Transportera ensamt föl? Tips!

valentine

Trådstartare
Hejsvejs.

Undrar bara hur ni andra gjort då ni hämtat hem en fölis?! Lite otydlig fråga... jag har köpt ett föl som ska hämtas hem om 4v. vad ska jag tänka på vid transporteringen? Hon har inte åkt tidigare och är inte så hanterad heller för den delen. Har ni några tips att ge mig?!

Sv: Transportera ensamt föl? Tips!

Jag körde mitt föl när hon var avvand i en helt urplockad transport med ordentligt säkrad framdörr. Fölungen lös inuti och ordentligt med strö. När jag kom fram stod hon bakochfram.

Föl får inte bindas i transport enligt lagen så man måste ha dem lösa.

Jag skulle INTE binda fast fölungen om den aldrig har åkt förut och inte heller är så mycket hanterad.

Plocka ut allt ur transporten, ströa mycket och låt fölis åka fritt.
Det är faktiskt säkrast.

När jag körde föl första gången för 2 år sen så fick han åka med min nordis som är helt lugn och trygg i transporten. Men det var ju en hanterad fölunge som gick att binda upp.

Är det en ohanterad fölunge så skulle jag låta den åka själv utan inredning i transporten. Säkra framdörren ordentligt och se till att det är lucka baktill som är ordentligt stängd.
Grimma på.

/M

Alla våra föl är mycket hanterade och det är inga som helst problem att binda upp dem för att borsta, verka eller sköta i övrigt.

Jag skulle trots detta inte ens tänka på att binda upp dem i en trailer då olycksrisken är alldeles för stor för ett föl.

I min värld transporterar man föl i en urplockad trailer med mycket halm och låst framdörr. Inga grimmor eller annat som de kan fastna i. Behöver man grimma för hanteringen vid avlastning sätts den på precis innan man lastar av.

När vi sålde vårat föl skulle han transpoteras i 6 timmar vilket är rätt länge men det gick jättebra.
Dem hade lagt in mycket med med spån i transporten och Allting var bortplockat och han var lös där inne.

När vi sålde vårat föl skulle han transpoteras i 6 timmar vilket är rätt länge men det gick jättebra.
Dem hade lagt in mycket med med spån i transporten och Allting var bortplockat och han var lös där inne.
Våran var 2 månader och reste i 33 timmar.

Till TS. Se till att fölisen är hanterad INNAN ni hämtar. Det kan hända saker på vägen som gör att ni måste lasta ut. Är det långt så rekomenderar jag att du tar hjälp av ett transport företag. Vi kör våra med grimma.

Jag brukar plocka ut mellanväggen, sen lägger jag höbalar framtill under bommen så att fölet inte kommer fram där samt har en mjuk bromskloss om man måste tvärbromsa. Brukar gå att kila fast balarna så det blir stabilt.
Sen står fölet löst, jag brukar nog ha grimman på men har inget i transporten som fölet kan fastna i.

Körde min fölunge lös som alla andra här. Vill dock påpeka en sak: Bakluckan måste vara stängd och stadig!!

När vi körde med fölungen så blev vi omkörda, folk blinkade och vinkade och tillslut stannade vi och gick ut och kollade. Då hade fölungen fått ner bakluckan och försökt hoppa ut. Dock blivit hängande på bröstkorgen. Där hängde han och vevade med frambenen. Eftersom han var i ganska lätthanterlig storlek så kunde jag gå in och få tag runt halsen på honom och dra in honom igen. Han försökte inte hoppa ut igen, men gissa om jag var nervös... TÄNK om han hoppat ut på vågen, och vi inte märkt nåt förrän vi kom fram. Förutom att han kunde bli skadad - var skulle man börja leta nån stans. Vågar inte tänka på detta...

Tack för alla era inlägg!
Ja fölisen är lite hanterad men inte så mycket att jag vill binda upp henne. Det är bara att plocka ur transporten...

Ha grimma på så du lätt kan fånga fölis om något händer.
Häng heller inte upp nåt hönät utan lägg ev hö på golvet.

*kl*
Vad menar nu med helt urplockad? Att man tar bort mellanväggen förstår jag. Frambommen bort? Mittstolpen bort (men då förändras väl stabiliteten)? Är två földörrar ett alternativ?
Kan man sedan låta dem sitta kvar när man kör "vuxen häst" med mellanvägg?
Hur säkrar ni framdörren?

helt urplockad. Vissa transporter kan man inte ta ut mittstolpen eller frambommarna på men då får man ställa balar framför så fölis inte kan kila fast sig vid stolpen.

När vi körde med fölungen så blev vi omkörda, folk blinkade och vinkade och tillslut stannade vi och gick ut och kollade. Då hade fölungen fått ner bakluckan och försökt hoppa ut. Dock blivit hängande på bröstkorgen. Där hängde han och vevade med frambenen. Eftersom han var i ganska lätthanterlig storlek så kunde jag gå in och få tag runt halsen på honom och dra in honom igen. Han försökte inte hoppa ut igen, men gissa om jag var nervös... TÄNK om han hoppat ut på vågen, och vi inte märkt nåt förrän vi kom fram. Förutom att han kunde bli skadad - var skulle man börja leta nån stans. Vågar inte tänka på detta...

Det finns faktist dom här på Buke, som alltid kör sina hästar lösa med luckan nere...:o

Men jag skulle aldrig våga

AM

Jag hämtade hem mitt ohanterade fölunge. Jag hade honom lös i transporten den var helt utplockat på bommar å allt. Samt sidodörren var säkrad.
Hästen klarade turen på 10 mil bra. Så det är nog bäst om du har fölet löst i transporten, men kör förskiktigt så den inte trillar omkull där inne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 720
Senast: Frida.G
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV