Transportera lös?

K

Kaldyrja

Hej! :) Är det någon som transporterar sin islandshäst lös? Har hört att det kan vara bra då hästen helst ställer sig åt andra hållet, alltså med baken framåt, och om man av någon anledning skulle bli tvungen att bromsa in häftigt är det bättre för hästen om den har baken emot istället för bringan. Någon som tycker att det är bra att transportera hästen lös eller tvärtom?

Sv: Transportera lös?

Det är förbjudet att transportera vuxna hästar lösa. KÄLLA sidan 16 § 9

Om du vill att hästen ska åka baklänges får du köpa en transport där de åker baklänges. Ex Umesläp B50.

Om man tvärbromsar måste man ha någonting som stoppar hästen vid bogen, så den inte kör huvudet rätt in i väggen och bryter nacken. Därför är det inte någon bra idé att hästen står bakvänd i ett vanligt släp.

Jag var lite snabb. Men det står att vuxna hästar bör vara uppbundna. Däremot så måste de ha en bom framför sig om de står i ett släp där de färdas i fordonets längdriktning. Så man kan inte ha dem baklänges i ett vanligt släp.

Nu vill jag minnas att även DM anger bunden häst, oavsett så säger trafikförordningen att lasten ska vara surrad. Dvs i detta fall krävs att hästen är bunden under transport efter personbil, undantag är föl vid sidan av stoet.

Inte alls min tolkning, utan den som gjorts på plats när böter skrivits ut. Så den tolkningen får nog andra stå för inklusive överklagan som avslogs.;)

Inte alls min tolkning, utan den som gjorts på plats när böter skrivits ut. Så den tolkningen får nog andra stå för inklusive överklagan som avslogs.
Mer info om detta, tack.
Varför avslogs överklagan? Fanns andra omständigheter än enbart att hästen var lös?

LIA

Nej, inga andra omständigheter. Hästen kan inte transporteras uppbunden, har aldrig klarat av det men däremot lös. I detta fall valdes mellan att köra hästen till klinik och lös i transport efter personbil, eller i stora hästlastbilden avsedd för 10 hästar. Sträckan handlade om 18 km enkel resa, och stoppet kom redan på utvägen med böter. Så min bekant fick vackert be sin far komma med det stora åbäket där de faktiskt får åka lösa.

Man gjorde en överklagan på böterna, och de som du uppfattade som min tolkning var alltså den man kom fram till även i tingsrätten och att dessa böter var rätteligen utskrivna.

Okej :) Personligen har jag aldrig transporterat hästen löst, men har hört många som säger att det är bra.

Jag har åkt med min häst icke uppbunden ett par gånger, alltså han står rättvänd och med mellanvägg i men inte fastspänd. Gjorde det då han inte var så åkvan och jag upplevde att han stod stadigare då, numer har jag honom uppbunden. Däremot vet jag inte om det är lagligt eller inte. Helt lös häst har jag aldrig haft.

Intressant läsning då min häst alltid står lös i transporten... glömde att sätta fast honom en gång och upptåckte då att han var mycket lugnare än normalt. Sen dess får han vara lös,dock givetvis med bom och mellanvägg !
Får hoppas att jag inte stöter på den som gav böter,det står ju faktiskt BÖR sitta fast :)

Det står så i DM regler, men trafikförordningen har uppenbarligen en annan tolkning när det gäller lösa hästar i transport efter personbil.

Jag skulle bra gärna vilja ha mer konkreta uppgifter om det där fallet för att se det som ett tecken på att lös häst i transport är straffbart.

Du nämner Djurskyddsmyndigheten i tråden. Vad är det för paragraf du menar? Textens lydelse?

LIA

Intressant läsning.... Jag läste nämligen en artikel i Hästfocus där de redde ut sant o falskt, förbjudet och godkänt vad gäller transport av häst (hittar tyvärr inte artikeln nu så jag kan se vilka de undersökt saken med - men har för mig att det var bl.a trafikpolisen) Där stod iaf att det enbart är en rekommendation att hästen står uppbunden under färd men att det är ett måste att hästen har ngn slags grimma eller halsring eller liknande att fånga den med om den skulle komma lös på vägen.

Sen kan ju diskuteras om det är ok eller farligt för hästen i fråga.

Snälla LIA, nu får du börja läsa och inte skaffa dig förutfattade meningar. Paragrafen i DM:s regelverk nämns i ett tidigare inlägg, och där står det som sagt bör medan trafikförordningen uppenbarligen har en annan åsikt med tanke på vad som hände.

OK då, erkänner att jag slarvläste. :o
Men vad står egentligen i Trafikförordningen i ämnet?
Har kollat runt på nätet, men inte hittat något som gäller hästar och lastsäkring. Man kan ju knappast bli fälld enligt någon paragraf som inte finns.

LIA

Hej! :) Är det någon som transporterar sin islandshäst lös? Har hört att det kan vara bra då hästen helst ställer sig åt andra hållet, alltså med baken framåt, och om man av någon anledning skulle bli tvungen att bromsa in häftigt är det bättre för hästen om den har baken emot istället för bringan. Någon som tycker att det är bra att transportera hästen lös eller tvärtom?

transpoterade hem mitt shttissto lös 14 km. pga att hon aldrig varit uppbunden. dom hittar balansen fort även om det kan innebära risker.
värre är det med stora hästar (har inte provat) men om dom försöker vända sig.... kan gå illa men jag både föredrar o rekomenderad fastbundet.

Jag hjälpte en bekant att köra hennes häst en gång. Den var inte van att åka och hade vid tidigare tillfällen hoppat över bommen.
Lösningen då var att köra hästen helt lös. Jag gör helst inte om det kan jag säga. Han stod inte still utan vände sig om flera gånger under resan (20min) och det kändes i hela bilen.
Den hästen var inte van att åka, det var tredje gången han åkte. De hade tydligen löst de tidigare gångerna med att ha honom lös även då.

Jag är van att köra mina två samtidigt och de står alltid still. :love:
Så skillnaden var märkbar.:mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar