• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare mizzcat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 058
M

mizzcat

Hur har ni gjort när ni transporterat katt längre sträckor? Ungefär 130 mil i sträck med bil pratar jag om (såklart mindre raster på vägen). Kan man ge lugnande till orolig katt? Hur gör man med kissa?
Hur pass stor bur behövs? Osv.

Tipsa mig!

Sv: Transport

Det finns lugnande och åksjuketabletter hos vet, men testa dem innan resan, för det är inte alla katter som det fungerar bra på. (Vissa blir hyperaktiva av det lugnande :confused: )

Jag föredrar en hundbur om jag ska åka långt, där får det ju plats en liten korg/filt och en liten låda. Har tyvärr ingen sådan bur själv, men har man n kompis som kan låna ut så är det ju bra (de kostar runt 1000-lappen nya). Kan man inte ha stor bur med liten låda i så måsta katten åtminstonne få möjlighet att kissa, så man får försöka ta ut dem på en rast, även om det flesta katter håller sig om de känner sig otrygga.

Är inte katten bilvan så är det ju bra om man kan åka på små övningsrundor innan.

Jag ska åka med flyg, färja och bil (totalt 8 h enkel resa...) när jag hämtar min lilla, det känns lite tufft, men vad gör man inte...

Finns även Valerina i hälsokost affären, hörde butiksbiträdet rekomendera det till djur en gång, på mig själv funkar det INTE :(

Katter är fantastiska! Vi körde till Bergen/Norge i somras på utställningar med nio katter i bilen. En liten nätt tripp på 250 mil tur/retur. Inte ett knyst hördes på hela vägen. Stannade för övernattning både på vägen upp och hem igen.Inte ett enda missöde hände på alla dessa mil. Vi stannade och rastade med jämna mellanrum och öppnade samtliga dörrar i bilen för vädring.Ingen katt var nervös eller orolig.

Min katt har åkt mycket bil, flera gånger långt (ca 140 mil). Det går jättebra, hon sitter i sin transportbur medan vi åker och vi gör pauser då hon får chans att gå på sin låda (tar med den vanliga som luktar hemma). Om katten är van att åka bil brukar den inte behöva lugnande. Om den blir mycket stressad av bilåkning normalt så ska man alltid prova lugnande hemma innan då det finns katter som tvärtom blir hysteriska av preparaten...

(Inte riktat till Dig mizzcat utan allmänt: tabl. finns hos veterinär. INTE mixtra med naturpreparat typ valeriana eller andra humanprep. till katt!!! De har en annan ämnesomsättning och kan reagera med tex leverskador på ej testade preparat.)

Provåk kortare sträckor hemma, så vet du hur din katt reagerar. Lycka till! :)
/zesel

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
668
Senast: ufot
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
625
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som... 2
Svar
36
· Visningar
3 569
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Inkar
  • Nytt namn på "Skogsmulle"
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka