Transportera häst långt, utrustning?

I

IslaBonita

Hejsan, detta blir mitt första inlägg här, så jag hoppas det blir rätt :)

Ska resa sju timmar för första gången (med ny häst), transportskydd är ju självklart, men resten. Alltid täcke på? Typ av täcke? Fleece? Lilla luckan öppen eller stängd? Svanskydd är väl också självklart.

Något annat att tänka på? :confused::confused:

Sv: Transportera häst långt, utrustning?

Varför är det en självklarhet med transportskydd?
Körde själv en tur och retur resa på 102 mil med ett hästbyte i mitten. Kan lugnt säga att ingen av dessa hästar hade uppskattat att stå med skydd hela den resan. De tyckte att det var varmt nog ändå i transporten. De allra flesta hästar blir mer irriterade av att åka med skydd än utan. Ofta är det skydden som är skuld till att hästen lever om och kanske skadar sig i transporten.

Håller med Masse angående transportskydden. Kolla vad hästen är van vid. Gäller även svanskydd och om du ska luckan uppe eller nere.
Täcke hade jag inte haft så varmt som det är nu.

*kl* Får lilla luckan vara helt öppen nu då?? Har hört nånstans att den absolut inte får vara öppen helt pga risken att hästen kan ta sig ut om den har tagit sig loss och vänt på sig.

För mig är det en självklarhet att köra UTAN skydd. Hästen blir irriterad och varm, börjar stöka för att få av sig och då händer många olyckor, när hästen är stressad.

Transport och häst, spån på golvet. Foder och vatten med, att ge när transporten står still. Bra koll på djurskyddslagar vad gäller transport av hästar.

Finns inga regler eller lagar gällande överdelen av baklämmen. En av de mest utbredda skrönor som finns i hästvärlden. Kommer hästen loss och vänder har man ett större problem än att luckan är öppen, hästen får aldrig vara lös i transporten.

Kör man med föl bör man ha ett nät så inte fölis får för sig att klättra ut.

Tack för svaret! Min ponny har lyckats ta sig loss 1 gång men då stod transporten stilla och hon tycker inte om att stå i den när den står still.

IslaBonita,

Vet ju inget om vad hästen är vand vid, men har själv aldrig haft något annat än hö o lite annat gott att äta (behövs inte skydd lindningar mm så är de mer skada än nytta).

Vore jag i din sits så skulle jag istället (om hästen inte är van att åka länge) stanna ett par gånger, ta ut hästen o umgås lite.

LYCKA TILL
//m

När jag hämtade min förra häst var det en resa på 6½ timme. Hästen i fråga var skodd och van vid att ha transportskydd på ben och runt svansen, så hon fick ha det på sig. Dock kände jag efter vid pauser om hon var varm under, i så fall hade jag plockat av dem. Vi hade med oss vatten i dunk plus betfor uppblött med extra mycket vatten för att hon säkert skulle få i sig tillräckligt med vätska. Jag tror vi stannade tre gånger där den mittersta pausen varade rätt långe så att hästen fick tid på sig att äta och dricka ordentligt. (Naturligtvis erbjöds hon även det vid de andra pauserna också) Vi valde att inte lasta ur under resans gång då jag tyckte att det inte kändes tillräckligt tryggt att göra det på okänt ställe med okänd häst. Hon klarade resan mycket bra.

Nuvarande hästen är en oskodd unghäst som fick åka helt utan skydd. Det var en resa på cirka 2½ timme. Även om det varit en längre resa hade hon fått åka utan skydd eftersom hon inte alls är van vid sådana.

Ojdå, jag har fått lära mig hur otroligt viktigt det är med transportskydd så att inte hästen trampar sönder sig:crazy:

Tur jag frågade er, man vill ju helst inte överhetta eller irritera pållen:o:o

Vi kommer stanna och titta till den, dock är jag osäker på om vi vågar lasta ur:confused:, jag ser framför mig en brun liten häst som INTE tänker gå på transporten igen och åka vidare.... :banana:

Totalt 50 mil är det för hästen!

Fråga ägarna :) hur de har gjort. Min häst har alltid transportskydd och det har inte hänt att han har blivit irriterad av det eller svettig. Sen finns det ju miljontals olika transportskydd.

Täcke har jag beroende på vad det är för väder. varmt inget täcke, om det kallt ett flées täcke. Jag har aldrig lastat ur tycker det är svårt att hitta bra ställen att göra det på men ser till att men kanske stannar och står stilla under en längre period så hästen får vila.

De har aldrig lastat pålle! :cool: Tack för svar :)

För häst som inte är van vid att resa brukar det vara bäst utan transportskydd eller lindor. Jag använder aldrig vanliga transportskydd då jag tycker dessa sitter dåligt, är klumpiga och irriterar de flesta hästar jag använt de på. Har istället bandage.
En bra grej kan dock vara mjuka boots (typ neopren) för att undvika trampskador.
Täcken ofta onödigt, särskilt nu när det inte ens är kallt. Transporter brukar kunna bli varma.

Jag sålde en häst, som åkte transport ner till Holland (liten lastbil). Det var tidigt på våren och jag hade inga skydd eller täcke på henne. Hö och vatten fick hon vid pauserna. Jag var inte med vid resan, men hade kontakt med stallet vid flygplatsen, dit hon kom efter bilresan, och hon var pigg och fin när hon kom fram. Detta var en unghäst som inte var speciellt åkvan, men lugn i transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama