transportera brett/trångt?

Sv: transportera brett/trångt?

Jag blir bedrövad (och orolig) när jag läser den här tråden.
Så långt har man alltså lyckats gå med "bompropagandan", att hästägarna inte vågar använda transporten utan. Man tror att det är lika med katastrof! :eek:

Vart tog hästkunnandet vägen?

LIA

Jag håller med. Ungefär som att man nuförtiden inte kan släppa sina hästar på bete utan att proppa dom fulla med tillskottsfoder och mineraler hela sommaren...vare sig det behövs eller ej.

Har transporterat många hästar utan bom bak, en del snälla...andra inte. Men bara för hästen haft jättebrådis ut så har det under mina år aldrig skett en olycka. Och egentligen förstår jag inte hur en sådan skulle kunna ske heller :confused:

Svarar både Mynta2 och LIA.

Vilken tur ni har haft, som inte råkat ut för något.
Det som slår mig är att man ska väl inte vara bakåt strävare, tekniken går ju frammåt så varför inte använda den? Förut använde man inte bälte eller barnstol åt barn, mina barn har ju överlevt så varför ska man använda det?:cool:

Jag tycker att det är bra att man använder bakbom.

Sen till TS, jag tror att du utan problem kan köra din häst smalt, det är ju bara att ställa in och se hur h*n reagerar.

Lycka till

MVH Russin8

Vadå, du är ju av samma skrot och korn som oss. Bakåtsträvare. Du förespråkar ju en bredåkare ska åka smalt eftersom DU tror det går bra. Så himla bra att just DU inte råkat ut för en olycka då du ställt en bredåkare smalt. Grattis !

allstå...de är inte så att de hänt nåt någongång när han åkt smalt eller så, bara de att han aldrig behövt åka smalt.
han klarar säkert av de, de är jag som är så nervös att han inte ska göra de.

sen de här med bommen, jag skulle aldrig åka utan den..min häst kastar sej inte ut däremot så försöker han backa när man öppnar,
sen märker han att de inte går och då står han ju still men han testar alltid att backa när man öppnar.
och skulle han börja backa när man håller på att öppna skulle de ju bli katastrof ju.

jag har sett den typen av olycka "live" när folk kommit ikläm pga. att hästen "som aldrig kastat sig ut förut" plötsligt faktiskt gjort det :(

därimot har jag även upplevt (med egen häst) att den ramlat när den sparkat runt pga. att det är en bredåkare. inte så lätt att få ut den alla ggr. all inredning blir svår att få bort då det blir så hårt tryck från hästen.

eftersom det så enkelt går att sätta kedja eller grovt rep utan att göra åverkan på ev. hyrsläp så är det i mina ögon ganska löjligt att chansa utan. även om bom är bättre så är ju grovt rep eller kedja betydligt bättre än inget.

jo ja vet..just därför skulle ja aldrig åka utan bom..då åker ja hellre ingenstans alls..

Vad är du så extremt ängslig för?
Om hästen (mot förmodan) slänger sig bakåt när du fäller lämmen, blir det ett jäkla brak, inget mer. Om du (eller någon annan) inte är dum nog att stå bakom lämmen? :o

Var finns katastrofen??

Russin: "Vilken tur ni har haft, som inte råkat ut för något."
Har inget med tur att göra. I TS fall behövs bara vanligt omdöme och hästkunskap för säker avlastning, inget annat.

Det är heller inte fråga om otur om något elakt händer, för att man inte lärt/tränat hästen hur den ska bete sig.

Olyckor kan hända, men det är inte det vi talar om här.

LIA

Vadå, du är ju av samma skrot och korn som oss. Bakåtsträvare. Du förespråkar ju en bredåkare ska åka smalt eftersom DU tror det går bra. Så himla bra att just DU inte råkat ut för en olycka då du ställt en bredåkare smalt. Grattis !

Jag sa att hon skulle prova eftersom hon inte gjort det förut. Det står ju ingenstans att hästen inte kan åka smalt, bara att hon inte provat...
Och varför tror du att jag ställt en bredåkare smalt? Har aldrig gjort, mina åker alltid utan mellanvägg och med bakbom....

Så ta och lugna ner dig...

Dig tänker jag inte diskutera vidare med, för det är ingen idè:cool:

MVH Russin8

Nähä, låt bli då. Men låt då också bli att komma med kommentarer riktade till mig.

LIA

Nähä, låt bli då. Men låt då också bli att komma med kommentarer riktade till mig.

LIA

Det ska jag göra i den här tråden, för vi har så olika åsikter och har diskuterat dom så många gånger...:smirk:

Väl mött i annan tråd:)

MVH Russin8

nej ja står inte precis bakom, men ja vill varken utsätta hästen eller mig själv för de, han är såpass lugn och gillar transporter och lätt att lasta ur annars och ja vill inte riskera att göra nåt som kommer skrämma honom.

de är inte de att han inte är tränad eller så, bara de att han testar att backa en gång när man öppnar och är bommen där så stannar han ju och sen väntar han på att man backar ut honom.

och ja tycker man ska göra allt för att minimera olycksrisken, och då är en bom en bra grej.

Jag får väl göra som Russin, konstatera att vi har olika uppfattning om hästhantering, prylar och säkerhet.

Lycka till med bomsöket!

LIA

hej! har oxså en häst som vill åka brett, om hon inte gör det så blir hon "bråkig". Har ingen bom ÄNN. Satt ditt en kätting en gång ååå säger jag, hon fick panik och kastade sig fram och tillbaks och sparkade. Så jag rekomenderar inte en kätting. (har haft kätting i min gamla transport och det gick jätte bra) Min kompis ska fixa å svetsa i hop en bom till mig. Hoppas att allt blir bra.

Du kan väl testa och ha någon slags hjälp med dig om det skulle hända något.

Testar du aldrig får du ju aldrig veta om det funkar ? ;)

Du kan ju kolla om du hittar någon kedjeliknande grej (givetvis inklädd men något, så inte hästen skadar sig. typ gummi elelr dyl.) Och sätta bak om du oroar dig. Tror iofs inte att det ska vara någon fara, men du kan ju se till att ha någon med dig, om du brukar transportera själv, som tar ner rampen medan du hålelr hästen.
Det som händer om du provar att ha honom smalt, är väl mest troligaste att ahn har svårt att hitta en bra balans, det har iallfall jag märkt på hästar som är vana vid att åka brett.
Lycka till! //Ellinor

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 573
Senast: axel
·
Utrustning Jag har frågat lite då och då om diverse inom transporter. En lång historia kort, hästen har fått total panik innan av släp, fick hjälp...
Svar
12
· Visningar
3 358
Senast: LoE
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar