Transportering av häst

Jo front urlastning är ju superbra, ända till luckan inte går att öppna eller man måste ändvända ett annta slär...

-Johanna som var med ooch försökte förmå ett totalt oförstående gigantiskt Halvblod på 700kg som var van vid frony urlastning att backa ut... Icke sa han! :smirk: Tog 4,5 timme och en helvets massa svett, tårar och personer med olika ideer.. :angel:

Med min förra häst gjorde jag så att jag hade en longerlina istället för grimskaft och gick in i transporten och drog den runt bommen och gick ut och ställde mig bredvid hästen, ledde henne upp på rampen, höll i linan, smackade och "vinchade" in henne. På så sätt kunde jag stå kvar bakom transporten men fortfarande ha kontakt fram. Så småningom lärde hon sig att gå in själv.

Min häst påminner om din, är otroligt lugn och jagar inte upp sig. Det är väl nåt jag borde tillägga.

Hade en bekant som lastade och åkte själv till träning med sitt stora, unga halvblod. Hade jag varit henne hade jag nog inte lastat själv, eftersom det var en mycket engensinnig och bestämd häst.
Så visst, i det fallet var det nog lite korkat att lasta själv.

Men med min filbunke... som inte reagerar om det så slår en meteoroit brevid... där känner jag att jag har läget under kontroll hela tiden när jag lastar.

Jag kan lasta i /ur min häst själv. Jag går med honom till rampen "övergår" till transport och släpper honom, han går in och jag stänger bakom.

Vid urlastning har jag tränsat säger vi och öppnar bara bakbommen, smackar lite så börjar han backa, osså tar jag honom när han backat klart :)

Kan lägga till att min häst är världens snällaste och skulle aldrig göra någonting elakt om han inte blev rädd. Fast även världens snällaste häst kan ju bli rädd.

Att döma av inläggen här är jag antingen en kamikazepilot eller fullt normal. :)

Jag vill kunna åka iväg ensam med min häst oavsett anledning och resmål. Även om jag håller med om att det är både trevligt och praktiskt att vara två på resan. I- och urlastning vill jag dock sköta själv för att kunna ha så god koll som möjligt på händelseförloppet.

Jag har varit med om att lasta ett flertal hästar + sett en hel del mer, som väl är inga farliga olyckor. På senare år undviker jag dock helst att lasta och resa med andra hästar än mina egna.

Båda hästarna kan skickas in i transporten (kan bara köra en åt gången) lugnt och fint och är vana resenärer. Periodvis åker vi 1-2 ggr/vecka. Jag gör så här:

Lastning:
1. Står till vänster om rampen och håller i ett långt grimskaft och ber hästen gå in.
2. Pratar lite med hästen, knackar i väggen eller skramlar lite med bommen. Om hästen visar att han vill backa väntar jag med att stänga tills han är OK, eventuellt tar jag ut honom och lastar igen. Släpper änden på grimskaftet.
(Att lägga på bommen är ett riskmoment oavsett om man är 1 eller 511 personer.)
3. Fäller upp läm och lucka. Håller mig vid sidan på lämmen när jag fäller upp den och går över till andra sidan med säkerhetsavstånd.
4. Samlar in det långa grimskaftet, lossar det och sätter fast hästen i transportens grimskaft.

Urlastning:
1. Lossar hästen och knäpper fast ett ganska kort vanligt grimskaft som får hänga ned framför bommen. Ja, jag vet att det kanske verkar konstigt, men det har hänt tidigare att grimskaftet har fastnat halvt om halvt i pinnen som mellanväggen sitter fast med i bommen när det har legat över hästhalsen.
2. Fäller ned lucka och läm. Samma säkerhetsavstånd som ovan.
3. Ungefär samma procedur som vid stängning av bom. Om hästen trycker mot bommen väntar jag med att öppna tills han har slutat med det, eventuellt behöver jag be honom gå fram lite.
4. Backar ut hästen genom att säga Back och dra i svansen. Ibland måste jag upprepa det några gånger för att han ska lägga i backen.
5. Fångar upp grimskaftet.

Håller med Maran helt och hållet. Lastar även min häst på samma sätt. Min häst har endå vart en "problem häst" vid lastning. Men med träning, tålamod och INTE 500 pers omkring kan jag nu lasta och åka med henne själv. :banana:

Jag skulle aldrig komma på den idiotiska tanken att lasta i och ur själv? Verkar ovanligt korkat tycker iallafall jag..

Otroligt korkat. Särskilt den där söndagsmorgonen då du kommer ut till stallet och din häst står på tre ben och blodet forsar. Då är det mycket mer vettigt att först ringa och boka upp nån som kan hjälpa dig lasta hästen ifall att den skulle bli skadad annars.. eller vänta nu? Den ÄR ju redan skadad... :devil:

DÄR har du anledningen till att jag ALLTID i ALLA lägen vill vara säker på att kunna lasta min häst helt ensam.
För att Murphys Lag ofelbart skulle se till att INGEN i hela vida världen hade möjlighet att hjälpa mig just då när det behövs som mest.

Sen är det ju ofta så med lastning av hästar som är svårlastade att Ju fler lastare desto längre lastningstid... Iaf i min erfarenhet. Såg fem personer stå och försöka få in en häst i en transport på en klinik en gång. Under de tre timmar jag var där kom även delar ur personalen och snälla förbipasserande dit och försökte "hjälpa till". Hästen blev mer och mer stressad och folket blev inte lugnare heller... :crazy:
Hur det slutade?
Ägaren RED hem hästen.. 2,5 mil. :bow:

Otroligt korkat. Särskilt den där söndagsmorgonen då du kommer ut till stallet och din häst står på tre ben och blodet forsar. Då är det mycket mer vettigt att först ringa och boka upp nån som kan hjälpa dig lasta hästen ifall att den skulle bli skadad annars.. eller vänta nu? Den ÄR ju redan skadad...
Mår du bra eller?
Om du läser alla inlägg innan du studsa fram kanske du ser att jag ser en viss skillnad på att KUNNA och GÖRA...
Jag skulle nog kunna mickla in mina själv om det var kris och igen hjälp fanns att tillgå... men det är ju en himla skillnad på det och att stå själv och lasta för man ska till ridhuset och träna..

så om man tränar och tävlar fler dagar i veckan så tycker du att man ska ha med hjälp-personer?

Har man fler hästar kanske man åker alla dagar i veckan :smirk:, hur gör man då?

Har du så måmga hästar har du säkert oxå hjälp i stallet...

Vad vill du uppnå med dina inlägg?
Tycker fortfarande det är korkat att stå och lasta själv... och Läs hela tråden istället så ser du att jag inte ändrat åsikt trots att användare haft bra ARGUMENT, vilket du totalt saknar..

för att man har många hästar betyder inte att man måste ha hjälp i stallet. Inte för min del iallafall.
Det är korkat att lasta själv om man totalt saknar omdöme. Olyckor kan hända närsom helst men det är något man får försöka undvika genom att använda sitt sunda förnuft.
Jag ser det inte som någon större risk att lasta själv som att vara flera. man beter sig inte annorlunda utan använder samma sunda förnuft

Jag ser det inte som någon större risk att lasta själv som att vara flera. man beter sig inte annorlunda utan använder samma sunda förnuft
Eh? Nä, blir man klämd eller nedslagen är det ju dumt att ha någon som kan ringa ambulans om det behövs... ??? :confused:

Läste alla inlägg. Lastar ALLTID själv. Både hästarna och jag är lugnare då. Det får ta den tid det tar och säkerheten kommer först.
Min stallägare åker på träningar och tävlingar flera dagar i veckan. Stallet ligger långt ute på vischan och hon har inte så lätt att få hjälp om hon nu skulle vilja ha det.
Alltså lastar hon också ALLTID själv. Även när jag eller någon av de andra hästägarna är där och finns till hands.
Hon öppnar bara dörrarna till sin stepup-transport och släpper in hästen. Lika odramatiskt som att ta in hästen i boxen varje dag. Samma sak på tävlingsplatsen. Hon öppnar och släpper ut hästen. OM hon har med sig hjälp så är det i form av barnvakt till hennes bebis som hon också har med sig.

Förstår inte vad som är ditt problem med att lasta ensam?
Helt ärligt. FASTÄN jag läste en gång till.

Ta inte det är fel, men om jag skulle tänka som du skulle jag gå runt på helspänn hela tiden och vara rädd för att en olycka ska inträffa när jag minst anar det.
Jag menar inte att du tänker/beter dig så, förstår att du sett mycket olyckor och hemska händelser och har en annan syn än mig.

Men jag känner att, ja, hästhantering har risker, men jag kan inte försvara mig mot allt. Jag kan inte gå runt att vara rädd. Det är som att jag inte skulle köra bil ensam för tänk vad som skulle hända om jag kör i diket eller får punktering, finns ingen med mig i bilen kanske jag dör av skadorna eller fryser ihjäl om jag är ute på en enslig väg.

Jag respekterar ditt resonemang men jag kan inte ta åt mig riktigt. Jag använder mitt sunda förnuft och respekterar hästarna och deras krafter när jag håller på med dem, men jag kan inte låta rädslan ta över det vardagliga livet.

Som att lasta själv. :)

Men jag läser gärna dina kloka inlägg, ibland behöver man en liten väckarklocka och det får man av dig! :)

Jag går faktiskt inte runt och är rädd eller funderar hela tiden ut vad som kan ske hit och dit och har du fått den uppfattningen så har jag misslyckats med att förmedla det jag vill ha sagt!

Hästhållande innebär alltid en risk och det finns sällan rätt och fel, eller DU har rätt eller JAG har rätt!
Alla måste ju självklart få välja den väg DE tycker är den rätta för sig och sina hästar! :)
Jag själv gör en hel massa korkade saker som säkert skulle få en och annan att lyfta några ögonbryn här :o
För att ta ett ex så skrittade jag ut barbacka i skogen på min knasiga 4 åring som just är igångsatt efter vila och inte hade blivit riden på 1,5 månad.. :angel: kanske inte var så där genomtänkt egentligen, fast det gick ju bra... :D

Det jag vill framhåll i just denna diskutionen är att lasta på och av ofta medför en risk även om man är flera... (lagom är 2-3 beroende på häst) och när man säger att man lastar själv, ser jag automatiskt framför mig hur man lastar hästen i stallet där man är totalt ensam.. :crazy:
Olyckorna händer ju sällan med de "vilda och tokiga" hästarna, utan med de vars ägare litar på och som i normala fall är snälla och Trygga... Plötsligt går något fel och olyckan är ett faktum.. :crazy:

Jag säger inte att du inte får lasta din häst själv, jag säger att jag tycker det är en onödig risk att ta om det inte verkligen behövs (sjuk häst måste till sjukhus)...

Jag respekterar ditt resonemang men jag kan inte ta åt mig riktigt. Jag använder mitt sunda förnuft och respekterar hästarna och deras krafter när jag håller på med dem, men jag kan inte låta rädslan ta över det vardagliga livet.
Men du har väl jacka och mössa i bilen?? :D :p

Du har helt rätt, man kan inte låta rädslan ta överhanden, men man kan ju sätta sig och tänka efter- väga riskerna och försöka ta den minst "farliga" vägen...
Tyvärr har jag sett en hel del och det har gjort att jag i situationer där jag har sett olyckor tänker mig för... sen handlar jag i många fall ändå korkat.. :o :D

Men du har väl jacka och mössa i bilen?? :D :p

:o :D

Haha, nä det har jag inte, men det ska jag lägga in, med lite nödproviant, spritkök, nödraketer och ett överlevnadstält ;) :D
(Men med mitt yra huvud glömmer jag säkert tännstickorna hemma! :angel:)
Men det är skönt att höra att du oxå gör lite ogenomtänkta saker ibland, du fick mig att känna mig lite oansvarsfull och dumdristig där ett tag :p
(Rättning: jag själv fick mig att känna så genom att tolka dina inlägg egenhändigt!)

Nödraket? Det har jag på ryggen när jag rider ut själv :eek: :p

Det var inte meningen att få dig att känna dig dumdristig, men jag hoppas mina erfareheter kan ha dig att tänka efter någon gång i framtiden :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Amha
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka