transportera häst 75 mil vilket är lämpligast?

sommarvind

Trådstartare
vi har hittat en häst i Norrland (vi själva bor i Bohuslän) Vi har tänkt att åka och titta på hästen, och om man skulle bestämma sig för köp är de inte då lämpligast att hyra in en hästbuss när det handlar om såpass många mil?

Min uppfattning och vad jag har hört av andra är att i dom flesta hästbussar så har dom som en egen box dom står fritt i? Har även hört att dom är stabilare och mer komfort för hästen. Jag tänkte att de kanske hade vart ett alternativ när det handlar om såpass många timmars resväg? Vad tror ni?

Vet ni nåt seriöst företag som sysslar med just denna typen av transporter?

Sv: transportera häst 75 mil vilket är lämpligast?

Håller med om att det är mest lämpligt att anlita en professionell transportör för en sån resa. Sålde en unghäst för några år sen som åkte från Stockholm och upp till Norrland. Har för mig att resan var 80 mil, kommer i alla fall ihåg att resan var så lång att han fick övernatta på ett ställe på vägen för en häst fick inte transporteras så långt på en dag.

Det är emot forumreglerna att tipsa om en enskild transportfirma men mitt råd är att kolla på de som kör travhästar mellan de olika banorna. Hästen jag sålde åkte med en sån och allt fungerade som det skulle och han mådde bra.

Hästbuss, absolut!
Det finns en hel del företag som sysslar enbart med att transportera hästar mellan travbanor, och du hittar deras annonser i vår största ridsporttidning.

För några år sedan fick jag hem en häst från Östersund. Hon hämtades vid travet i Östersund, övernattade i Stockholmstrakten och kom till mig i Skåne på kvällen nästa dag. Smidigt och lätt, och hela kalaset kostade 3000 kronor.

Jag sålde en häst till Piteå i höstas, han fick åka lastbil och var supernöjd med det. Pigg och fräsch när han kom fram.

PM:a om du vill ha namnet på den firman jag använde! :)

Antingen anlita en välomtalad hästtransportör, eller köra med b-kortslastbil själv.

Många håller säkert inte med mig (utan tycker att transportör är det bästa alternativet), men åtminstone vintertid hade jag hellre kört själv, då man själv kan bestämma över antalet pauser, och köra i sin egen takt.
Är kanske lite nojjig, men man hör om så många olyckor på vintern, just för att folk överskattar sin egen körförmåga (t ex så undviker jag att åka kollektivt/taxi på vintern, tycker alla yrkesförare kör som idioter trots dåliga vägar :angel: )

Men det beror ju självklart på hur man uppskattar sig själv framför ratten. Somliga kanske känner sig betydligt säkrare om någon mer erfaren än en själv kör. Och givetvis kör inte alla yrkesförare som idioter.

I vilket fall som helst så hade jag i alla fall sett till att det fanns en övernattningsplats för hästen under resans gång. Jag körde själv med transport för en knapp vecka sen, 35 mil och det tog SJU timmar! Och då tog jag inte många/långa pauser.

Senast ändrad:

Jag anlitade en hästbuss när jag köpte min häst :) (han stod 54mil ifrån mig) Han fick då stå som i en box och stod fritt. Det är heller inte lika påfrestande för hästens ben då det är mycket bättre svikt i en hästbuss!
Den som jag anlitade körde även flera hästar samtidigt, så min häst fick en liten längre sträcka att åka, sen fick hästarna sova över på något ställe en natt.. en det gjorde inte så mycket tyckte jag.

Han som jag anlitade var även väldigt duktig med hästar, just hanterings mässigt, och var duktig på att lasta och anpassa sig till olika temprament och typer av häst. :)

Jag skulle absolut skickat med hästbuss för en så lång sträcka :)

När jag köpte Fantastica vid Falsterbo ungefär, så fick hon åka med transportör upp till Järna (söder om sthlm), och så mötte jag upp där med vanlig hästtransport för de sista milen (typ 3 mil?).

Liknande trådar

J
  • Låst
Hästhantering Då jag ska flytta upp till Östersund från Ystad och fodervärden backat ur och inte vill köpa min häst längre då hon ska köpa hus så...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Indiv
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 030
Senast: Lazy Lady
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama