Transportera till ultraljud dygn 30

totinonna

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska på ultraljud dygn 30? Vågar man transportera stoet trots att det är dom känsliga dygnen just då? Hästen det gäller blir inte överdrivet hispig, men en transportering är ju alltid lite stressande för hästarna ändå...Avståndet det gäller är cirka 50 minuter bilväg enkel resa...
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Jag kommer inte att köra iväg min någonstans för ultraljud på dygn 30. Hon får stanna på seminstationen tills hon är konstaterat dräktig och kan inte vet. komma och titta på henne hemma (ca 10 min från seminstationen) vid 30 dygn så får hon vänta till efter 40 dygn innan jag vågar åka med henne. Dock är min en sån som lätt stressar upp sig vid transport (man kan ju hamna någonstans superspännande och kul där det finns massor med tävlingspublik som kommit dit enbart för att titta på henne...:meh:) så jag vill inte ta några risker på det sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Jag skulle aldrig riskera dräktigheten med att resa dom känsliga dygnen.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Skulle aldrig riskera att missa tvillingar vilket är syftet med 30 dygns kollen iom att man ser hjärtat på dem då och 30 dygn är sista chansen att klämma bort ev tvilling.
Min station kollar alla ston på 30 dygn varav majoriteten transporteras dit och de har trots det väldigt hög dräktighetsprocent. Har iofs inga ston som är stressade av att åka varken av de yngre eller de äldre de har ju redan åkt några gånger när det är dags för den kollen och har man kört lugnt och ordentligt de andra gångerna så har de ju hunnit spänna av när det kommer till att åka till dess.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Får jag fråga Gylle vilken station du har? Jag har min ståendes på Bollerup för seminering nu. Det är ju knappt så man vågar hämta hem henne efter semineringen ens....Blir ju livrädd nu!:nailbiting:
Jag vet att dom vill kolla henne på dygn 17 sedan och misstänker även dygn 30. Sedan vet jag inte heller om det finns chans för omseminering i fall att hon är tom vid 30 dygn i och för sig. Men vad ska man göra? Finns det någon veterinär med portabelt ultraljud i mellersta och östra delarna av Skåne?:nailbiting:
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Min häst är kollad på dygn 25, det tyckte stationen passade bäst. Allt såg tydligen bra ut enligt veterinären. Kan de ha missat en tvillingdräktighet? vad händer då när man kollar på dygn 40-45, ser man det då?
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

KL*
Har man koll på äggen vid seminering, så hittar man tvillingarna mycket tidigare än dag 30.
När vi har "tvillingrisk" kollar vi alltid redan på 14, och sen ett par gånger till fram till 20.
Då slipper man klämma så sent som 30.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Får jag fråga Gylle vilken station du har? Jag har min ståendes på Bollerup för seminering nu. Det är ju knappt så man vågar hämta hem henne efter semineringen ens....Blir ju livrädd nu!:nailbiting:
Jag vet att dom vill kolla henne på dygn 17 sedan och misstänker även dygn 30. Sedan vet jag inte heller om det finns chans för omseminering i fall att hon är tom vid 30 dygn i och för sig. Men vad ska man göra? Finns det någon veterinär med portabelt ultraljud i mellersta och östra delarna av Skåne?:nailbiting:

Det finns flera veterinärer med portabelt UL i den delen av Skåne. Det som krävs är att du har någon form av seminspilta hemma, så att veterinären inte riskerar att bli sparkad när denne gör undersökningen. Googla så kommmer det upp en del veterinärer som har det ( portabelt ultraljud häst dräktighet).
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Seminspilta behöver inte vara ett måste, min veterinär ultraljudar utan och vi har löst det på annat sätt. Nu bor jag i Stockholm så honom kan jag inte rekommendera TS.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Tack för tips! Men jag fick inte fram något när jag googlade (är inte så haj på det :D ). Mailade i alla fall nu till Distriktarna och frågade om de har eller vet ngn som har...
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Det gör väl alla seminstationer men likväl händer det att tvillingar slinker igenom, ofta genom att gömma sig bakom varandra och chansen är mkt större att upptäcka sådana när man väl kan se hjärtslagen på dem.

För övrigt hjälper det inte alltid att ha koll på äggen vid seminering, hade för något år sedan ett sto som stod med två stora ägg vid betäckningen (ett sto som alltid är svår att hitta fosterblåsorna på) så hon var ju stort obs inför kollen att leta igenom varje mm på med tanke på tvillingrisken. Vid koll var där en normal fosterblåsa med rätt storlek för 16 dygn och vet letade och letade och ser plötsligt något riktigt litet men helt klart ser det ut som en fosterblåsa. Kommer fram till att troligen är det en tvilling som håller på att resorberas. Ny koll efter ett par dagar. Nejdå det var ingen tvilling som höll på att resorberas det var en fullt normal fosterblåsa som stadigt växte till sig bara väldigt många dagar yngre än den andra storleken antydde en hel vecka yngre alltså har ytterligare ett ägg växt till senare och släppt och sperman varit dunderkvalitet och fortfarande levt.
Denna fosterblåsa var knappt synlig vid 16 dygns kollen och kunde likaväl ha missats hade stoet inte samtidigt stått med 2 stora ägg (och dessutom tidigare varit svår att hitta fosterblåsor på) så hade det aldrig letats så intensivt som det gjorde. Då hade helt klart denna tvilling missats. Vid en 30 dygns koll hade den upptäckts iom att den då varit runt 23 dygn.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Man jobbar olika, uppenbarligen.
Jag anser ändå risken vara betydligt större att dom resoberar pga transport, än att man missar tvillingar.
Har vi nåt här vi tror har tvillingar, som du beskriver, så ber vi få ha kvar stona här tills minst 40 d.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Följdfråga: Är det mer riskabelt att transportera stona till 30 dygnskollen än 14-17 dagarskollen?
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Absolut. Fram till ca 20 dagar "tål de allt".
Sen blir de rätt känsliga för stress, och sen kan man andas ut efter 40.
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Är så lättad! Distriktarna i Sjöbo har portabelt ultraljud och gör dräktighetsundersökningar. Så nu behöver jag inte oroa mig för det i alla fall =)
:D
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

"knapplån"

Jag har mitt 3 årssto på en station 24 mil hemifrån.. Hon är seminerad 2 ggr nu och jag låter henne stå kvar till dygn 17 iaf så vi kan kolla om hon är dräktig eller inte. MEN om hon är dräktig har jag världens beslutsångest hur jag ska göra .....

Ta hem henne och åka o kolla hos veterinär här i närheten vid dygn 45 ( för fosterförsäkring o hingstavgift) ELLER ska jag helt enkelt låta henne stå på station till dygn 45???? Blir ju bra mycket dyrare det sistnämnda. Kostar 100 kr/dygn. Kan hända att dom tar mindre för bete men har ej kollat det.
Har ärligt talat inte nån erfarenhet av avel mer än 2 egna uppfödningar. Ni erfarna, hur gör ni??

Nu står hon såpass långt bort pga jag ville ha den station där hingsten finns på plats. Tänkte att chansen att få dräktigt är större då.


Har även tänkt att köra tillbaks henne till detta stuteri 2 månader innan fölning så hon får vara hos dom som är mer kunniga än jag själv. Dumt tänkt eller??? är ju en bit att köra stoet, MEN kan ju bli komplikationer vid fölning och här har vi dåligt med veterinärer som kan komma snabbt...
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Jag förstår din beslutsångest...Det är inte lätt att veta hur man egentligen ska göra så att det blir bäst..Tror att många som har dom långt hemifrån låter dom stå på station tills känsliga perioden är över...
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

"knapplån"

Har även tänkt att köra tillbaks henne till detta stuteri 2 månader innan fölning så hon får vara hos dom som är mer kunniga än jag själv. Dumt tänkt eller??? är ju en bit att köra stoet, MEN kan ju bli komplikationer vid fölning och här har vi dåligt med veterinärer som kan komma snabbt...

Inte dumt tänkt alls!!

Jag kommer köra iväg mitt sto till ett stuteri som tar emot och övervakar fölningar. Jag har absolut ingen erfarenhet av fölningar och tycker det känns mycket tryggare att lämna iväg stoet till personer som både har erfarenhet och kunskap om fölningar, då det faktiskt KAN gå fel.

Jag kommer också låta stoet gå kvar med fölet på bete tillsammans med andra fölston. Tycker det är viktigt att fölisen får kompisar att leka med.

Att sto och föl har det riktigt bra är viktigare för mig än att ha dem hemma och gulla med ;)

/Lizzie
 
Sv: Transportera till ultraljud dygn 30

Mitt sto är resvan och har två föl, med båda två har hon åkt till seminstation för koll på 30 dygn. Jag ser inget val om man nu vill hinna betäcka om ifall stoet inte tagit sig. SÅ känslig anser jag inte ett transportvant sto vara! Det är ju inte världens bästa miljö ens på en välskött seminstation heller! Inte hemma kan ju jaga upp en häst, många hästar på liten yta = högre parasittryck, större risk för skada, större risk för smitta, rörigare miljö med mycket hästar osv.

Nu har mitt sto föl vid sidan och ska betäckas om, och då skulle jag aldrig i livet överväga att hon skulle stå kvar på stationen mellan seminering och 30 dygn, fölungen mår mycket bättre hemma på stora fina betet ihop med sina fölkompisar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 712
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 077
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 212
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp