Transport över åtta timmar med transportbolag?

Sorbe

Trådstartare
Är det vanligt att man transporterar mer än åtta timmar med lastbil hos de företag som jobbar med att köra hästar runt omkring i Sverige?

Har de stall lite överallt? Om man har en häst långt upp i norrland som man vill ha söder ut, med en resa beräknad på ca 10 timmar, hur delas den upp?

Sv: Transport över åtta timmar med transportbolag?

De som kommer uppifrån stannar oftast för övernattning i Sthlm

tror det finns stall för övernattning/paus i örebro-sthlmstrakten och lite var stans runt i sverige (och europa).

Det finns pausstall, Som för oss,vi har hotell :)

Det finns pausstall men var inte så säker på att de används. Det är många som sträckkör - olagligt både vad gäller körtider och för hästarna. Andra stannar, sover i bussen och hästarna får stå och sova i bussen de med.

Och då pratar jag inte om slakttransporter.

Jo, ett av de "övernattningsstallen" finns i samma kommun här, men det är ju ändå 10 timmar.

Hur farligt är det att köra en häst 10 timmar i sträck?

Om man gör ett uppehåll efter åtta timmar, måste hästen ha en vila på 10 timmar innan den får köras igen? Eller hur är det?

Det finns pausstall men var inte så säker på att de används. Det är många som sträckkör - olagligt både vad gäller körtider och för hästarna. Andra stannar, sover i bussen och hästarna får stå och sova i bussen de med.

Och då pratar jag inte om slakttransporter.

Tyvärr stämmer detta ibland. Vet om en transport där chauffören gick in och sov på motell medan hästarna stod på lastbilen i sina trånga bås utan vatten och mat

Hur farligt är det att köra en häst 10 timmar i sträck?

I min värld är det inte speciellt farligt. Ser hellre att man kör de extra två timmarna och får hem hästen så den kan vila än att den ska tillbringa ett halvt dygn extra på väg.

Jag har själv kört ca 11 timmar och hästarna verkar inte speciellt medtagna. Självklart med pauser där de vattnas och fodras.

håller med dig,

in/urlastning vid främmande stall är inte heller så stressfritt.

vad är det som gör att folk tror att det är farligt?

hästar står ju ibland inne ett dygn i sin spilta.

visst är det tungt för ben å så, men 10 timmar skadar nog inte.
många hästars ben lider mer av felskoningar,fel underlag på plan, osv än att de då engång står lite längre i transport

viktigast är ju att man låter hästen stå ute ihagen efter en långfärd istället för att ställa den i boxen direkt.

det som dock kan vara farligt är om hästen står mer än ca 24h útan chans att ha huvudet vid marknivå. om den inte får det så samlas det slem i lungorna. (menar dock inte att det är ok att ha en häst då i 20h i transport!!)

Tycker heller inte de ar sa farligt med en 10 timmars resa. Hellre fa hem hasten sa den far vila ordentligt an att den ska sta over natt i ett frammande stall utan mojlighet att slappna av ordentligt.
Vara pausar en gang pa vag fran Florida till Canada. Jag har for mig att resan raknas ut till ca 28 timmar effektivt.
Da stannar de i Kentucky nagonstans. Oftast plockar de ut de aldre, snallare till stallet och gor om bussens spiltor till boxar for unghastarna/ om nagon var extra svarlastad.
Sjalvklart vattnas de med jamna mellanrum, vissa transporter lamnar till och med vattenhinkarna hangande jamte hasten sa de kan dricka under farden (stannar dock fortfarande och vattnar mittenhasten + kollar laget!) Ho har de allt som oftast hangande hela tiden. Lugnar ofta ner nar det ar manga hastar. Hingstar och ston aker ofta blandat till viss del - kan bli ngt stojigt i borjan innan de vant sig.

Tyvärr stämmer detta ibland. Vet om en transport där chauffören gick in och sov på motell medan hästarna stod på lastbilen i sina trånga bås utan vatten och mat

Och jag vet en som sover i hytten ett par timmar. Tror det är vanligare än manär medveten om.

Vet att när min transporterades till utland klev han på i södra sverige en morgon och lastades av på destination 2 dygn senare.

Hästarna får lagligt åka bra mkt längre än vad en ensam chaufför får köra (4.5h körning 45min rast 4.5h körning 45min rast 1h körningsen vila minst 9h). Om jag inte minns HELT fel från kompetenskursen så får man med rätt lastbil (vissa förutsättningar) köra 14h en timme vila och sen 14h till innan de ska av ett dygn. Med reservation eftersom det är taget ur minnet för nästan ett år sedan.

Men det är oftast chauffören som är begränsande, inte hästarnas väl och ve :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka