Transportera häst, Gävle - Lund

J

Johannae

Om två veckor ska jag köra ner min häst till flyinge. Det är ca. 70 mil och har velat fram och tillbaka om jag ska skicka henne med transportör eller köra henne själv.. men har nu bestämt mig för att köra henne själv då hon är en väldigt specïell dam. (Hon är transportvan.)

Dock skulle jag behöva stanna någonstans på vägen för rastning i hage några timmar, eller box över natten. Någon som har något tips? :angel:

Har själv aldrig kört den vägen och känner inte till något stall längs vägen..Vet heller inte vilken väg som är bäst att köra. Någon annan med erfarenheter av den sträckan?

Sv: Transportera häst, Gävle - Lund

Välkommen till flyinge!
Vad ska du göra här. :angel:

Ang resan, ta stora vägar hela vägen ner, enklast så.
Stanna till när ni blir trötta och ta med er elband, stolp och batteridrivet elaggregat, så kan ni sätta upp en temporär liten hage runt transporten över en natt. Ha luckan nerfälld så kan ju pålle gå in om den vill också.
Tänk på att ha med er grep för att städa undan efter er, borde gå att ställa sig lite undanskymt vid någon rastplats.
Ett bra stop kanske kan vara Mjölby?
Finns skog bakom McDonalds där ni mycket väl kan ställa er över en natt.
Lycka till med resan!

Tack för tipsen! Det vore kanske ett enkelt och bra sätt. Jag tror det blir e:4an hela vägen. Blir nog bekvämast för hästen så..:)

Jag ska gå hippologen...! Har aldrig varit på flyinge så jag är supernervös, men det ska bli väldigt kul :)

Okej, hojta till om du vill hitta på nåt skojj efter skoltid. :D

Zizzy som studerar till Hovis på Flyinge. :D

Det ska jag göra! :D Du får väl visa mig runt, jag kommer nog vara rätt så vilsen....! haha:p

Ja det kan jag göra!
Inte för att jag själv hittar på värst bra men ändå. ^^

Det borde finnas fler här inne på Buke som ska studera här nere, vart är ni?
*vinkar*

Zizzy: Du hittar garanterat bättre än mig ;) haha. Ja, det tycker jag det borde göra! Jag har pratat med några på hippologtråden iaf ^ =)

Spirit: Trevligt! Jag hoppas det är bra där nere (=

jag skulle skicka med transportör, hästen åker oftast bättre i stor lastbil och de som kör har vana att köra långt. Behöver hästen vila så har dom stallar de lastar av på.

Att sätta upp någon temporär hage på någon annans mark och på en plats där hästen aldrig varit och dessutom är själv skulle jag starkt avråda till. Det är som att tigga om trubbel!!

Jag har varit med om att transportera pålle på det viset tidigare, helt utan problem.
Givetvis ställer man sig inte så man kan hamna i trubbel. ;)
Och såklart med en häst som är trygg i sig själv och klarar av något sådant.

Sen får man väga in aspekten med sjukdomsbild i transportörens stallar..
Är ju många hästar som kommer och går, och man vet aldrig om alla är friska..

Senast ändrad:

Zizzy: Du hittar garanterat bättre än mig ;) haha. Ja, det tycker jag det borde göra! Jag har pratat med några på hippologtråden iaf ^ =)

Spirit: Trevligt! Jag hoppas det är bra där nere (=

Hippologtråd?:o
*letar*

Fasiken, jag sitter tydligen inte tillräckligt vid buke:rofl:

incognito:
Tänkte till en början skicka henne med transportör men hon är väldigt speciell och jag har arbetat som en dåre med att få henne transportvan och trygg..Hon är också en enmanshäst och mycket speciell i lynnet. Vill inte att hon får några fler dåliga erfarenheter..

Har nu fixat så jag har en boxplats halvvägs, så där stannar vi över natten :) Då blir det endast 35 mil /dag så det borde inte bli några problem för henne. Jag tar det säkra före det osäkra, och det känns bättre med en säker plats att stanna på måste jag säga.. :)

Zizzy:
Jasså, där finns många trevliga blivande skåningar! :idea:

Har inte varit så mycket online på sistonde. (fick barn för 3 veckor sedan) ;)

Har du inget emot en liten bedårande sötnos som mestadels sover eller bara bubblar runt, så varför inte :D

Nemas problemas!

Jag har så lite och göra om dagarna efter skoltid så lite utflykter hade suttit fint!
Har ju bara hundarna som roar mig, och såklart datorn. :angel:

Humm, maila mig (via min profil) så jag får ditt nummer, så slår jag en pling någon dag framöver. :bump:

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 709
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Jag och en väldigt nära vän ska skaffa foderhäst tillsammans. Vi båda har tagit grönt kort och har varit med på lastningar och...
Svar
8
· Visningar
1 532
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka