Transportering av häst

Men herregyd, man går väl ALDRIG bakom en läm som man har börjat koppla upp?! Det spelar väl ingen roll om man är ensam eller har ett uppbåd på 20 personer tillhands?

Min häst går upp i släpet själv, jag lägger på bommen, slår upp luckan. Går fram och fäster hästen. Vari ligger dramatiken? Var är riskmomentet? Jag kan nog säga att det är lika äventyrligt som att leda ut kusen genom stalldörren.

Jag har också varit med om transportolyckor, den allvarligaste slutade i att hästen bröt nacken och fick nödslaktas på plats. I det fallet var där 5 personer med och lastade. Jag anser inte att kvalitén på arbetet måste stå i relation till hur många som utför det (ju fler kockar desto sämre soppa).

Säkerhetstänkande har inte med antalet personer att göra, det har med hjärnkapacitet att göra...

Men herregyd, man går väl ALDRIG bakom en läm som man har börjat koppla upp?! Det spelar väl ingen roll om man är ensam eller har ett uppbåd på 20 personer tillhands?
Nähä? Hur gör du då?? Går runt transporten eller?
Jag som är så slö tar då i såfall först upp på ena sida sen den andra.. Utan att gå runt hela transporten...

Men om just det fallet vart svårt, så kan jag ju tänka på min vän som råkade snubbla på lämmen när hon skulle leda in en häst.. Hon klämde huvudet mellan väggen och hästen (som emellertid fick panik och kom sig snabbt ut igen) varpå örat lossnade... Hon är oxå glad och tacksam att hon inte var ensam..

Min häst går upp i släpet själv, jag lägger på bommen, slår upp luckan. Går fram och fäster hästen. Vari ligger dramatiken? Var är riskmomentet? Jag kan nog säga att det är lika äventyrligt som att leda ut kusen genom stalldörren.
Du menar att det är sama sak att leda en häst in och ut ur stallet som att leda in den i en liten låda?? *Häpen*
Du har aldrig sett en häst med panik va?

Jag har inte sagt att man ska vara 5 för att lasta en häst... Beroende på häst tycker jag antalet bör vara ca: 2-3 personer.. Alla med en lugn och trevlig inställning...

Riskmomentet med din typ av lastning är som precis vd all atyper av lastning- När det går fel, när hästen blir skrämd får panik och ska ut... Fort... Då uppstår problemen!

Och att stå ensam på en plats ochj lasta är fortfrande för mig väldigt korkat.... Men så tycker jag..

olyckan där hon klämdes under luckan, hade hon ingen bom bakom hästen?

En häst som går avslappnat och självmant in i transporten får inte panik.
Hästen SKA inte vara nervig inför en transport, det är något man får träna bort i så fall.
En häst som blir "övertalad" av 2-3 pers med linor och ev långpisk, är förstås inte glad över att vara i transporten och adrenalin nivån är hög, vilket leder till att den snabbare tar till paniken.
Min häst går avslappnat in i transporten och tur är väl det för i vintras hade jag och min medryttare varit hos en kompis och ridit. Vi lastade in, Jag står utanför och skickar in Colle och medryttaren går in med Cathlin. Jag stänger bommar och luckan och hon fäster hästarna där fram. Då vi skulle upp för en backe så började hela ekipaget kana bakåt(halt som f-n!).
Hästarna åker i diket med ena hjulet så de hamnar snett och lite liggandes i transporten.
De är lugna :smirk:
Vi fick gräva i diket med en yxa för att få upp luckan så pass att hästarna kom ut. Vi lastade ur(luuugnt och fiint), jag drog upp släpet, tog ner luckan och vi gjorde samma procedur som innan, jag skickade in Colle etc etc.
Eftersom de inte gör någon stor sak av transporten så har de inte något emot att bli lastade, de gick bara in och har gjort så hela tiden efter det missödet :crazy: :o

Men om det skulle hänt med en häst som inte ville vara i transporten, då hade det kunna blivit massor av skador och ev en häst som aaaaldrig mer går in i en transport.

Med andra ord, det är viktigt att få med HELA hästen i transporten, inte bara det fysiska.

Jag går ALDRIG så nära bakom lämmen att den kan slå ner mig. Det är väl sunt förnuft?!

Jag är inte på lämmen, jag snubblar alltså inte på den. I de fall jag varit med om att någon hamnat under hästen, klämts eller på annat sätt skadats har det varit väntat, då de varit slarviga, oaktsamma och ouppmärksamma. Och inte ens förstått att de varit något av detta!

Faktiskt är det inte konstigare för mina hästar att gå upp i transporten som in i stallet, de är tränade för sin uppgift och vet vad som gäller. De hästar som får panik behöver träning, och vid träning gäller andra förutsättningar än lastning för tävling/träning eller vad det nu kan vara där man faktiskt ska iväg.

När jag lastar mina hästar (ensam) är det alltid med en lugn och trevlig inställning. Jag lastar inte hästar som har panik, jag lastar inte hästar som är det minsta tveksamma till vad som komma skall. Jag tar inga risker, varken med min eller hästens hälsa.

För mig är det ett självklart säkerhetstänkande att kunna lasta själv. Jag är 95 % av tiden ensam i stallet, inträffar något kan jag inte vänta på att folk ska hinna komma ut till stallet för att jag måste ilköra till veterinär.

Enligt ditt tänkande hade folk som har häst hemma inte kunnat ta sig iväg många gånger, hur ofta har man 2-3 personer drällande runt hemma?!

Det är ju jättebra att dina hästar var så lungna, men vad hade du gjort om du var själv i det läget då? Det var väl bra att ni var två man? Vad gäller säkerhetstänkande över lag så kan jag säga att jag aldrig:
1. Rider/kör själv utan att ha upplyst någon i min omgivning om att jag ska ut
2. Lastar och kör iväg utan att upplysa någon om det, men jag lastar en av mina hästar själv eftersom han är så lugnt och sansad, dock är min omgivning upplyst.

Kan säkert rada upp flera saker men du förstår säkert poängen. Det handlar inte bara om hur hästen är, för vi kan omöjligt förutse alla händelser. Normalt sätt leder man hästen ut och in ur hagen dagligen, men de flesta lastar inte varje dag därför är det ett "brott" mot rutinerna. Plus att hos mig allafall, så kan inte så mycket hända på gården efersom jag inte har någon väg eller andra folk/bilar etc som figurerar. När man lastar/kör transport så är det mycket mer som kan gå snett, även om inte du/jag/hästen gör något fel.

Som du själv sa ,vi kan omöjligt förutse alla händelser. Men varför ska man alltid vara "rädd" att något händer?
Varför inte träna hästen så säker som det bara går att bli, för att på så sätt se till att så lite som möjligt händer?

Men alla som planerar att köra ner i diket med två hästar i transporten, när det är halt. De rekomenderar jag att åtminstone ha 3-4 man/kvinnor, två skottkärror med sand, en spade och yxa ,och en liten första hjälpen låda (man vet ju aldrig),och att åka med hjälm på huvudet och stöd krage för nacken, glöm inte picknickorgen också ;)

Visst är det trevligt att vara två i bilen om man ska någonstans med hästen, men att ha det som måste, ifall något händer... :confused: , verkar jobbigt att planera att något ska hända hela tiden :crazy:

Man ska inte vara rädd, man ska vara förutseende
Klart man ska träna hästen att vara säker, det ena utesluter inte det andra

Jag har första hjälpen låda i bilen faktiskt, kom väl till pass när en häst på en tävlingsplats trampade igenom golvet. Vad gäller köra transport vid halt väg lag, ja då bör man vara förutseende, du är varken den första eller den sista som råkat ut för liknande händelser och det bör man vara medveten om, sen får man själv avgöra huruvida man är beredd att ta risken eller inte.

Själv åkte jag på punktering med två hästar i släpet och hade inte uppskattat att vara själv i det läget.

Jag säger inte att du måste välja att vara två i bilen vid halt väglag... det är helt klart upp till dig, men jag har ju rätten att tycka att det är ett tja, vad ska jag kalla det, dumdristigt beslut?

Man utgår från egna erfarenheter och min erfarenhet säger till mig att man defenitivt ska försöka vara 2 vid transport. Ibland är det inte praktiskt genomförbart och då väger jag riskerna gentemot "nyttan".

Till ridhuset för ett dressyrpass? Nääää
Till kliniken vid akut sjukdom? Givetvis

En häst som går avslappnat och självmant in i transporten får inte panik.

Det kan du ju aldrig garantera eller hur?
Hästen behöver inte få panik av att gå in eller ur transporten, den kan få panik för den bir stucken av en geting? För att den snubblar-halkar eller något annat oförutsätt sker..

Jag har aldrig sagt att man ska vara 2-3 pers med linor och långpisk?? Du kanske bara lånade svarsknappen?

Men jisses människa? :confused:
Bara för att just du inte gör si eller så... betyder det ju inte att just du ändå likförbaskat kan bli skadad... eller tappa din häst..
Även om ni alltid har glada och trevliga miner när ni lastar, kan det ske olika saker... som inte tillhör vardagen och som gör att hästen råkar i panik..

Jag förstår inte ens att jag orkar lägga energi på att tjaffsa... :smirk:

Jag tycker fortfarande att det är korkat... och skulle aldrig utsätta varken mig själv eller mina hästar för risken.. Fast det är jag... Du får gör precis hur du vill för min del, så länge du inte blandar in mig och mina hästar.. Jag tycker det är korkat... och det står jag för!

Hästen behöver inte få panik av att gå in eller ur transporten, den kan få panik för den bir stucken av en geting? För att den snubblar-halkar eller något annat oförutsätt sker..

Men det kan ju lika gärna hända när som helst. I stallet, ute på ridturen, vid intagning från hagen...
Jag vill inte gå runt och föreställa mig det värsta vid hästhantering. En sak är att vara medveten om riskerna, en annan sak är att göra saker större än vad det är.

Om jag ser det ur din vinkel, att det är bra med folk på plats ifall det händer en olycka, då är det isåfall säkrare för mig när jag lastar än när jag är i stallet/rider.
Alltid när jag ska iväg ska jag till någon, som blir orolig om jag blir sen. Men när jag rider eller är i staller är jag oftast ensam i flera timmar och skulle i det fallet ligga skadad bra mycket längre än när jag lastar.

Jag traskar inte heller runt och tänker på de värsta saker som kan hända... Men jag har varit med så långe att jag inte (om det inte är nödvändigt) sätter mig och hästarna i situationer där riskerna är stora att det går fel och om det gör det så finns det ingen i närheten som kan hjälpa.

Själklart kan hästen snubbla på väg in i stallet och hamna på mig... MEN, jag tycker fortfarande att lastning är ett sånt moment där hästen har LÄTTARE att råka i panik och skada sig själv eller sin omgivning, än när jag leder in den från hagen...

Om jag ser det ur din vinkel, att det är bra med folk på plats ifall det händer en olycka, då är det isåfall säkrare för mig när jag lastar än när jag är i stallet/rider.
Alltid när jag ska iväg ska jag till någon, som blir orolig om jag blir sen. Men när jag rider eller är i staller är jag oftast ensam i flera timmar och skulle i det fallet ligga skadad bra mycket längre än när jag lastar.
Menar du att min synvinkel om att det är smart att vara fler på ett ställe om det händer något är unik?
Känns ju rätt självklart..

Att rida ut själv är ju egentligen kanska korkat, men det gör jag med... Dock har jag alltid mobilen med och medelar vilken väg jag tar (har ganska få ridvägar)...
För bara 1 år sen tyckte jag det var jobbigt och tjatigt när folk frågade vilken väg jag skulle rida, men efter en riktigt ruskig olycka (fastnade i stigbygen och släpa efter min 3-åring) då jag för ovanlighetens skull hade sällskap... Tycker jag det känns ganska självklart att tala om vart jag ska rida...
För det hade inte varit så himla kul att ligga där i skogen ett par timmar ch vänta på att någon ska upptäcka att jag är borta..

Fast det förståss, jag gillar ju både mig själv, mina djur och nära vänner /anhöriga och tycker ju inte det ska behöva lida för att jag inte orkade eller tog risker jag inte behövde..

Menar du att min synvinkel om att det är smart att vara fler på ett ställe om det händer något är unik?
Känns ju rätt självklart..

[/quote]

Eh, nej. Det jag menar är att skulle det hända en olycka är det större chans att jag får hjälp om jag är ensam och lastar en häst än om jag är i stallet eller ute och rider.
Issåfall måste jag meddela min omgivning konstant om vad jag sysslar med.

Skillnaden på dig o mig är kanske att du varit med om fler olyckor än mig och därav har ett annat tankesätt.
Skulle jag sett flera transportolyckor hade jag nog varit mer aktsam innan jag åkte iväg själv.
Samtidigt är jag lite skraj för att köra häst, efter att ha varit med om/sett körolyckor, därför tycker jag det mesta med körning är rätt livsfarligt, fast jag vet bättre än så innerst inne...

Ok, nu är jag med :)
Jag medelar ju inte min omgivning exakt vart jag är eller vad jag ska göra... men jag har av erfarehet lärt att jag gärna talar om vart jag ska rida/köra..

Kan vara att jag sett/varit med om fler olyckor än du... kan bero på att jag jobbat med hästar i många år och "inte bara haft några egna hemma på gården".. eller så beror det på att jag är klantig :D

Men hur det än är så tycker jag att stå ensam och lasta är att be om problem...

Jag brukar öva på att lasta själv, även om jag inte är ensammen.
Jag skickar upp pållen på finkan själv (slänger grimskaftet över halsen) och stänger sedan för bommen bakom hästen. Sen fäller jag upp lemmen och stänger luckan och går sen in och sätter fast honom.
Min häst är väldigt lugn och van att åka finka så det brukar inte vara några problem.
När jag lastar ur så knäpper jag loss honom, sätter på grimskaftet som slängs över halsen. Sen går jag bak och fäller ner lämmen. Ibland brukar pållen vilja börja kliva av, men pratar man med han så står han kvar och man kan ner bommen, sen knatar han lugnt och sakta ut och stannar på lemmen och kikar lite :)

Eftersom han är så pass lugn och van så brukar det aldrig vara några problem. Och jag vill öva på att göra det själv, om det nångång skulle hända något så att jag, eller någon annan i stallet ska kunna lasta honom själv och åka till veterinären utan en massa ståhej.

Har varit medryttare på många hästar som inte alls varit roliga att lasta, och dom har det inte gått att lasta själv. Därför är jag extra tacksam för att jag hittade min guldklimp :love:

Man löser ett urlastningbekymmer lätt genom att ha fronturlastning :) Jag lastar mina själv utan problem då jag har lastbil med sidolastning. Mina går dessutom in själva i vanliga transporter. Det är bäst att man kör på den banan man är van vid och låter andra sköta sig själva.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Amha
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 622
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka