Transportbestämmelserna

martha

Trådstartare
Ber om ursäkt om nån informerat om detta redan

"" Enighet kring transportförordningen
080221 kl 08.01

STC/SG och Jordbruksverket har enats om att våra amatörer (B-tränare) ej omfattas av registrering och utbildningskravet för transporter (s.k. kompetensbevis). Professionella tränare som i sin rörelse transporterar hästar omfattas dock av kravet.
För mer utförlig information se Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se.

Sv: Transportbestämmelserna

oki :D

Men då är detta fastslaget för "dina" direktiv var ju 080124

Gött :D

Ja och vilken tur att man inte var "hederlig" och sprang o kursade direkt....:eek:

Skönt. Hade inspektion från jordbruksverket i början av veckan som sa att vi behövde den där kompetensutbildningen eftersom hästarna är med i företaget. Sedan ringde hon i slutet på veckan här och sa att beslutet ändrats. :bow:

Ber om ursäkt om nån informerat om detta redan

"" Enighet kring transportförordningen
080221 kl 08.01

STC/SG och Jordbruksverket har enats om att våra amatörer (B-tränare) ej omfattas av registrering och utbildningskravet för transporter (s.k. kompetensbevis). Professionella tränare som i sin rörelse transporterar hästar omfattas dock av kravet.
För mer utförlig information se Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se.

Tror inte vi ska ropa Hej än! Det finns fler instanser som vill ha en åsikt i detta. Bla polisen som har en helt annan åsikt om vad som är ekonomisk verksamhet!

- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet (som en av meningarna lyder i de nya riktlinjerna)
Var drar man gränsen här, är det ett föl som föds upp i företagsform, att man lever på att föda upp hästar eller var går gränsen?

Det här kan ni läsa i Vägverkets/Promemoria rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport. Länk till hela dokumentet HÄR

Begreppet kommersiell:
Om en transport anses vara kommersiell eller inte torde ytterst avgöras av allmän domstol i enskilda fall. Men förekommer det att ”godset” som transporteras, (kan till exempel vara hästar
eller andra tävlingsredskap såsom bilar och motorcyklar), bedrivs/ägs genom ett bolag/företag eller att priser/prispengar som inte anses vara av ringa betydelse förekommer i verksamheten torde det
inrymmas inom begreppet kommersiell. Likaså om sponsorer på olika sätt bidrar till verksamhetens kostnadstäckning.
Djurskyddslagstiftningens regler om till exempel hästtransport innebär att de som bedriver sin verksamhet som hobby måste registrera sig som transportörer. Det innebär inte att transporten är
kommersiell enbart av den anledningen.

Enligt första meningen "Om en transport anses vara kommersiell eller inte torde ytterst avgöras av allmän domstol i enskilda fall." Vi kommer nog att få vänta till ett första fall i en domstol innan vi vet hur det blir!
Detta har nog Conversation Peace koll på!

Med sponsorer räcker det med en transport med reklamstripes enligt polisen för att vara kommersiell och gränsen för prispengar/priser av ringa betydelse är visst 1000 kr/år.

Var tror ni att vi travamatörer kommer att hamna i frågan?

Jag har precis gått kursen och kan svara på vad ekonomisk verksamhet är. Det är om man har ett vinstdrivande syfte med det man håller på med, vad man verkligen tjänar i verkligheten spelar ingen som helst roll.

Jag har precis gått kursen och kan svara på vad ekonomisk verksamhet är. Det är om man har ett vinstdrivande syfte med det man håller på med, vad man verkligen tjänar i verkligheten spelar ingen som helst roll.

Då borde med andra ord alla som måste gå den där utbildningen även kunna få starta upp ett bolag kring sin enda starthäst också ;)

Hur gäller reglerna om man åker till Danmark? Och hur räknas det om man t.ex. samåker (amatören kör ) tillsammans med en proffstränad häst?:confused:

Och vad ska polisen göra om den som blir stannad utanför en travbana säger att hästen i vagnen ska inte starta, utan bara är ute och luftar sig lite?

Jag kan komma på många bra frågor.

I det fallet är det väl så att om du har kört mer än de "fria kilometrarna" och du har en verksamhet så spelar det ingen roll om hästen bara luftar sig eller skall tävla. Polisen säger att du ändå skall ha kompetensbevis.

/Skaune - som har bevis på att hon är kompetent *host*

Danskarna skall tydligen vara hårdare i sina tolkningar an vad vi i Sverige är. Ser de all travverkasmhet som ekonomiskt så är det nog bara att foga sig för deras tolkning om man skall över sundet. Det är vad jag tror. Är det någon som har varit över och vet?

Jag ver inte men jag vet att när jag föreslog att jag skulel köra hästarna in till Lunden på söndag så tittade kusken på mig som om jag vore galen. Man kör helt enkelt inte till Danmark utan det där jäkla intyget.......verkar det som.

Den infon jag har fått är att de är snabba med böter och kollar så många de kan. Det var den infon de gick ut med på kursen i alla fall, sen om det stämmer vet jag ju inte.

Vi var där i mitten av januari. De tog ALLA innan man fick köra in på "lunden", I princip fick nog alla ngn form av böter, men polisen där verkade inte heller veta så mkt om det för när man frågade vad man fick böter för så kunde de inte svara. Kom dock aldrig några böter per post (ännu iallafall!!)

Ropa inte hej än när det gäller böter från Danmark. Jag fick en parkerningsbot från Köpenhamn skickad hem till mig i Kalmar vi Göteborg ca 1,5 år efter att "brottet" var begånget...

Ja och vilken tur att man inte var "hederlig" och sprang o kursade direkt....:eek:

Fast efter jag varit på kursen dvs denna helgen så insåg jag nog att alla kommer att behöva gå den förr eller senare.

Däremot så kanske det är bra att vänta lite tills den blivit lite billigare

Men efter man läst förordningen så ser jag inte varför vissa skulle undan tas :crazy:

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 873
Senast: Natasja
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 311
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar