Transportera dräktigt sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malena1
  • Startdatum Startdatum
M

malena1

Jag har ett varmblodssto som inseminerades för 1 1/2 vecka sedan och tog sig på första försöket. Det är första fölet.
Nu undrar jag över vad man ska vara försiktig med och hur det är att transportera dräktiga ston. Är det risk att de släpper ägget o.s.v.?
Jag hade tänkt rida ridleden i Halland i augusti, är det någon risk att transportera henne dit och att utsätta henne för nya miljöer?
Jag är helt novis på det här och har aldrig haft dräktigt sto förr. Vore glad för lite hjälp!

De hade kollat henne nu i veckan och hon hade tydligen tagit sig. Hon ska väl kollas på 17:e dygnet också men vad jag förstod så är hon redan dr-kollad....
Mycket dåligt insatt i det här....

Du menar att hon släppte ägget för en 1½ vecka sedan, eller??? :confused:
Man kan omöjligt se dräktighet så snart efter seminering. Tidigaste vi har kunnat se var på 14-15 dygn. Vid 17 dygn brukar det vara drygt 2 cm lång oval på skärmen.
Du har missuppfattat det här med ägget. Ägget släpper stoet i brunsten. När ägget befinner sig i äggledaren på väg ner till livmodern stöter det förhoppningsvis på en livskraftig spermie som befruktar det innan det vandrar ned och fäster i livmodern och då vill jag inte kalla det ägg längre, utan embryo.
I ett tidigt skede av dräktigheten kan det lilla embryot resorberas och försvinna.
Jag skulle ultraljudsundersöka stoet ca 17 dygn efter sista semineringen eller den dag då hon släppte ägget för att konstatera dräktigheten.

Är det ett lugnt sto som tar transport med lugn och ro kan jag inte se några hinder till att du kan köra henne i augusti även om jag är väldigt försiktig med att låta mina dräktiga ston träffa andra hästar pga smittrisken.

Lycka till!

Ok! Jag har säkert fattat fel men hon ska kollas 17:e dygnet iaf.
Nu var ju dock frågan om man vågar transportera ett dräktigt sto.....:)

Lagen säger att du får transportera dräktigt sto t o m 1 månad före beräknad fölning och 1 vecka efter fölning.

Jag skulle vara försiktig att låta stoet träffa andra hästar iom smittorisken..

Det är mellan dygn 20 och fram till c:a dyng 45 som ägget håller på att fästa sig och det är då som stoet är som känsligast. Därför bör man undvika stress (som t.ex. transporter) under denna tid.
Sedan skall man inte transportera ett dräktigt sto mer än nödvändigt och bör absolut inte flyttas/transporteras 6-9 veckor innan fölning.

Tack för svaren!
Verkar inte som någon bra idé att köra iväg henne då...
Men jag funderar på det här med att travare får/brukar starta 4 månader efter betäckning. Då måste de ju transporteras och träffa massor av andra hästar. Är det någon som vet om dessa i högre procent förlorar "fölet"(embryot)?

Det är inte många travston som fortsätter tävla efter de är dräktiga. Nån procent bara..

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Toudi
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 034
Senast: Similitude
·
Avel Vårt sto är på väg in i månad 5 av sin dräktighet och hon är redan rund om magen. Dessutom har hon det senaste dygnet blivit svullen i...
Svar
4
· Visningar
5 820
Senast: Sock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka