Att döma av inläggen här är jag antingen en kamikazepilot eller fullt normal.
Jag vill kunna åka iväg ensam med min häst oavsett anledning och resmål. Även om jag håller med om att det är både trevligt och praktiskt att vara två på resan. I- och urlastning vill jag dock sköta själv för att kunna ha så god koll som möjligt på händelseförloppet.
Jag har varit med om att lasta ett flertal hästar + sett en hel del mer, som väl är inga farliga olyckor. På senare år undviker jag dock helst att lasta och resa med andra hästar än mina egna.
Båda hästarna kan skickas in i transporten (kan bara köra en åt gången) lugnt och fint och är vana resenärer. Periodvis åker vi 1-2 ggr/vecka. Jag gör så här:
Lastning:
1. Står till vänster om rampen och håller i ett långt grimskaft och ber hästen gå in.
2. Pratar lite med hästen, knackar i väggen eller skramlar lite med bommen. Om hästen visar att han vill backa väntar jag med att stänga tills han är OK, eventuellt tar jag ut honom och lastar igen. Släpper änden på grimskaftet.
(Att lägga på bommen är ett riskmoment oavsett om man är 1 eller 511 personer.)
3. Fäller upp läm och lucka. Håller mig vid sidan på lämmen när jag fäller upp den och går över till andra sidan med säkerhetsavstånd.
4. Samlar in det långa grimskaftet, lossar det och sätter fast hästen i transportens grimskaft.
Urlastning:
1. Lossar hästen och knäpper fast ett ganska kort vanligt grimskaft som får hänga ned framför bommen. Ja, jag vet att det kanske verkar konstigt, men det har hänt tidigare att grimskaftet har fastnat halvt om halvt i pinnen som mellanväggen sitter fast med i bommen när det har legat över hästhalsen.
2. Fäller ned lucka och läm. Samma säkerhetsavstånd som ovan.
3. Ungefär samma procedur som vid stängning av bom. Om hästen trycker mot bommen väntar jag med att öppna tills han har slutat med det, eventuellt behöver jag be honom gå fram lite.
4. Backar ut hästen genom att säga Back och dra i svansen. Ibland måste jag upprepa det några gånger för att han ska lägga i backen.
5. Fångar upp grimskaftet.