din häst är så pass ung bör de gå rätt lätt att lära den detta. Och då den även kan se det som en lek. Ha även öppet dörren längst fram i början. Träna även att stänga den då hästen är säker. =) Lycka till. Men som sagt jag skulle inte föreslå att transportera hästen själv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Amha
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 622
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka