Transportera

CosmicQueen

Trådstartare
Hur gammal ska fölis vara innan man får åka transport med dom?
Hur gör ni då när ni åker? Vart i transpoten har ni fölet? Lös utan mellanvägg eller?

Jag vet inte om det finns någon åldersgräns på föl. Kolla Jordbruksverkets hemsida.
Vi har iallafall åkt med föl som varit ca 1 vecka gamla när stoet skulle semineras på fölbrunst och det har gått bra. Nu har vi lugna ston som är snälla att köra. Ingen mellanvägg och fölet löst. De brukar vända sig och åka baklänges. Glöm inte att stänga övre luckan!
Vi lastar direkt från stalldörren och då bildar gången och transportens dörrar en "korridor" rakt in i transporten. Vi lastar stoet först och fölet går på av sig självt eftersom det inte har någon annanstans att ta vägen. Om vi lastar på annan plats så brukar vi "skjuta/lyfta" in fölet först och då springer stona in... :)

Tack för ditt svar. :)
Som tur är, så är mitt sto gudomligt snäll att åka med, så det ska nog inte vara några problem då det blir dax att åka för den lille.

Vi körde ner vårt sto + föl till hingsten när fölet var ca 25 dagar gammalt. Det gick jättebra! Ingen mellanvägg och övre luckan stängd.

Man får nästan bära på fölet första gångerna på släpet. En arm bakom rumpan, eller om det behövs, att någon trycker på bakifrån medan en styr framdelen. Lugnt och försiktigt! Efter att fölet kommit in lastar man på stoet. Sen kör man väääldigt försiktigt! Vi hade nästan 2 h körtid till hingsten, så fölet blev ordentligt van.

Tänk för guds skull på ventilationen när man stänger övre luckan! En varm dag blir det snabbt hett inne i transporten om man inte ordnar med bättre ventilation. Jätteviktigt!

Vårt föl vände sig bara bakockfram i transporten de två första gångerna (ner till hingsten + hem igen), efter det har hon stått rättvänd! Och har t.o.m. backat ut ur släpet vid något tillfälle. Jättebra träning! Vårt föl är ju körd några gånger nu eftersom vi åkt in och ULat ett par gånger och sen kört iväg till betet. När vi åkte upp till betet gick hon på själv som en stor häst!

Bara man tar det lugnt och har gott om tid och inte jäktar så blir det jättebra. Det är ju viktigt att fölisarna får positiva minnesbilder av de första körturerna. Det underlättar ju när man har ett superlugnt och coolt sto som visar hur man ska uppföra sig!

Lycka till med första lastningen och körningen!

Det verkar som de flesta här rekommenderar strippat släp. Gäller det även om man har ett sto som är ovan vid att åka transport? Mitt sto åkte lastbil hit när jag köpte henne men har aldrig varit inne i en vanlig hästtransport så jag vet inte hur hon kommer att reagera. :confused:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • reservdelar till klösträd