transportera unghäst...

K

Kelly

Är på väg att köpa en åring... har transporterats två gånger med kompisar till och från betet....
Nu e frågan hur jag ska göra bäst när jag tar hem honom? Klarar han sig tror ni? restiden är ungefär 1 h 30 min.

Hur gör ni??
 
Sv: transportera unghäst...

Det går säkert bra, det är ju så kort bit med. Jag hämtade hem en något äldre unghäst, och körde över 45 mil, han hoppade över bommen och fastnade, men klarade sig trots allt. Din har ju åkt ett par gånger och vet hur det går till, men tänk på att ta det lugnt och ta med en kniv ifall att du måste skära loss honom. Och kör i en transport som man kan fälla bommen på, underlättar. Blir liksom lite trångt...
Och ta med dig någon så du slipper stå där själv OM det skulle hända något.
 
Sv: transportera unghäst...

Ett rejält fyllt hönät är också jättebra eller en transportkrubba med lite godis i, fast hö räcker ju längre.
 
Sv: transportera unghäst...

har ingen transport med panikbommar... men är jag riktigt duktig kasnke jag kan flörta med stallägaren, hon har de... kan säga att jag e typ skitnervös för att köra ovch hämta honom... då kanske hon kör, haha vem vet ;) :D
Hönät kommer de bli, välpackat...
Transportskydd och sånt, ska man undvika de eller?
 
Sv: transportera unghäst...

Transportskydd kan nog stjälpa mer än det hjälper om den lille hästen inte är van att ha det på sig.Jag hade kört utan eftersom det blir ett störningsmoment mindre,skulle tro att den står bättre utan.
 
Sv: transportera unghäst...

så tänkte jag med... blir nog bara mest krångligt å klumpigt med de... tror ni jag ska ha mellanväggen "smal" eller bred? Är kanske enklare om den är "smal" då får bebis kanske bättre stöd?
 
Sv: transportera unghäst...

Lägger in en fråga angående de är i stället för att skapa en ny tråd. Jag ska hömta hem min 1 åring i månadsskiftet janu/feb. han har åkt lite transport sjäöv men inte längre sträckor. Vi bor i Hörby och han ska hämtas från Jönköping.

Hur hade ni gjort? Kört honom själv eller anlitat en transportör? De lutar åt en transportör men man blir sugen på att köra ner honom själv då man ändå åker upp med bil. Men jag vet som inte...

Vad hade ni gjprt??

Hoppas de är okey av TS att jag lånade tråden för min fråga.
 
Sv: transportera unghäst...

Jag hade nog testat att sätta på honom transportskydd och se hur han reagerade. Har en häst som hoppade över bommen utan transportskydd och skar upp halva benet och var tvungen att åka till djursjukhuset och sys. Ingen kul syn.
 
Sv: transportera unghäst...

jag körde hem min åring (7,5 månaders-) sto i en strippad släp, skulle först haft med stoet, men efter omständigheter gick inte det (andra anledningar) hon hade inte åkt tidigare, vi tog ut allt, bäddade ordentligt samt hö löst på golvet! Det fanns inget hon kunde fastna i, o sen körde vi superförsiktigt samt gav henne lugnande, det gick kanon, man vill ju att de första resorna ska vara positiva!
 
Sv: transportera unghäst...

Är hästen van vid att vara uppbunden, kör som vanligt. Strö fint, se till att anpassa och fäst grimskaftet så risken att hästen kommer över bommen minimeras. Kör lugnt och försiktigt och låt hästen själv komma på att det inte är farligt. Många röjer runt i släpet i början, men blir sedan lite trötta och inser att det är lättast att hålla balansen om man står still.

Ta med extra grimmor och extra grimskaft om det händer något.

Om hästen inte är van vid att stå uppbunden, fundera på om du ska riva ut all inredning, fästa skötardörren noga och köra med hästen lös.

Till inlägget häst Jönköping-Hörby. Jag hade LÄTT tagit transportör!
 
Sv: transportera unghäst...

Tack för alla svar!

Denna är van vid att stå bunden... dom står i spilta på nätterna... Så de lutar väl åt att jag binder fast honom.... ska diskutera med ägaren med såklart å se vad hon tycker... sen köra försiktigt, så får man hoppas att de går bra... uhhh.. blir nog nervöst :crazy: Men de ska nog gå bra :)
 
Sv: transportera unghäst...

jag köpte mig en åring i sommras.
Resan tog säkert runt tre timmar.
Hon var van att stå uppbunden och hade åkte transport en resa själv.
Så vi strödde upp med halm och sen lasta vi henne, det gick jätte bra.
Hon stampa några gånger men lugna snart ner sig, som det var någon som sa så brukar dom inse att det är bättre att stå still och hålla balansen :smirk:
Jag hade inte hö och det gick ju bra utan, men om jag ska åka långt med henne igen så ska hon få ha med sig hö att mumsa på, dock mycket högt uppsatt så det inte finns någon risk att fasna.
Jag hade inte skydd då jag tror det skulle besvära henne mer än hjälpa henne.
Hade även mellanväg så den kunde hon ju luta imot om hon ville.
Allt gick iaf jätte bra och hon var cool lugn när vi kom fram.
 
Sv: transportera unghäst...

Kom på en sak till.
Om man själv inte gör någon stor grejj av saker och ting med en unghäst så tror jag det går jätte bra.
Dom har ju inte fått några tråkiga upplevelser av saker dom inte varit med om tidigare.
så håll dig lugn och se till att personer runt omkring gör det med så går det nog bra.
 
Sv: transportera unghäst...

så tänkte jag med... blir nog bara mest krångligt å klumpigt med de... tror ni jag ska ha mellanväggen "smal" eller bred? Är kanske enklare om den är "smal" då får bebis kanske bättre stöd?

Hej!

Det finns forskning om hur hästar åker transport. Ingen av dom 50 hästar som var med i testet som jag har läst om tog stöd av varken mellan eller "sido"väggarna.
Däremot gillar hästar att stå brett med bakbenen och samtliga av hästarna i testet stod lite snett ( hästarna i testet stod lösa i transporten för att man skulle se hur dom stod om dom själva fick välja och när man sen band fast dom försökte dom inta samma ställning).
Dom flesta hästar stod oxå bakofram, men har man inte en transport som är anpassad för det så är det nog för krångligt/farligt.

Så antagligen känns det bäst för din lilla häst att åka utan mellanvägg så den kan stå som den tycker känns bäst (den kan ju placera kroppen hur den vill även om du binder fast den). Den blir nog lugnast på det sättet med kan jag tänka mej..

Lycka till!
 
Sv: transportera unghäst...

Resan då min hoppade över var vår första ihop, och jag tog inte på skydd, just för att det var så mycket för honom ändå, nu skadade han sig inte överhuvudtaget - men det känns som tur... Vi var flera, och alla erfarna både av ungahästar och lastning, och han var lugn, gick på utan strul både innan och direkt efter att vi fått ut honom efter "olyckan". Han var aldrig upprörd eller svettig, men förstod nog helt enkelt inte hur det gick till. Han är dessutom väldigt rörlig och vig, vilket jag är tacksam för idag, så han fick väl över benen och kunde inte parera utan for fram över bommen helt enkelt...
Men det har aldrig hänt mig innan, så risken är kanske inte så stor, däremot fick jag höra efteråt att många hört någon som varit med om det, eller att det hänt dem själva.
Det finns ju många teorier hur man ska binda upp hästen med. Antingen så pass långt så att de inte kan häva sig med hjälp av grimskaftet, elelr så kort att de inte får upp huvudet - känns som djurplågeri att stå så i flera timmar..
 
Sv: transportera unghäst...

har ingen transport med panikbommar... men är jag riktigt duktig kasnke jag kan flörta med stallägaren, hon har de... kan säga att jag e typ skitnervös för att köra ovch hämta honom... då kanske hon kör, haha vem vet ;) :D
Hönät kommer de bli, välpackat...
Transportskydd och sånt, ska man undvika de eller?

Ta bort bommen helt och kör honom lös. De åker mycket bättre på det sättet. Halma ordentligt, lägg in rikligt med mat och åk försiktigt, så går det säkert bra!
 
Sv: transportera unghäst...

blocka ur väggar och halma golvet och kör honom lös, man ska alltid köra unghästar löst i transport... han kommer inte att tappa balansen utan vända sig om så du ser rumpan i fönstret om du tittar i backspegeln, har kört mycket unghästar och detta fungerar alltid klanderfritt ett gott råd sätt inte fast unghästen i transporten....:bow:
 
Sv: transportera unghäst...

Bara en liten snabb fråga.
När börjar du sätta fast dina hästar i transporten?
Eller åker dom alltid lösa?
Hur går det när dom är vana att åka lösa?
 
Sv: transportera unghäst...

Fy vad otäckt när sådant händer, tur att det gick bra för er.

Jag använder alltid tranportskydd annars men som sagt så tänkte man ju att det kanske skulle vara dumt eftersom hon aldrig haft något på benen, men man ska kanske tänka om om sånt.
Fast sen har jag haft en unghäst som vart helt galen när man satte på transportskydd bak på henne, hon sparka och sparka ända tills dom åkte av och det spela inget roll hur ofta vi än prova.
Fram var inga problem, så hon fick åka med transportskydd fram och vanliga skydd bak för det tror jag var bättre för allas säkerhet.

Men nu ska jag nog iväg till stallet och börja lära min bebis att ha tranportskydd :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: Vovve
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp