I
Idka
Det har du nog lyckats med!
Bättre att lyssna på andras erfarenheter än att lära sig "the hard way"...
Bättre att lyssna på andras erfarenheter än att lära sig "the hard way"...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis min tanke!!Att lasta i och ur sin häst själv är väl inte konstigare än att sätta in och ta ut ur boxen - om man inte konstrar till det...
Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara. DOCK skulle jag själv inte lossa min häst innan jag öppnar bakluckan. En häst som är van att stå kvar när grimskaftet tar emot står som regel kvar även i släpet i samma situation. Jag fäller luckan och SEN går jag fram och tar loss hästen och följer den ut i backningen. Jag lär mina hästar att stå kvar en stund när lämmen fällts ner och även att stå kvar när bommen lossats (sånt lär jag dem med hjälpare förstås) och gå ut på mitt kommando.-Tänker på damen som bara hann lossa 1 sida av lämmen och var på väg mot den andra när hennes häst bestämde sig för att gå ut.... Hon vart ganska så mosad under lämmen och hästen.. Kanske var tur att vi var fler på platsen och att någon kunde ringa ambulans åt den medvetslösa kvinnan med hovspår i ansiktet?
Men å andra sidan kan den få det i boxen också, eller när du leder den ut i hagen genom en stallgång, eller när du rider i skogen själv....Det kan du ju aldrig garantera eller hur?
Hästen behöver inte få panik av att gå in eller ur transporten, den kan få panik för den bir stucken av en geting? För att den snubblar-halkar eller något annat oförutsätt sker..
men det är ju just det som är farligt... Hästen har ALDRIG föut kastat sig bakåt, men just denna gången gör den det av någon anledning...Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara.
Om DU hade gjort detsamma hade du även sett inlägget ovanför ditt... att jag just skrev det du nu påpekar!Men läs hela trådern... Du kommer ju bara med upprepningar på vad andra användare svarat och argumenterat... Dina frågor/påståenden får svar på tidigare sidor...
Jepp, just därför går jag aldrig bakom en läm utan att ha säkerhetsavstånd när jag öppnar den. Jag har också en bom innanför som håller hästen på plats samt ett grimskaft som den är bunden i. :smirk:Du skrivermen det är ju just det som är farligt... Hästen har ALDRIG föut kastat sig bakåt, men just denna gången gör den det av någon anledning...Har man en lugn häst som inte kastar sig ut bakåt så är det ju ingen fara.
Just det!Påpekade oxå att du tjatar om samma saker...