transport olycka

Sv: transport olycka

Problemet med vår ponny är ju egentligen inte att få in honom i transporten, utan att få honom kvar, frivilligt.. Han kastar sig ut direkt.
KAN ju hjälpa med fronturlastning. Att han får lära sig att man går ut framtill i stället. Man kan även ha den helt öppen vid lastning tills ni stängt där bak, så att han får en känsla att man kan gå rakt igenom. Att man inte går ut där bak, helt enkelt.
Har han lite cellskräck, kanske? Går det bättre utan mellanvägg? Då kanske ni vet vad som är problemet i alla fall, sen får man väl träna, träna, träna..... Göra som du sa. Att börja utan mellanvägg tills det går bra osv.
Det viktigaste är i alla fall att alla som håller på är lugna och har gott om tid. Ha små delmål och nöt in dem ordentligt, så ni inte går för fort fram. Han måste ju bli trygg i situationen innan man går vidare.
Kommer inte på något annat just nu, men någon annan kanske har nåt bra tips?

Senast ändrad av en moderator:

Tar det igen... Innerdörrar bak istället för bom. Vi har åkt lös med en ponny, baklänges t o m, inga problem eftersom innerdörrarna gör attt utrymmet blir som en smal box.
Hästen i fråga gick över bommen fram fyra gånger under hemfärden, jag skar sönder fyra grimskaft, och på det sista medhavda grimskaftet så kom någon på att vi sätter honom baklänges, obunden så ser vi hur han gillar det. Det var nog den vigaste ponnyn jag sett, jag band mkt kort, hade både hög o låg bom fram och antingen gick han över eller hamnade under. Ibland är det svårt att komma på en lösning som passar just den hästen men man får använda fantasi, så länge det är säkert för hästen.

Min stora häst, som har varit svår att åka med, gick över bommen, kastade sig ur bakåt etc etc, åker nu acceptabelt i a f och det är tack vare innerdörrar bak. Han trycker fortfarande ibland och testar om man kan pressa sig ut men det stannar vid det. Det som är bra är att man fäller baklämmen så att det kommer in ljus o luft och sen kan man ju stå i lugn o ro och vänta på det rätta ögonblicket att öppna. När han går in så är vi snabba med att stänga innerdörren bakom så att han aldrig lyckas slänga sig ut bakåt, rätt eller fel men det har funkat och för mig är varje lyckad resa ett steg i rätt riktning. Man får liksom inte misslyckas, försöka se till att man är lika noga med säkerheten varje gång OCH se till att alla klåfingriga, välvilliga? "hjälpare" håller sig borta med sina kvastar och tjoande för att jaga in hästen. Jag har med mig en medhjälpare som känner hästen och det enda vi har behövt använda ibland är en longerlinga som vi lägger med ett lätt tryck på rumpan de dagar han är tveksam. För det mesta räcker det att man kopplar i linan så går han! Rutiner är superviktigt för en ängslig häst tror jag, på min är det det i alla fall.

Återigen lycka till! :bow:

stall banal skrev:
vi hade en "vanlig" nylon, men av det starkare slaget, hade önskat att den gått sönder direkt bara så han hade kommit loss fortare..

Ibland är bra kvalité inte alltid bäst ;)

Transportera ALDRIG hästen med nylongrimma!!!!
Just därför att deN inte går sönder!
Hade du haft en lädergrimma så hade den med största sannolikhet gått sönder och om inte så hade ni kunnat skära loss den.
Ha alltid en vass kniv i bilen när du transporterar hästen! Och två longerlinor ibilen oxå. Man vet aldrig när olyckan är framme....

Tur att det gick bra trots allt

Hade kniv i bilen och skar loss grimman med den!!! Men ska köpa lädergrimma bums!!

Innerdörrar bak istället för bom.
Detta är en KLAR fördel om man kör ponny, för det är som sagt ingen kul upplevelse om de hamnar UNDER bommen. Det är ganska lätt hänt eftersom då de kastar sig bakåt oftast slänger upp huvudet och sänker rumpan och på så vis lätt fastnar under bommen.
Jag vet en som gjort egna innerdörrar till sin transport som inga hade och det blev kanonbra! Han kopierade från en som hade som orginal. Behöver jag säga att han är ganska händig?

Senast ändrad av en moderator:

stall banal skrev:
Alexandra_W Var har du köpt elastiska transportgrimskaft??

Börjes är mina från, men även Hööks har.

Problemet med vår ponny är ju egentligen inte att få in honom i transporten, utan att få honom kvar, frivilligt.. Han kastar sig ut direkt. Vid ett tillfälle när vi hade satt på bakbommarna så slet han sig och hamnade under bakbommarna "liggandes" på baken med ändan ut på baklämmen och framdelen kvar inne.. :eek:

Klassiskt problem det där med att de vill ut direkt och kastar sig. Min var likadan.

*knapplån*
Nu har jag ställt transporten precis brevid hagen (lite hela tiden terapi) jag gav honom mat i transporten, mycket tveksam innan han gick in halvvägs.. Han fick maten där och så kämpar vi på lite längre imorgon.. Han var lugn hela tiden men som sagt mkt tveksam..

Han ska dessutom skos imorgon efter att ha gått brafota sen i höstas, det är oxå nåt han INTE gillar, sen har han även blivit av med sin hagkompis, så matte är inte snäll nu. :crazy:

Läs tråden "Lasta unghäst" som kom upp nyligen! Läs vad "Toriryttaren" skriver. Den metoden har jag använt mig av LÄNGE och alla mina hästar går numera in själva, så att jag kan stå kvar ute för att stänga. :D
Jag ger aldrig mat/godis förrän hästen gått in hela vägen, för jag vill inte de ska komma på att man kommer undan med bara halvvägs och får gott ändå. Mina hästar är inte beroende av mat vid lastning, men jag vill att det ska vara positivt för dem att gå in. Ibland godis när man står där inne och matte stängt och ibland inte.
Det kan vara mycket snack om man ska muta in hästen eller ej, men om man har en häst som är helt :devil: omöjlig att lasta och det enda som behövs är lite havre i en hink: VAD gör då det?

Jag tycker det är hugget som stucket vilket material grimman är gjord av. När våra grimmor har gått sönder är det spännena och inte remmarna som gått av. En ny lädergrimma är ju urstark. Det lädret går inte av i första taget.

Jag binder hästarna i bommen med ganska kort grimskaft. Att binda framtill nedtill är jag tveksam till av två anledningar. Dels är det värre för hästens rygg och nacke om den kastar sig bakåt och är bunden lågt, dels kan de ge hästen signaler att den skall framåt för att komma lös. Framåt över bommen vill jag inte ha den.

Hästen det här inlägget handlar om tycks ju lida av cellskräck. Kanske man bör acceptera att han inte vill stå trångt och låta honom få hela transporten för egen del.

Som med så mycket annat är det också en ledarskapsfråga. Han skall lita så mycket på människan att han accepterar att stå lugnt i transporten utan att bråka. Men ponnyer har ju ofta helt andra åsikter om ledarskap än vad vi har. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar