Transportera halt häst

N

Nixatrix

Ska in till klinik med halt häst. Hittade honom halt i hagen i torsdags kväll. Började med Metacam direkt och ställde på boxvila.
Vet. har varit ute och kollat honom igår och idag, men tycker att han ska in till klinik för ordentlig undersökning och röntgen. (Är inte svullen och är inte smärtkänslig när man känner på benet)
Han stödjer inte på benet (höger fram) och jag undrar hur jag ska kunna transportera honom. Han är pigg i övrigt och rör sig ganska mycket inne i boxen, så visst skulle det gå att lasta honom. Men... hur ska han kunna balansera inne i transporten och hur ska det gå att lasta ur honom?

Sv: Transportera halt häst

Ingen som har några tankar eller erfarenheter att dela med sig av?

Kan lastbil vara ett altenativ?

När min häst fick en kraftig hovböld som gjorde att han hoppade på tre ben, så körde jag honom till Skara (har över tio mil dit). Det var inga problem, kör bara lugnt och sakta så han inte behöver balansera så. Jag fick min kompis att köra med sitt jätteboggie släp. Mitt är enaxlat och mycket vingligare.

Tack för ditt svar

Det jag funderar mest på är hur det går när man ska lasta ur. Han hoppar ju på tre ben nu, men jag vet inte om han kan hoppa bakåt. Han tycker inte om att backa ur transporten i vanliga fall, det har hänt att vi har varit tvungna att ta ur mellanväggen så att han vända runt istället.
Att åka utan mellanväggen borde väl inte vara ett alternativ, den ger ju stöd och det är ju höger fram han inte stödjer på.
Vi ska bara åka 1,5 mil så det är ju inte så långt iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka