Transportera 1½-åring långt?

E

Eddas

Min tanke var att utnyttja någon kommersiell hästtransportör, så hon får åka med flera hästar som dessutom är vana resenärer. Men det verkar vara väldigt svårt att få någon garanterad plats, eftersom jag bara är "privatperson". Finns det någon plats över så får hon åka med... Kan man få veta typ 24h i förväg verkar det som. Detta försvårar ju för mig eftersom hon måste byta transportör mitt på halva vägen. Är det någon som har några allmäna tips, eller som har andra idéer på hur jag ska få hem min prinsessa?

Det ska tilläggas att hon måste åka färja. Annars hade jag övervägt att hämta henne själv, men det känns lite elakt mot en så ung häst att få stå ensam i en trailer på färjan.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Usch, vad du än beslutar dig för VAR FÖRSIKTIG med din "bebis" när det gäller att åka långt och med transportörer du inte känner till.

Min ettåring blev så sjuk efter hemkomst att vi höll på att förlora honom. Hade jag vetat innan vilka risker det innebar så hade jag nog försökt ordna så att jag kunnat resa med hästen, alltså ha personlig koll på att hästen får den vila som de säger, att den vattnas och kontrolleras. Jag hade rådfrågat veterinär ang möjligheten, om det är lämpligt, att ge något milt lugnande innan och under resan.

Jag vet ju inte exakt vad som gick fel under resan för vår häst, om han var i försvagat skick redan före resan, om resan inte skötts på rätt sätt eller om det var stressen som tog knäcken på honom. Jag använde en välrenommerad firma med alla papper i ordning, köpte hästen av ett stort stuteri, hästen vet besiktigades innan avresa etc etc.
Jag vet inte men mitt råd är att du kan aldrig vara FÖR pjoskig eller kontrollerande när det gäller transport av ung häst lång väg!
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Kan du inte försöka låna en liten resvan ponny av någon att ha som sällskap i transporten?
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Hur långt ska din häst ¨åka??
Ring runt till flera transportörer, normalt sätt så kan man boka plats i förväg på en transport.
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Ja nu lutar det åt att jag hämtar henne själv i Gbg. Jag har inte hittat någon som vill upplåta sin häst till sällskap så lång väg, det kommer förmodligen ta mig 8h fram o tillbaka. Men det känns ändå skönt att ha kontroll på vad som händer själv och inte upplåta det åt någon man inte känner. Från Danmark åker hon med sällskap så att hon har både sällskap och gott om plats på färjan.

Usch, det känns lite pest eller kolera hur man än gör.
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Jag hade hämtat min häst själv om jag varit som du, min stackars tvååring var med om en skräckresa med en av de större hästtransportörerna förra året.
Han ställdes brevid ett sto fast han var hingst, när han blev till sig av detta band dom upp honom fast han aldrig varit uppbunden förrut, som var en av anledningarna att jag valde att skicka med transportören och inte köra själv. Han fick då panik och slet tills grimman gick av.
Till slut fick de flytta på stoet.
När vi mötte upp med vår transport och skulle lasta om hästen, fick vi detta berättat av chauffören som svor över den "hingstiga hästfan" som han sa hade orsakat honom sådant besvär, en sån liten djävul ska väl kunna stå jämte ett sto tyckte han.
När jag gick in i transporten stod han upptryckt mellan två boxväggar det var inte ens två cm tillgodo på någon sida. Stackarn var så skräckslagen att han knappt kunde gå in i vår transport, benen bara skakade på honom.
I annonsen skryter de om vad hästvana chaufförerna är och vad komfortabelt hästarna åker men det är bullshit, kommer aldrig att anlita någon transportör mer.
Dessutom strulade de som bara den innan hästen hämtades också, t.ex kom de dagen innan de hade sagt och ringde inte innan.
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Jag hade problem med hästtransportföretag när jag skulle hämta hem min åring. Ena dagen kunde de och nästa inte... så höll det på i flera veckor. Tillslut åkte jag ner och hämtade hem henne (100 mil fram och tillbaka).
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Era historier bekräftar ju bara mina misstankar. Sedan finns det säkert självklart bra transportörer också, men inte de jag har pratat med iaf....

Så idag åker jag till Göteborg. Håll alla tummar!
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Nu står hon hemma i stallet och mumsar hö. ÄNTLIGEN. Allt har gått jättebra och hon har varit hur duktig som helst. Ett riktigt litet proffs. Nu kan jag pusta ut..........
 
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Hallå vad skönt att det gick bra att få hem hästen!

Jag transporterade mitt 6 månaders föl från danmark till stockholm. Hon stod lös utan mellanvägg och med mycket spån i släpet samt att vi gjorde flera pauser och att vi körde väldigt lugnt. Hon var trött när vi kom hem men har vilat upp sig och springer nu glatt runt i lilla karantänshagen hon fått :)

Det var 160 mil tur och retur, 80 mil för hästen med andra ord.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera 1½-åring långt?

Skönt att det gick bra med din fölunge. Det är ju förvånansvärt ibland vad hästar går med på bara de litar på en. Men tur för oss som håller på med dem...

Min lilla dam verkar redan ha kommit över den långa resan och äter glatt och dricker som en häst :) ha ha.

Hon är lite svullen dock i ena bakkotan, kan de bli det av spänningar när hon ändå åkt så långt, eller kan det vara växtrelaterat? Eller något helt annat? Svullnaden lägger sig när hon rör på sig och den är inte så mycket att tala om egentligen men jag är ju NÅGOT nojig nu förstås...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 504
Senast: lizan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 276
Senast: HannaZ
·
Övr. Katt Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och...
2
Svar
33
· Visningar
2 174
Senast: bengibollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp